Vrijwilligers fysiek laten keuren of niet?

Auteur Topic: Vrijwilligers fysiek laten keuren of niet?  (gelezen 12995 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Gepost op: 20 juli 2010, 21:16:11
Gezien de discussie in een ander onderwerp over de lichamelijke conditie van vrijwilligers die soms niet goed is. Hier jullie mening of we ehbo'ers moeten laten keuren of niet.

De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2010, 21:19:22
In welke gevallen heb je eigenlijk een goede lichamelijke conditie nodig als EHBO'er?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2010, 21:20:28
Dat is juist de vraag. Als je geen conditie hoeft te hebben hoef je mensen ook niet te keuren.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2010, 21:26:34
Ik zeg nee. Laat het maar afhangen van de EHBO-kwaliteiten, niet de lichamelijke conditie.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2010, 21:49:35
Nou... Het is echt totaal niet prettig om met een collega te lopen die fysiek of mentaal (daar ging het in het andere topic ook over) niet geschikt is voor zijn of haar taak. Je moet immers wel op je 'buddy' kunnen vertrouwen als het e.a.a. misgaat ;)

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2010, 21:50:33
Nou... Het is echt totaal niet prettig om met een collega te lopen die fysiek of mentaal (daar ging het in het andere topic ook over) niet geschikt is voor zijn of haar taak. Je moet immers wel op je 'buddy' kunnen vertrouwen als het e.a.a. misgaat ;)  
Kun je mij dan een situatie noemen waaruit je op zou kunnen maken dat iedere EHBO'er fysiek gekeurd zou moeten worden?

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2010, 22:06:23
Kun je mij dan een situatie noemen waaruit je op zou kunnen maken dat iedere EHBO'er fysiek gekeurd zou moeten worden?
Als je op een evenement loopt wordt toch wel van je verwacht dat je ergens snel ter plaatse kan zijn; dus even een sprintje kan trekken?
Ik weet niet of EHBO-ers ook een brancard gebruiken, maar wel zo handig als je die kan tillen als er iemand op ligt.

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2010, 22:18:00
Op een motorcross waar je soms over flinke bulten zand moet rennen/lopen is conditie wel handig en een fysiek gestel. Als ik er als eerste ben en mijn maatje loopt nog honderd meter achter me is dat niet samen werken

Ik ken ook een rode kruiser in een rolstoel die perfect zijn werk doet. EHBO technisch super, een slachtoffer liggend op de grond springt ie gewoon uit de rolstoel.
Veel valide mensen zouden er een voorbeeld aan mogen nemen.

Moet je niet als TV3 coordinator gewoon de juiste mensen op de juiste plek zetten?

Voor mij hoeft een keuring niet.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2010, 22:26:33

Ik ga geen uitspraken doen over mijn eigen ervaringen op dit gebied. Ik zeg ook niet dat er meteen een keuring moet komen, alleen ik kan me voorstellen dat je toch echt goed moet weten wat je aan elkaar hebt en op elkaar kunt vertrouwen. En dat gaat dan niet alleen over conditie, maar ook over mentale en andere fysieke zaken.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2010, 22:31:24
Ik ga geen uitspraken doen over mijn eigen ervaringen op dit gebied. Ik zeg ook niet dat er meteen een keuring moet komen, alleen ik kan me voorstellen dat je toch echt goed moet weten wat je aan elkaar hebt en op elkaar kunt vertrouwen. En dat gaat dan niet alleen over conditie, maar ook over mentale en andere fysieke zaken.  

Ik snap wat je bedoelt, maar ik zie het aankomen dat de beste EHBO'ers met fysieke mankementen die er niet toe doen totaal afgestoten worden bij evenementen etc. Een voorbeeld is dat van een aantal posts hierboven, deze persoon in een rolstoel doet zijn werk perfect, maar zal bij een fysieke keuring waarschijnlijk afgekeurd worden.