KNRM station test mobiele brandbluspomp

Auteur Topic: KNRM station test mobiele brandbluspomp  (gelezen 3903 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bleij

• Senior gebruiker
Gepost op: 7 juli 2004, 20:37:12
KNRM station Westkapelle: Test mobiele brandbluspomp

WESTKAPELLE - Afgelopen jaar is door de brandweer in samenwerking met de gemeente Veere het plan opgevat om een mobiele brandbluspomp aan te schaffen voor brandbestrijding op het strand en in de duinen.

Langs heel de Walcherse kust staan honderden houten strandhuisjes en verschillende grote strandpaviljoens. Bij brand zijn deze over het strand moeilijk bereikbaar voor de brandweer

Het is de bedoeling dat bij brand een mobiele pomp op het achterdek van de reddingboot Uly wordt geplaatst, deze vervolgens naar de plaats van de brand vaart en daar dicht onder de kust voor anker gaat liggen. Er wordt dan een slangverbinding gemaakt met de wal, waar de brandweer dan via een verdeler verschillende brandslangen kan aansluiten.

Afgelopen dinsdag is deze test met succes uitgevoerd. De pomp had voldoende capaciteit, en de slangverbinding met het strand kon zonder problemen worden gemaakt. Wel dient vermeld te worden dat de test werd uitgevoerd bij ideale weersomstandigheden.

Ik ben benieuwd of men elders ook een nauwe samenwerking heeft met de brandweer en ambulancedienst.  Met name dit laatste komt steeds vaker voort omdat men tegenwoordig preventief de wippertruck laat mee alarmeren met de aanrijdende ambulances bij een ongeval op het strand of in het water . . . . . .   ;)

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2004, 23:07:42
wij werken aardig wat samen, met ambulance gaat het vooral om plekken waar ze niet met de auto kunnen komen, dus ongevallen op boten of eilandjes. Met de brandweer voor duik inzetten.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2004, 09:19:01
Op de Noord Hollandse stranden wordt bij ongevallen op het strand altijd de dichtsbijzijnde dienstdoende reddingsbrigade of KNRM truck geallarmeerd om de ambulance te assisteren.

In Callantsoog assisteert de KNRM truck de brandweer, door hun pomp en manschappen over het strand te vervoeren. Ook de reddingsbrigade is dan van de partij, vandaar dat we ook met deze 3 instanties oefenen op het strand.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2004, 08:09:12
Gisteren hebben wij een discussie op de reddingspost gehad over een fictief brand incident tijdens een feest als "Beachbop". Bij deze discussie zaten allemaal strandwachten van de reddingsbrigade, welke tevens werkzaam zijn bij hulpverlenende organisaties als ambulance en brandweer.
Hierbij kwamen wij tot de slotsom dat eigenlijk alleen de strandtenten aan het pad enigszins "gered" kunnen worden, mits de brandweer reeds ter plaatse was, indien de brandweer op moet komen en grootwatertransporten en dergelijke geregeld zouden moeten gaan worden en er zijn 10.000 of meer bezoekers, afhankelijk van de wind, je eigenlijk direct een megaprobleem hebt, waarbij rampen als Volendam makkelijk benadert zouden kunnen worden. Zeker nu er ook geen directe vrije doorgang naar zee voor festivalgangers is.

Een dergelijke boot stand-bye binnen het banken gebied zou misschien een goede suggestie zijn. Zeker als deze de afstand kan overbruggen.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2004, 23:53:28
De vergelijking met Volendam vind ik beslist niet aan de orde.

Brandschade vind ik persoonlijk niet zo interessant, er is een klein kansje dat een strandtent afbrand, dat is jammer dan, maar te vervangen. Waar het om gaat is dat alle mensen eruit zijn. Ik denk dat dit twee verschillende zaken zijn, waartussen duidelijk ondrscheid moet worden gemaakt.

Op het strand is er altijd voldoende vlucht gelegenheid. En in Bloemendaal is dat zeker het geval omdat er buitengewoon zware eisen zijn gesteld aan de strandtenten.

Tijdens Beachbop zijn er om de 30 meter nooduitgangen in de afzetting, is er volop personeel van de beveiliging en van de brigade aanwezig en ligt er een ontruimingsplan klaar.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2004, 00:01:19
Kan iemand mij misschien nog eens uitleggen waarom het grootschaliig watertranssport het strand niet op mag? Is men bang voor zoutwaterschade aan de mooie spullen van BZK?
Of is de angst dat de haakarmtruck zich vast rijd? Het lijkt mij dat als je die pomp aan de boeg van een bondsvlet hangt, dat toch moet werken. Is hier vanuit de bond overigens overnagedacht dat jullie weten?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2004, 16:25:14
Kan iemand mij misschien nog eens uitleggen waarom het grootschaliig watertranssport het strand niet op mag? Is men bang voor zoutwaterschade aan de mooie spullen van BZK?
Of is de angst dat de haakarmtruck zich vast rijd? Het lijkt mij dat als je die pomp aan de boeg van een bondsvlet hangt, dat toch moet werken. Is hier vanuit de bond overigens overnagedacht dat jullie weten?

het vervelende is dat aan die pomp in de meeste gevallen ook nog een zware haakarmcontainer vast zit,en de truck niet het zand in kan

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2004, 23:33:03
Het is mij nog steeds niet helder, want pomp en aandrijving zijn gescheiden. En de eigenlijke pomp kan door twee man worden getild om in het water te worden gehangen. Hieraan zitten twee lange hydraulische slangen die naar het aggregaat gaan en een touwtje waaraan de pomp hangt en natuurlijk de slang voor het watervervoer. Misschien weet iemand plaatjes te vinden, ik zal ook nog weer eens op zoek gaan.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2004, 09:02:37
Bij grootwatertransport moet de truck waarop de pomp staat ook de slangen uitrijden, en weer opruimen. Dat wil je niet met de hand doen. Als die vast komt te zitten heb je een probleem.

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2004, 16:22:37
Bij grootwatertransport moet de truck waarop de pomp staat ook de slangen uitrijden, en weer opruimen. Dat wil je niet met de hand doen. Als die vast komt te zitten heb je een probleem.

Henk
klopt helemaal Henk ;)en die hydrauliek slangen zijn zeker niet lang genoeg voor een strand om de container aan het begin van het strand te laten staan.
En die pomp wil jij niet met een maatje door het zand slepen :-X :-X