Hm. Ik denk dat je daarmee de keuringsarts een beetje tekort doet. Oke, een keurig is relatief oppervlakkig en kijkt vooral vanuit medisch en niet vanuit functioneel oogpunt. Toch kan er bij een keuring al een aardige inschatting gemaakt worden. De kandidaat zal inderdaad eerlijk moeten zijn over zijn eigen mogelijkheden en een goed zelfinzicht moeten hebben. Nu denk ik echter wel dat die mogelijkheden soms overschat worden, en men liever zwijgt over tekortkomingen omdat men graag toegelaten wil worden tot de SIGMA. (daarmee wil ik niet generaliseren).
Gelukkig zijn er altijd oplossingen te bedenken voor beperkingen, daar zijn we in Nederland erg goed in. Moet ook wel, anders wordt het weer lastig om het team te vullen .
Als je de eisen naar beneden stelt (of blijft stellen) krijg je een situatie waarin mensen (vrijwilligers) eigenlijk fysiek niet in staat zijn om hun toebedeelde handelingen zelfstandig te kunnen uitvoeren.
Hiermee haal je de kwaliteit van het Sigma echt omlaag.
Ik begrijp het tekort, maar ik zie liever Sigmaleden die hun werkzaamheden ongehinderd door fysieke beperkingen kunnen uitvoeren dan Sigma leden die verstek moeten laten gaan als het werk zwaar(der) wordt.
Het zelfde geldt ook voor EHBO-ers.
Voor bepaalde functies, vrijwilliger of niet, moeten de eisen gewoon hoog liggen. Voldoe je hier niet (meer) aan dan is het helaas maar waar echt "einde oefening". Zo hard moet het gespeeld worden. Als je kwaliteit wilt, dan moet iemand gewoon aan de eisen voldoen.
Het zelfde vertaalt zich in de EHBO. De afgelopen 10 jaar zijn alle eisen naar beneden gegaan en de opleidingstijd is sterk bekort.
Klaagzangen over de kwaliteit van de huidige EHBO-ers zijn vanuit dit opzicht absoluut terecht.
Wij Nederlanders passen steeds vaker alles eisen aan (NAAR BENEDEN) om iedereen tegemoet te kunnen komen en dat gaat zich nu wreken, ook in de EHBO!
Hoe we het niveau weer terug krijgen: een mentaliteitsverandering, opleidingstijd langer en opleidingsniveau omhoog.
Tsja .... daar zeg ik wat.