21 doden en ruim 500 gewonden bij Love Parade - Duisburg 24-07-2010

Auteur Topic: 21 doden en ruim 500 gewonden bij Love Parade - Duisburg 24-07-2010  (gelezen 107587 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 25 juli 2010, 19:02:06
Ik was uitgenodigd om mee te doen met de hulpverlening als ambulanceverpleegkundige door de Medisch Leider van de brandweer Duisburg. Helaas moest ik op het laatste moment afzeggen vanwege een zieke familielid. Jemig, ik kom er goed mee weg, geloof ik...... :'(

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 25 juli 2010, 19:15:34
Staan ondertussen aardig wat heftige filmpjes online, zelfs van reanimatie  :-X

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #102 Gepost op: 25 juli 2010, 19:41:04
Persoonlijk vind ik dat we op dit forum ook nu niet moeten speculeren over het hoe en waarom, totdat er officiële mededelingen komen van de bevoegde en ter zake kundige instanties.
(Geen kritiek op personen, puur mijn eigen mening).
Dat er een strafrechtelijk onderzoek loopt geeft aan dat die instanties het ook hoog opnemen, en er zeker goed onderzoek zal worden gedaan om feiten vast te stellen.  Vergeet niet dat ook ooggetuigen ter plaatse geen zicht hebben op het totaal plaatje, alleen wat er in hun omgeving is gebeurd.

Wel wil ik een aantal nuances aanbrengen, vooral over wat men exact gezegd heeft op de persconferentie (die ik in zijn geheel heb gezien)

- Ten eerste heeft men gezegd dat alle doden niet in de tunnel zijn aangetroffen, maar de meesten bij een trap die afgesloten was, waar mensen toch op probeerden te klimmen. Er is verder geen uitspraak gedaan over waar en hoe deze mensen aan hun einde zijn gekomen.
- "Rampe" is geen "ingang" maar helling, die in dit geval als toegang diende. Op de persconferentie is gezegd dat deze nooit is afgesloten door de organisatie of Politie.

Die trap is dus te zien in deze post:

Chaos vor dem Tunnel - Massenpanik - Loveparade 2010

:-X
De doden zijn dus niet aangetroffen in het stuk wat je op de video ziet in deze post:
Op dit filmpje is duidelijk te zien dat de druk op het hele kleine buffer ruimte heel erg op loopt. Mensen worden steeds meer tegen het hek aangeduwd door de menigte daar achter. En ze kunnen geen kant op.

19 Tote bei Drama Love Parade Duisburg.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #103 Gepost op: 25 juli 2010, 20:41:54
Via ARD Brennpunkt zojuist:

De tunnel had een capaciteit van 20.000 mensen per uur.
In Essen is bij een eerdere Love Parade een bezoekersaantal van 1.6 miljoen genoteerd.
Het was te verwachten dat een dergelijke toestroom ook dit keer zou gebeuren. De werkelijke aantallen bezoekers zijn op dit moment niet bekend die bij de Love Parade in Duisburg aanwezig waren.

Politie en Brandweer hebben van te voren aangegeven dat het geen verstandige keuze was en dat aan de veiligheid getwijfeld werd.
Ook omwonenden hebben aangegeven dat het een gevaarlijke situatie zou worden. Het terrein had niet de capaciteit om grote aantallen bezoekers te herbergen.
Er zijn zelfs oproepen via internet gedaan om niet te komen.

De tunnel is een klein half uur geleden vrij gegeven voor bezoekers. Velen bezoeken de plaats en er worden bloemen gelegd en kaarsjes gebrand.
De verslagenheid is groot, zowel onder de eerdere gasten die nu pas het besef krijgen wat er gebeurd is als onder belangstellenden en hulpverleners.
Hulpverleners worden op de plek des onheils aangesproken over de slechte omstandigheden waaronder dit feest heeft plaatsgevonden en krijgen dus niet alleen te maken met de verschrikkelijke tafarelen tijdens de inzet maar ook nu het verwijt dat dit nooit zo georganiseerd had mogen worden.

De verantwoordelijken kunnen en mogen niets zeggen gedurende het onderzoek.
De burgemeester die zojuist de plek des onheils bezocht is uitgejoeld door de aanwezigen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #104 Gepost op: 25 juli 2010, 20:53:14
Citaat
Geen Nederlanders in ziekenhuis na Loveparade

Het lijkt erop dat er geen Nederlanders zijn onder de zwaargewonden die vielen bij het drama op de Loveparade in Duisburg. Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken laat weten dat er geen enkele aanwijzing is dat er van de 342 gewonden die vielen, Nederlanders in het ziekenhuis liggen.

Wel waren er berichten over Nederlanders die bijvoorbeeld schaafwonden hadden opgelopen als gevolg van de verdrukking die rond een tunnel ontstond. De tunnel leidde naar het festivalterrein. Door de paniek die ontstond kwamen in totaal negentien mensen om het leven, onder wie een 22-jarige Nederlander.

Bron: FOK!.nl

mike

• Senior gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 25 juli 2010, 21:34:20
De diverse foto's met lichamen onder dekens  zijn bijna allemaal op deze locatie gemaakt:

Loveparade Duisburg 2010 Massenpanik Vogelperspektive

Je kunt hier ook goed het gedrang zien. En hoe dicht de mensen op elkaar staan.

Kaktus

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 25 juli 2010, 22:37:08
Een sprekende foto (krijg hem niet in het bericht, daarom maar even de link).

http://twitpic.com/show/large/289459

Opgelost
Shave

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #108 Gepost op: 25 juli 2010, 22:37:30
'Complot: Duitse politie heeft alle gegevens ramp gewist'

DUISBURG - De Duitse politie heeft alle bewijsstukken over de Love parade-tragedie van zaterdag in Duisburg uit haar computers gewist. Dat meldt het Duitse nieuwsweekblad Der Spiegel op zijn website.
Het betreft onder andere bevelen over het uitrukken van de ordetroepen, berichten over de toestand ter plaatse en kaarten.

De gegevens werden niet alleen uit de computers van de functionarissen verwijderd, maar ook uit hun e-mailaccounts.

Een van die functionarissen vertrouwde der Spiegel toe, te vermoeden dat een "grote doofpotoperatie" is uitgevoerd. (CBR)
25/07/10 22u17
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 25 juli 2010, 23:50:44

zoals je op dit plaatje kunt zien zijn er twee tunnels (rode strepen)die samen komen in het middengedeelte (zwarte blok) waar de hellingbaan (dts Rampe)(Blauwe pijlen) omhoog gaat. Dan is men dus op het terrein en was er beneden op de foto een podium en aan de achterzijde. De problemen zijn dus onstaan waar de twee stromen samenkomen en via de helling naar boven moeten. Als ik het goed begrijp waren dit ook de uitgangen omdat er spandoeken aan de muur hingen met namen en aanwijzingen zoals Bahnhof, en Oberhausen. De hoge wand waar de containers tegen aanstaan waar men op klimt staan dus onderaan de helling (zwaret blok)waar de twee tunnels samenkomen. Dus het probleem is ontstaan buiten de tunnels, en mogelijk heeft men de slachtoffers naar de tunnels gebracht als gewonden nest.
Twee stromen met duizenden mensen komen in tegenovergestelde richting bij elkaar botsen frontaal en moeten dan gezamenlijk door een opening omhoog die net zo breed is als één tunnel. Voeg daarbij mensen die al weer terugkomen van boven naar beneden en het probleem is geboren.
Mijn gedachte aan de hand van de beelden en de video's die ik tot nu toe gezien heb.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar