Vrijwilligers fysiek laten keuren of niet?

Auteur Topic: Vrijwilligers fysiek laten keuren of niet?  (gelezen 12991 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Redcrosser

• Forum gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 3 april 2011, 10:18:36
Ik heb niet lang genoeg in het coördinaat gezeten (ben nu materiaalbeheerder) om mee te kunnen praten over het vol krijgen van diensten. Wel weet ik dat, zoals ik in het vorige bericht al aangaf, dat we als coördinaat wel weten wie er in de categorie 'zwakkere EHBO'er' en 'betere EHBO'er' zitten binnen onze afdeling (en ook enkele binnen omliggende afdelingen). Minder sterke EHBO'ers laten we nooit alleen staan en zetten we in gekoppeld aan een sterkere EHBO'er. Sommige gaan zelfs uitsluitend mee als 'derde man', net als stagiairs.

Dat iemand ingehuurd wordt als volledige EHBO'er kan ik inkomen, maar wij worden vaak gevraagd om de hulpverlening bij een evenement te verzorgen, niet om een x aantal EHBO'ers te leveren. Daar zit verschil in. Zouden we echt mensen verhuren, dan is er een punt, maar dat zou het verlies van minstens een kwart van het ledental van onze afdeling betekenen - zeker als we ook (hoge) eisen gaan stellen aan de sociale en mentale capaciteit van EHBO'ers. Er zijn genoeg EHBO'ers die ik niet vertrouw in een situatie waarbij er echt een leven op het spel staat, en dat is niets persoonlijks, puur mijn inschatten van hun fysieke maar vooral ook geestelijke capaciteit.

Vrijwilligerswerk is voor sommige mensen een soort sociale werkplek. Een plaats waar ze zich belangrijk kunnen voelen wanneer de rest van hun bestaan ze niet een dergelijke zelfwaardering doet ervaren. Niet dat ik nu incapabele EHBO'ers een hand boven het hoofd wil houden, maar op dit moment is het gewoon zo dat de mensen die er over gaan het niet over hun hart kunnen verkrijgen om mensen weg te sturen of omdat ze bang zijn te weinig vrijwilligers over te houden. Eigenlijk is dat ook geen excuus, maar het ongeluk wil dat de meest capabele EHBO'ers 40 uur per week werken of 40 uur per week studeren...

Bovenstaande is mijn persoonlijke mening en reflecteert niet per se de mening van het coördinaat van het NRK mijn afdeling.

Inderdaad het is net zoals bij ons. De helft zit wel bij ons in de groep maar heeft andere taken voor het RDK. Dus, deze mensen staat niet op evenementen. De andere helft is oudere en hebben we 4 jongeren. Waaronder ik.

Bij ons is de regel, tenminste die handhaaf ik. Dat er altijd 2 EHBO'ers zijn. Als ze een aanvraag voor 1 EHBO'er doen dan probeer ik er altijd 2 heen te sturen. Het is in ieder geval gezelliger (motiveren van vrijwilliger is immers ook belangrijk?) En mocht er 1 EHBO'er uitvallen. Hebben we altijd 1 achter de hand.

Helaas aankomende Koninginnedag ook een aanvraag binnen gekregen. Maar helaas geen mensen kunnen vinden. Bij zulk soort evenementen probeer ik altijd een rode kruiser + een buitenstaander met EHBO diploma er naartoe te sturen. (Meestal van EHBO verenging)

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #31 Gepost op: 3 april 2011, 14:32:37
Bij ons is de regel, tenminste die handhaaf ik. Dat er altijd 2 EHBO'ers zijn. Als ze een aanvraag voor 1 EHBO'er doen dan probeer ik er altijd 2 heen te sturen. Het is in ieder geval gezelliger (motiveren van vrijwilliger is immers ook belangrijk?) En mocht er 1 EHBO'er uitvallen. Hebben we altijd 1 achter de hand.
Wij laten ook in principe nooit iemand alleen dienst doen. Dat is onveilig op een aantal manieren (bij 'zwakkere' slachtoffers, dus kinderen en vrouwen, wil je jezelf indekken tegen praatjes; maar ook bij verhitte situaties of agressie), als er een ernstige situatie optreedt wil je maar wat graag met twee man zijn en het is inderdaad een stuk gezelliger met z'n tweeën.  :)

