Vrijwilligers fysiek laten keuren of niet?

Auteur Topic: Vrijwilligers fysiek laten keuren of niet?  (gelezen 12988 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #50 Gepost op: 9 april 2011, 12:22:41
Hm. Ik denk dat je daarmee de keuringsarts een beetje tekort doet. Oke, een keurig is relatief oppervlakkig en kijkt vooral vanuit medisch en niet vanuit functioneel oogpunt. Toch kan er bij een keuring al een aardige inschatting gemaakt worden. De kandidaat zal inderdaad eerlijk moeten zijn over zijn eigen mogelijkheden en een goed zelfinzicht moeten hebben. Nu denk ik echter wel dat die mogelijkheden soms overschat worden, en men liever zwijgt over tekortkomingen omdat men graag toegelaten wil worden tot de SIGMA. (daarmee wil ik niet generaliseren).

Gelukkig zijn er altijd oplossingen te bedenken voor beperkingen, daar zijn we in Nederland erg goed in. Moet ook wel, anders wordt het weer lastig om het team te vullen ;).
Als je de eisen naar beneden stelt (of blijft stellen) krijg je een situatie waarin mensen (vrijwilligers) eigenlijk fysiek niet in staat zijn om hun toebedeelde handelingen zelfstandig te kunnen uitvoeren.
Hiermee haal je de kwaliteit van het Sigma echt omlaag.  :-X
Ik begrijp het tekort, maar ik zie liever Sigmaleden die hun werkzaamheden ongehinderd door fysieke beperkingen kunnen uitvoeren dan Sigma leden die verstek moeten laten gaan als het werk zwaar(der) wordt.  :-\
Het zelfde geldt ook voor EHBO-ers.

Voor bepaalde functies, vrijwilliger of niet, moeten de eisen gewoon hoog liggen. Voldoe je hier niet (meer) aan dan is het helaas maar waar echt "einde oefening". Zo hard moet het gespeeld worden. Als je kwaliteit wilt, dan moet iemand gewoon aan de eisen voldoen.

Het zelfde vertaalt zich in de EHBO. De afgelopen 10 jaar zijn alle eisen naar beneden gegaan en de opleidingstijd is sterk bekort.
Klaagzangen over de kwaliteit van de huidige EHBO-ers zijn vanuit dit opzicht absoluut terecht.

Wij Nederlanders passen steeds vaker alles eisen aan (NAAR BENEDEN) om iedereen tegemoet te kunnen komen en dat gaat zich nu wreken, ook in de EHBO!  :'(
Hoe we het niveau weer terug krijgen: een mentaliteitsverandering, opleidingstijd langer en opleidingsniveau omhoog.
Tsja .... daar zeg ik wat.  :-X
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 9 april 2011, 12:26:36
Als je de eisen naar beneden stelt (of blijft stellen) krijg je een situatie waarin mensen (vrijwilligers) eigenlijk fysiek niet in staat zijn om hun toebedeelde handelingen zelfstandig te kunnen uitvoeren.
Hiermee haal je de kwaliteit van het Sigma echt omlaag.  :-X
Ik begrijp het tekort, maar ik zie liever dat Sigmaleden die hun werkzaamheden ongehinderd door fysieke beperkingen kunnen uitvoeren dan Sigma leden die verstek moeten laten gaan als het werk zwaar(der) wordt.  :-\
Die laatste zin was uiteraard ook enigszins sarcastisch bedoeld ;). We zijn in NL op sommige vlakken veel te soft.

Het zelfde geld ook voor de andere topic die van deze is afgesplitst: over het keurmerk.

Voor bepaalde functies, vrijwilliger of niet, moeten de eisen gewoon hoog liggen. Voldoe je hier niet (meer) aan dan is het helaas maar waar echt "einde oefening". Zo hard moet het gespeeld worden. Als je kwaliteit wilt, dan moet iemand gewoon aan de eisen voldoen.
...
Wij Nederlanders passen steeds vaker alles eisen aan (NAAR BENEDEN) om iedereen tegemoet te kunnen komen en dat gaat zich nu wreken, ook in de EHBO!  :'(
Hoe we het niveau weer terug krijgen: een mentaliteitsverandering, opleidingstijd langer en opleidingsniveau omhoog.
Tsja .... daar zeg ik wat.  :-X
Dat is helaas de trend. Niet alleen binnen de EHBO, ook op andere opleidingen. Jammer, het wordt er niet beter van.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #52 Gepost op: 10 april 2011, 16:00:44
Maar, als je (te) veel eissen gaat stellen van een vrijwilliger.. Houd je helemaal niemand meer over..

En is het werven van nieuwe vrijwilligers helemaal niet (meer) te doen, wat nu al een probleem is..

