Ambulancezorg op Texel

Auteur Topic: Ambulancezorg op Texel  (gelezen 11041 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2010, 21:44:29
Als je geen 2 SO hebt waarom ga je dan met 2 ambu's op de boot, beetje onzinnig?

ik dacht dat er een ambu van den Helder ging naar Texel wanneer Texel naar het ziekenhuis moest.

en is het op terschelling niet gebruikelijk een MEDEVAC te gebruiken? op vlieland en alle andere eilanden namelijk wel. op Texel hoeft dit niet aangezien deze stoppen met varen en wachten als de ambulance dienst een melding krijgt.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2010, 22:39:17
Als je geen 2 SO hebt waarom ga je dan met 2 ambu's op de boot, beetje onzinnig?


Reanimatie?


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2010, 23:20:43
MEDEVAC komt voornamelijk voor bij schepen op zee.. Zoals ik al zei, is dat de KNRM inderdaad wel zo nu en dan eens een ritje naar de wal doet.
Het slachtoffer wordt dan met brancard en al op de Arie Visser (zo heet t "schuitje") gebracht, en zo naar de wal vervoerd. Daar staat ambulance met een lege brancard te wachten, welke mee retour gaat.

Toevallig vanavond:

p2kflex
20:36:35 19-07-10-ALPHA-A1 OOSTERBUREN MIDSLAND
0320540Ambu 02-146 (Terschelling)
p2kflex
21:39:18 19-07-10GROUP-1P 2 Patientenvervoer 20 minuten WADDENZEE WEST Inzet ARIEVISS
0320468KNRM West Terschelling (Bemanning Arie Visser) (Patientvervoer)
0320499KNRM Friesland (Monitorcode)
p2kflex
22:09:03 19-07-10-ALPHA-B HAVEN HARLINGEN HARLINGEN
0320500Ambu 02-111 (Leeuwarden)


Eerst rukt de ambulance van Terschelling dus uit, vervoer naar de wal blijkt noodzakelijk, de Arie Visser wordt gealarmeerd voor een Patientenvervoer, en vervolgens wordt er een ambulance van de wal per prio B naar Harlingen gedirigeerd, alwaar dus de "overdracht" plaats vind.


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2010, 13:43:09
De TESO (Texel) maakt/houd de middelste rijstrook op de boot vrij wanneer ze weten dat er overdag een spoedambu mee moet (ze wachten op de ambu). De ambu gaat als laatste aan boord, kan door rijden naar de deur en er in Den Helder als eerste weer af. De overtocht duurt dan ook geen 20 min., maar ik geloof dat het dan in 10 min. kan.

Wanneer "onderbezetting" drijgt gaat er een ambu van de overkant naar Texel toe.

Patienten vervoer vanaf de Friesche waddeneilanden gaat per KNRM schip of, bij ernstige gevallen, per luchtmacht heli. Die is overdag paraat op Vlieland.
Wanneer er een "massa"ongeval plaats vind wordt op deze eilanden eventueel naast ambu en huisarts de eilander SIGMA-groep ingezet. (zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,41231.0.html)
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2010, 23:27:25
MEDEVAC komt voornamelijk voor bij schepen op zee.. Zoals ik al zei, is dat de KNRM inderdaad wel zo nu en dan eens een ritje naar de wal doet.
Het slachtoffer wordt dan met brancard en al op de Arie Visser (zo heet t "schuitje") gebracht, en zo naar de wal vervoerd. Daar staat ambulance met een lege brancard te wachten, welke mee retour gaat.

Toevallig vanavond:

p2kflex
20:36:35 19-07-10-ALPHA-A1 OOSTERBUREN MIDSLAND
0320540Ambu 02-146 (Terschelling)
p2kflex
21:39:18 19-07-10GROUP-1P 2 Patientenvervoer 20 minuten WADDENZEE WEST Inzet ARIEVISS
0320468KNRM West Terschelling (Bemanning Arie Visser) (Patientvervoer)
0320499KNRM Friesland (Monitorcode)
p2kflex
22:09:03 19-07-10-ALPHA-B HAVEN HARLINGEN HARLINGEN
0320500Ambu 02-111 (Leeuwarden)


Eerst rukt de ambulance van Terschelling dus uit, vervoer naar de wal blijkt noodzakelijk, de Arie Visser wordt gealarmeerd voor een Patientenvervoer, en vervolgens wordt er een ambulance van de wal per prio B naar Harlingen gedirigeerd, alwaar dus de "overdracht" plaats vind.


MEDEVAC is op vlieland standaart, en gaat vaak niet per boot (of het SO mag echt niet in een heli vervoert worden), dus niet alleen op schepen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2011, 00:33:12
Geen tweede ambulance meer voor Texel

http://www.rtvnh.nl/nieuws/66009/Geen+tweede+ambulance+meer+voor+Texel
14 okt 2011 | 16:02

 TEXEL De tweede ambulance op Texel gaat buiten het hoogseizoen (van juni tot en met augustus) toch verdwijnen. Deze wordt per 14 november vervangen door een zogeheten Rapid Responder.