Soms is het alleen niet anders en, wanneer het een laag risico evenement is, gebeurt het wel eens dat iemand alleen dienst doet. Zo stond ik vrijdag bij een turnwedstrijd voor jonge meisjes, de EHBO ver. had ons gevraagd bij te springen. Beetje jammer dat ze dan mij als man sturen, dacht ik, maar goed, als er ook een vrouw had gereageerd zou ik er alsnog zitten... Er gebeurde geen drol natuurlijk, maar ik zorgde wel meteen voor contacten binnen de organisatie zodat ik iemand zou kunnen claimen om me te helpen wanneer dat nodig zou mogen zijn. Gelukkig stikte het van de coaches en begeleid(st)ers die vast ook allemaal wel wat van EHBO afweten, dus ik zag een rustige middag tegemoet.

Maar het coördinaat moet wel weten wie ze waar naartoe sturen. Vindt er een ernstig ongeval plaats, dan moet de juiste man wel op de juiste plaats zijn. Het is de verantwoordelijkheid van het coördinaat om voor een optimale bezetting te zorgen met oog op het risico dat ze redelijkerwijs kunnen inschatten.
Citaat
Helaas aankomende Koninginnedag ook een aanvraag binnen gekregen. Maar helaas geen mensen kunnen vinden. Bij zulk soort evenementen probeer ik altijd een rode kruiser + een buitenstaander met EHBO diploma er naartoe te sturen. (Meestal van EHBO verenging)
Zijn er geen NRK afdelingen in de buurt die jullie kunnen helpen? Wij hebben redelijk goed contact met omringende afdelingen en er vindt vaak uitwisseling plaats wanneer een afdeling zelf tekortschiet.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #32 Gepost op: 3 april 2011, 15:04:59

Je kunt ook contact opnemen met het districts kantoor in Flevoland.

Dit kun je doen door in te loggen op intranet,  Hierbij  moet je je registratinummer CN00****** invullen (dit staat op je NRK legitimatie pasje)
Wachtwoord is je (huidige) postcode+huisnummer bv. 1234ab1 (-> intranet.rodekruis.nl )

Als je ingelogt bent, kun je het volgende doen.
Ga naar Vereniging in het menu klik op Regio's, Districten, Afdelingen. Dan zie je een X-aantal regio's klik Regio Midden aan en vervolgens klik je op District Flevoland.
In dit lijstje staat 'contact' als je hier op klikt kan je contact opnemen met Lucia die jou contactpersoon is en zij kan jou verder helpen met contacten bij andere afdelingen..

Zo doen wij dat ook hier in de regio en werkt prima, wel is het zo dat er vaak dit soort aanvragen niet gedaan worden. Omdat de functie van de mensen op het districstkantoor niet bekend is bij Coördinatoren binnen een afdeling.. Dit zou wel meer aandacht mogen krijgen, vanuit de vereniging..

Als er iets niet duidelijk is, hoor ik het graag..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Redcrosser

• Forum gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 3 april 2011, 16:22:45
Je kunt ook contact opnemen met het districts kantoor in Flevoland.

Dit kun je doen door in te loggen op intranet,  Hierbij  moet je je registratinummer CN00****** invullen (dit staat op je NRK legitimatie pasje)
Wachtwoord is je (huidige) postcode+huisnummer bv. 1234ab1 (-> intranet.rodekruis.nl )

Uuh. Een pas van het NRK? Nog nooit gekregen. (Neem aan dat je het oranje kruis pasje niet bedoeld?) Intranet? Nog nooit informatie van gekregen. Lucia ken ik overigens wel.