De tv-3 coördinator bij ons zei: Wees blij dat er nog vrijwilligers zijn om een aantal uur kunnen vervullen
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 10 april 2011, 16:03:29
Maar, als je (te) veel eissen gaat stellen van een vrijwilliger.. Houd je helemaal niemand meer over..

En is het werven van nieuwe vrijwilligers helemaal niet (meer) te doen, wat nu al een probleem is..

De tv-3 coördinator bij ons zei: Wees blij dat er nog vrijwilligers zijn om een aantal uur kunnen vervullen
Tja, daar zit wel wat in, maar dat is geen excuus om mensen die eigenlijk niet capabel of de hulpverlening fysiek niet aan kunnen zijn toch in te zetten. Je wilt een zekere mate van kwaliteit (en veiligheid voor de slachtoffers) leveren. Het inzetten van 'slechte' EHBO'ers is nog veel slechter voor je organisatie, omdat je klanten op een gegeven moment weg lopen naar andere organisaties die beter werk en meer representativiteit leveren.

stammie

• Senior gebruiker
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #54 Gepost op: 10 april 2011, 16:10:15
je kan beter een beperkt aantal goede hv-ers hebben dan veel waarvan veel "slechte"

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #55 Gepost op: 10 april 2011, 16:13:48
Tja, daar zit wel wat in, maar dat is geen excuus om mensen die eigenlijk niet capabel of de hulpverlening fysiek niet aan kunnen zijn toch in te zetten. Je wilt een zekere mate van kwaliteit (en veiligheid voor de slachtoffers) leveren. Het inzetten van 'slechte' EHBO'ers is nog veel slechter voor je organisatie, omdat je klanten op een gegeven moment weg lopen naar andere organisaties die beter werk en meer representativiteit leveren.

Daar zit ook een deel van waarheid in.

Bij ons zie ik het te veel gebeuren, ehbo diploma wordt verlengd, waarbij ik denk nouja hij/zij komt maar 1 a 2x per jaar. Hij/zij heeft last van haar rug en kan niet mee doen bij bepaalde oefeningen, bijvoorbeeld reanimatie..

Ik zie het zo gebeuren dat bij een echte reanimatie dat het goed fout gaat.. mede omdat zij geen training hebben gehad ect.
Daarbij komt ik had geen handtekening gezet als kader instructeur, als ik deze opleiding had gedaan, voor een aantal mensen.. Dan maar einde verhaal.. maar omdat er bepaalde mensen een 'grote' mond hebben blijven zij toch bij de afdeling met EHBO diploma..

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 10 april 2011, 16:28:21
Het gebeurt inderdaad regelmatig dat mensen automatisch verlengd worden omdat ze er al jaren zitten, de kader zich geintimideerd voelt of om wat voor reden dan ook. Ik zie bij motorcross wel eens wat oudere EHBO'ers langs de baan zitten die nauwelijks meer in staat zijn om op de oneffen ondergrond naar een gevallen crosser toe te gaan. Laat staan op de knieeen te gaan en eerste hulp te verlenen. Dat soort ehbo-verenigingen zullen daar terrein verliezen.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #57 Gepost op: 10 april 2011, 16:37:14
Het gebeurt inderdaad regelmatig dat mensen automatisch verlengd worden omdat ze er al jaren zitten, de kader zich geintimideerd voelt of om wat voor reden dan ook. Ik zie bij motorcross wel eens wat oudere EHBO'ers langs de baan zitten die nauwelijks meer in staat zijn om op de oneffen ondergrond naar een gevallen crosser toe te gaan. Laat staan op de knieeen te gaan en eerste hulp te verlenen. Dat soort ehbo-verenigingen zullen daar terrein verliezen.

Klopt maar deze mensen worden jammer genoeg wel als volledige EHBO'er ingezet bij een evenement..

Wel is jammer dat er ook oudere coördinatoren zijn die gewoon niet mee willen met de tijd en soms ook niet inzien dat iets niet meer door de beugel kan.. En luisteren naar een jonger iemand? Homaar..

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 10 april 2011, 16:42:33
Wel is jammer dat er ook oudere coördinatoren zijn die gewoon niet mee willen met de tijd en soms ook niet inzien dat iets niet meer door de beugel kan.. En luisteren naar een jonger iemand? Homaar..

:) Heerlijk he, het Rode Kruis.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #59 Gepost op: 10 april 2011, 16:46:42
je kan beter een beperkt aantal goede hv-ers hebben dan veel waarvan veel "slechte"

Klopt, maarja hoe moet je dit nou duidelijk maken aan de betreffende coörinatoren?

:) Heerlijk he, het Rode Kruis.

Soms.... :-\

Ideën zijn welkom zeggen ze, heb je ideën zeggen ze ja nee maar... of nee er is geen geld voor ect...
Terwijl ik via via hoor dat er wel daadwerkelijk geld voor is..