Dat heeft de Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord besloten ondanks protesten van de gemeente Texel. Er komt wel een verpleegkundige die in een auto rijdt waarin geen patiënten kunnen worden vervoerd, de zogenoemde Rapid Responder. Net als een gewone ambulance is deze uitgerust met zwaailicht en sirene en met levensreddende apparatuur. De rapid responder ambulance kan geen patiënten vervoeren.

Ook zijn er afspraken gemaakt met onder meer vliegveld De Kooij in Den Helder en de Reddingsmaatschappij om bij te springen als er meer hulpverlening en transport van patiënten op Texel nodig is.

De nieuwe oplossing geldt niet voor de drie drukke zomermaanden op Texel. In juni, juli en augustus blijft de tweede ambulance een eenheid met zowel ambulanceverpleegkundige als -chauffeur en de mogelijkheid patiënten te vervoeren.
Samen sterk in de hulpverlening!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2011, 00:47:04
Geen tweede ambulance meer voor Texel

http://www.rtvnh.nl/nieuws/66009/Geen+tweede+ambulance+meer+voor+Texel
14 okt 2011 | 16:02

 TEXEL De tweede ambulance op Texel gaat buiten het hoogseizoen (van juni tot en met augustus) toch verdwijnen. Deze wordt per 14 november vervangen door een zogeheten Rapid Responder.

Dat heeft de Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord besloten ondanks protesten van de gemeente Texel. Er komt wel een verpleegkundige die in een auto rijdt waarin geen patiënten kunnen worden vervoerd, de zogenoemde Rapid Responder. Net als een gewone ambulance is deze uitgerust met zwaailicht en sirene en met levensreddende apparatuur. De rapid responder ambulance kan geen patiënten vervoeren.

Ook zijn er afspraken gemaakt met onder meer vliegveld De Kooij in Den Helder en de Reddingsmaatschappij om bij te springen als er meer hulpverlening en transport van patiënten op Texel nodig is.

De nieuwe oplossing geldt niet voor de drie drukke zomermaanden op Texel. In juni, juli en augustus blijft de tweede ambulance een eenheid met zowel ambulanceverpleegkundige als -chauffeur en de mogelijkheid patiënten te vervoeren.

Oftewel een ordinaire bezuiniging met de nodige gevolgen voor de ambulancezorg voor de bewoners en bezoekers van Texel...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #17 Gepost op: 15 oktober 2011, 08:57:38
Dan vraag ik me af hoe ze in de zomermaanden aan een chauffeur voor de tweede ambu gaan komen. Dat betekent waarschijnlijk een aantal uitzendkrachten aannemen. Algemeen bekend is dat voor een uitzendkracht flink betaald mag worden. Daarnaast zullen uitzendkrachten niet allemaal op Texel of vlakbij den helder wonen, dus met een beetje pech moeten ze nog gaan betalen voor een verblijfplaats voor de uitzendkrachten ook, willen ze uberhaupt mensen vinden. Ben benieuwd of het veel gaat schelen in kosten en of dat opweegt tegen alle nadelen (plaatselijke bekendheid e.d.).


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2011, 15:16:44
En voor de maanden buiten het zomerseizoen zal men dus vaker een beroep gaan doen op een Life Liner.
Die kost niks zeker,althans uit een ander budget........


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #19 Gepost op: 15 oktober 2011, 17:39:55
Wellicht is het goed om te kijken naar het aantal ritten wat ze op Texel te verwerken krijgen en in welke zwaarte. Is er buiten de drie zomermaanden voldoende werk voor een tweede auto, of ligt de behoefte meer op het vlak van een tweede verpleegkundige? Ik heb deze cijfers niet paraat. Ik heb wel een stukje teruggevonden (http://veerboot-texel.clubs.nl/nieuws/detail/194512_oude-doos-overname-maakt-eind-texels-eigen-ambulancedienst), waarin gesproken wordt over 740 ritten in 2002, waarvan er 130 waren voor de 2e ambulance. Dit zal ook met name in de zomermaanden verreden worden. Toen was het systeem van de RR's nog niet zo heel erg gangbaar, want wie weet hoeveel er anders door de RR gedaan hadden kunnen worden.
Zomaar roepen dat iets niet kan en dat het ws t duurder gaat worden vind ik wat kort door de bocht. Als ik kijk naar P2000 (en ja ik weet dat lang niet alle meldingen via P2000 zijn terug te zien), dan is het aantal oproepen buiten het seizoen beperkt en wel dusdanig dat je dit ook wel met 1 auto aankan. Maar goed zonder dat we inzicht hebben in de volledige zaken van de ambulancezorg op Texel is het lastig oordelen over de toekomst.
Geloof niet alles wat je denkt.