Ik denk dat je van een vrijwilliger niet mag verwachten wat je van een beroepskracht mag verwachten. Zo vind ik het redelijk om van een beroepskracht te verwachten dat hij medisch gekeurd word, een toelatingstest aflegt etc. Ik vind het onredelijk om van een vrijwilliger vb. EHBO-er of SIMGA, te verwachten dat zij in topconditie zijn. Een sporttest, of een strenge medische keuring vind ik niet redelijk. Dat iemand niet zwaar kan tillen of maar 100 meter kan sprinten zul je als vrijwilligersorganisatie voor lief moeten nemen.
Je krijgt als vrijwilligersorganisatie gratis en voor niets arbeidsuren geschonken van de vrijwilliger. En vaak ook op de meest onlogische tijden! Daarom denk ik dat je als vrijwilligersorganisatie niet de luxe hebt om te gaan zeuren over lichamelijke prestaties van je vrijwilligers. Dat er bepaalde opleidingseisen gesteld worden vind ik meer dan terecht. Veiligheid moet voor iedereen gewaarborgd zijn. Maar ook in opleidingseisen vind ik het onredelijk om topprestaties van een vrijwilliger te eisen.
De eisen die gesteld worden aan SIGMA vrijwilligers vind ik op dit moment heel erg redelijk. Het GHOR en het NRK hebben wat mij betreft niet het recht om topprestaties te eisen van mij. Ik kom namelijk gratis en voor niets opdraven als mijn hulp gewenst is. Ze betalen misschien hooguit de benzine die ik verstook. Wie betaalt dan bijkomende kosten die mijn auto maakt om mijn reis te maken t.b.v. het vrijwilligerswerk? Ik zelf! Een auto rijdt echt niet kostendekkend voor 0,19 cent per km!!!
Stel dat er strengere eisen aan mij als vrijwilliger gesteld worden. Bijvoorbeeld ik moet:
-vaker in de schoolbanken,
-een strengere medische keuring ondergaan,
-een sporttest afleggen,
-een psychologische test afleggen
- en nog veel meer
Dan ga ik op een zaterdagavond nog eens 8 á 10 uurtjes schenken aan de organisaties waar ik vrijwilligerswerk voor doe. Omdat ik het leuk vind en omdat ik vrijwilligerswerk als nuttig zie. Ik kan ook commercieel werk verrichten op mijn vrije zaterdagavond dat is dubbelop kassa voor mij. Waarom zou het dan nog interessant zijn om vrijwilligerswerk te doen als men constant bij je komt zeuren om meer?
Non-profit of niet als je eisen wil stellen zul je moeten betalen. En dan niet een vrijwilligersvergoeding van 5 á 8 euro per uur maar gewoon marktconform net zoals voor beroepskrachten.
Het lijkt een beetje op mijn buurman die van mij een nieuwe fiets roze cadeau krijgt. En vervolgens vertelt die buurman dat hij liever een blauwe wil met een hulpmotortje.
Moraal van het verhaal, Vuistregel 1 treed in werking: “wie betaalt die bepaalt”. als vrijwilligersorganisatie moet je gewoon leren omgaan met beperkingen van je vrijwilligers. Wil je dat niet neem je gewoon beroepskrachten in dienst een o uren contract of oproepcontract bijvoorbeeld.