De coördinator voor mij deed het ook altijd op de manier die ik toepas, dus ik zie het probleem niet?

Soms is het alleen niet anders en, wanneer het een laag risico evenement is, gebeurt het wel eens dat iemand alleen dienst doet. Zo stond ik vrijdag bij een turnwedstrijd voor jonge meisjes, de EHBO ver. had ons gevraagd bij te springen. Beetje jammer dat ze dan mij als man sturen, dacht ik, maar goed, als er ook een vrouw had gereageerd zou ik er alsnog zitten... Er gebeurde geen drol natuurlijk, maar ik zorgde wel meteen voor contacten binnen de organisatie zodat ik iemand zou kunnen claimen om me te helpen wanneer dat nodig zou mogen zijn. Gelukkig stikte het van de coaches en begeleid(st)ers die vast ook allemaal wel wat van EHBO afweten, dus ik zag een rustige middag tegemoet.

Waarom zouden ze dan jou als "man" niet mogen sturen? Je kunt het wel een hele leuk sport vinden? Je zit er voor de hulpverlening als er iets zou gebeuren. En niet voor de vooroordelen die de ouders maken. Elke man nou over 1 kam scheren is ook een beetje waardeloos. Dan zouden we niks meer kunnen doen.

Redcrosser

• Forum gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 3 april 2011, 17:14:42
Ik heb inmiddels een email gestuurd naar intranet.  O0

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 3 april 2011, 22:29:46
Waarom zouden ze dan jou als "man" niet mogen sturen? Je kunt het wel een hele leuk sport vinden? Je zit er voor de hulpverlening als er iets zou gebeuren. En niet voor de vooroordelen die de ouders maken. Elke man nou over 1 kam scheren is ook een beetje waardeloos. Dan zouden we niks meer kunnen doen.
Ben ik het helemaal mee eens, maar ik denk dat meisjes sneller geholpen willen worden door een vrouw dan door een man. Zeker wanneer het de intiemere streken van het lichaam betreft. Natuurlijk ben ik heel goed met kinderen, ongeacht hun geslacht, maar ik accommodeer graag de wensen van het publiek dat ik hoor te helpen en ik denk dat een vrouwelijke collega daaraan had kunnen bijdragen.

Vooral voelde ik me wat in de minderheid, van de 200 mensen die daar rondliepen waren misschien vijf man. Gelukkig was er deze best wel aantrekkelijke, goedgeluimde, grijsharige ex-turner die af en toe een praatje kwam maken.  8)
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

Redcrosser

• Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 3 april 2011, 22:35:25
Ik denk persoonlijk dat de "vrouwelijke" geslacht dat ook heeft, maar mocht er iets ernstig zijn. Dan denk ik niet dat ze het zo erg vinden of je nu een man of vrouw bent. Als iemand aan je lichaam zit blijft het toch wel onprettig. Tenminste, dat vindt ik.

Door een groep mensen die eigenlijk fout zijn, worden nu op dit moment veel mannen over 1 kam geschoren. Ik ben homoseksueel. En moest van school stage lopen op een kinderdag verblijf. Kwam ik op intake blijkt dat ze helemaal geen jongen aan wouden nemen omdat na alles wat er gebeurd was in Amsterdam ze liever geen jongen hadden, oke, begrijpelijk. Maar om dan iedere man/jongen weg te sturen? Vindt ik onzin.

Zo is het ook met het RDK. Doe waar je goed in bent. Ongeacht bij welk geslacht het is. Zorg natuurlijk altijd wel dat er een 2e (onafhankelijk) persoon bij is als je intieme bij delen moet zijn!

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 3 april 2011, 22:49:32
Zeker, voor vrouwen vind ik het precies hetzelfde. Als het een jongens- in plaats van meisjesvoorronde was geweest, zou ik het ook gek vinden als ze er twee vrouwen op af sturen. Ik denk dat jongens wat dat betreft nog preutser zijn dan meisjes, wat betreft hulpverleners (was ik in ieder geval wel vroeger)(en nog steeds wel eigenlijk).

