Vrijwilligers fysiek laten keuren of niet?

Auteur Topic: Vrijwilligers fysiek laten keuren of niet?  (gelezen 12992 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

geert+

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2010, 11:22:56
Ik denk dat dit ook iets meer is voor de Sigma, als er een test zou komen zou het leden bestand aardig dun worden.
EHV-er +AED, O&V, verbindingen, basis marifonie, Coordinator logistiek NRK afd. Voorne putten & Rozenburg. Centralist op PAC.  kijk niet naar wat er n

bdneema

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2010, 11:28:46
Iedereen die bij het SIGMA zit is gekeurd en wordt om de paar jaar weer herkeurt. Alleen is de keuring per regio (helaas) steeds anders.

Martin
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2010, 12:50:54
Keuren is geen probleem zolang je maar keurt naar de eisen die je aan de functie moet stellen.

het heeft voor een gezonde ehbo'er niet zo veel zin om longfunctietest te doen, aan de andere kant mag je van een ehbo'er wel verwachten dat hij/zij iemand op een brancard kan verplaatsen, kan reanimeren etc.
Je kunt iemand die minder 'valide' is wel een aparte functie geven, maar dan moet je dat wel weten, vaak komen afwijkingen (zowel lichamelijk als conditioneel) pas bij een keuring aan het licht, keur je niet dan zet je wellicht de verkeerde mensen op de verkeerde plaats.

Medische keuringen bij de Sigma vind ik dan ook een goede zaak en noodzakelijk
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Rotterdammertje

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2010, 10:39:49
Medische keuringen bij de Sigma vind ik dan ook een goede zaak en noodzakelijk

Moeten de keuringen wel wat voorstellen. Ben een jaar geleden gekeurd. Nou nou, poeh poeh. Hij wel mijn gewicht en lengte genomen en mijn BMI berekend. En that's it!! Nou dat kan ik thuis ook doen.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 22 juli 2010, 11:01:33
Geldt dat niet voor alles dat het pas echt zin heeft om iets te doen wanneer je het goed doet ?
Wanneer we het hebben over keuringen ga ik er even vanuit dat we het hebben over kwalitatief goede keuringen
een slechte keuring is dan het zelfde als geen keuring, eigenlijk nog slechter want het geeft een schijnzekerheid
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Rotterdammertje

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 22 juli 2010, 11:05:12
Maar dat is mijn beleving van een Sigma keuring in Rotterdam. Stelde dus niks voor. Als dit ook de keuring is voor de vrijwilligers bij de EHBO, dan zal niemand "zakken".

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2010, 11:06:57
Over dat soort keuringen hebben we het dan ook niet hier (hoop ik)

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 22 juli 2010, 12:37:40
Mijn werkgever bied me elk jaar een PAGO keuring aan ( periodieke arbeid geschiktheid onderzoek )

Plasje en bloedproef, longfunctie, hartfilmpje
fietstest, bmi  hoortest, ogentest etc.

Men kijkt en heeft vragenlijsten met betrekking tot jouw functie.
Iemand van kantoor bekijkt men dus anders dan iemand die de hele dagen werkt op hoogtes.

Zo zou de keuring bij een vrijwilligers instantie ook kunnen verlopen.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2010, 18:29:14
Aan de ene kant lijkt het wel een goed idee, maar dan ga je weer mensen onder uit halen...

Bij het NRK (in Harderwijk in ieder geval) zitten ook mensen die dan niet door een fysieke keuring kunnen komen, door 1 of andere reden. De communicatie onderling verloopt ook niet geheel prettig (door zijn/haar 'stoornis') maar als er hulp verleend moet worden kan hij/zij dit wel uitstekend en hier is dan ook weinig tot niets op aan te merken.

Verder lijkt het me een taak voor de Coördinator om ook 'goede' mensen mee te laten gaan bij die evenementen waarvan dit vanuit de organisatie verwacht wordt.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 23 juli 2010, 10:34:00
Zullen we ook meteen een taaltest invoeren?