Bij de NRK afdeling waar ik nu zit hebben ze ooit ook wat meegemaakt met een homo die er bij kwam. Die bleek achteraf pedofiel te zijn. Natuurlijk kenden ze mij al behoorlijk goed want ik deed veel diensten voor de afdeling Groningen (ik woonde al een jaar in Groningen voor ik van afdeling switchte), maar dat ik homo ben dat wisten/weten veel niet. Toen ik er bij kwam begreep ik na verloop van tijd dat sommige mensen toch even moesten wennen aan een 'nieuwe homo' bij de groep. Natuurlijk ben ik een hele normale jongen en valt er niets wat voldoet aan het heersende stereotype van homo te zien aan mij, maar ik mag graag droge, zwarte en sarcastische opmerkingen maken - dus er rolt wel eens een hint uit. Toch denk ik dat het sommige mensen, mocht dat ooit nodig zijn, toch met wat meer en vooral duidelijkere woorden moet zeggen. Maar goed, er heerste en heerst nog steeds, best wel wat vooroordelen (binnen de afdeling).

Praat over mensen over één kam scheren...

Redcrosser

• Forum gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 3 april 2011, 22:53:06
Zeker, voor vrouwen vind ik het precies hetzelfde. Als het een jongens- in plaats van meisjesvoorronde was geweest, zou ik het ook gek vinden als ze er twee vrouwen op af sturen. Ik denk dat jongens wat dat betreft nog preutser zijn dan meisjes, wat betreft hulpverleners (was ik in ieder geval wel vroeger)(en nog steeds wel eigenlijk).

Bij de NRK afdeling waar ik nu zit hebben ze ooit ook wat meegemaakt met een homo die er bij kwam. Die bleek achteraf pedofiel te zijn. Natuurlijk kenden ze mij al behoorlijk goed want ik deed veel diensten voor de afdeling Groningen (ik woonde al een jaar in Groningen voor ik van afdeling switchte), maar dat ik homo ben dat wisten/weten veel niet. Toen ik er bij kwam begreep ik na verloop van tijd dat sommige mensen toch even moesten wennen aan een 'nieuwe homo' bij de groep. Natuurlijk ben ik een hele normale jongen en valt er niets wat voldoet aan het heersende stereotype van homo te zien aan mij, maar ik mag graag droge, zwarte en sarcastische opmerkingen maken - dus er rolt wel eens een hint uit. Toch denk ik dat het sommige mensen, mocht dat ooit nodig zijn, toch met wat meer en vooral duidelijkere woorden moet zeggen. Maar goed, er heerste en heerst nog steeds, best wel wat vooroordelen (binnen de afdeling).

Praat over mensen over één kam scheren...

En daarom is het lijkt mij ook heel belangrijk om een nieuwe vrijwilliger te koppelen aan een vrijwilliger die je vertrouwd. Maar wat bedoel je met: Praat over mensen over één kam scheren?

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 4 april 2011, 00:41:49
Maar wat bedoel je met: Praat over mensen over één kam scheren?
Binnen de afdeling leefde bij sommigen het idee dat alle homo's pedofiel zijn. Het zou me niet verbazen als die man de eerste ontmoeting met een homo was voor veel mensen, als die dan pedofiel blijkt te zijn dan heeft dat natuurlijk impact op het beeld dat die mensen van homo's vormen. Puur stereotyperen en, hoewel dat heel natuurlijk is, dus wel verkeerd.

Blijkbaar vertrouwen ze me nu wel, want ik overzie (en geef) de introductielessen Maatschappelijke Stage Eerste Hulp aan brugpiepers, jeugd van 12-13 jaar. Veel te jong voor serieuze EHBO trouwens... maar goed, dat is voor de evaluatie.