Misbruik van P2000

Auteur Topic: Misbruik van P2000  (gelezen 11353 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #20 Gepost op: 27 juli 2010, 18:39:20
wie weet is het binnenkort wel afgelopen met de openbaarheid van P2000, of misschien wel een heel ander systeem?? en hoe gaan de fotograven/sleepers/belangstellende/andere media dan geinformeerd worden??
Via de normale persvoorlichting en verder niets.
Dan zullen de persvoorlichters het erg druk krijgen ;-)


wat zal het rustig worden............ rond het ongeval/sleepklusje etc....
De marifoon wordt niet afgeschaft. Sterker nog, de Kustwacht werkt operationeel in principe op de marifoon en niet op C2000.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #21 Gepost op: 27 juli 2010, 18:45:17
wie weet is het binnenkort wel afgelopen met de openbaarheid van P2000, of misschien wel een heel ander systeem??

Voorlopig gaat het op korte termijn alleen maar drukker worden op P2000. In navolging van Rotterdam-Rijnmond zullen steeds meer politiemeldkamers "informatieberichten" tbv de pers gaan versturen. De scepsis hieromtrent onder velen is volledig te begrijpen, maar het gaat binnenkort echt gebeuren.

Dat staat dus haaks op wat jij stelt...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 27 juli 2010, 19:09:25

wie weet is het binnenkort wel afgelopen met de openbaarheid van P2000, of misschien wel een heel ander systeem?? en hoe gaan de fotograven/sleepers/belangstellende/andere media dan geinformeerd worden??

Via de normale persvoorlichting en verder niets.

wat zal het rustig worden............ rond het ongeval/sleepklusje etc....

als er meer mensen/materieel nodig zijn/is weet een RAC/CPA/PMK (Gezamelijke MeldKamer) echt wel de juiste personen te vinden. en de zelf initiatief van extra auto's bootjes ed word het alleen maar onduidelijk door. Voor iedereen.

en ja misschien is het jammer voor de oude die Hard scanner luisteraars die nu alleen nog maar P2000 hebben. Maar als Slachtoffer is het niet fijn als er veel mensen komen kijken of dat er ineens 10 boten op je afstormen om de klus maar binnen te halen.

Binnenkort? 2014 op z'n vroegst. De slepers gaan ook dan niet geïnformeerd worden door persvoorlichting en dat zou ook zeker niet normaal zijn. Namens welk slachtoffer spreek jij? De slachtoffers die ik gesproken heb vinden het vast niet fijn als op het water zo inzetbare reddingsboten varen die van niets weten en bij dreigende verdrinking gewacht moet worden op geheime hulp van de KNRM die gealarmeerd van thuis moet komen.

Scannerluisteraars zullen nog steeds de marifoonkanalen kunnen beluisteren, waar de reddingsboten en de coördinerende kustwacht nog in lengte der jaren te horen zullen zijn. Ook die reddingsboten die niet thuis wachten op een oproep, maar al op het water zijn, gereed voor gebruik en snel kunnen worden ingezet door de kustwacht. Het zou hypotetisch wel kunnen dat men besluit de informatiekraan dicht te draaien. Het zou dan ook kunnen dat die "niet aangewezen, niet officiële reddingsboten" en bergers dan besluiten de marifoon thuis te laten en ook geen informatie meer te verstrekken. In 50% van de gevallen (bron KNRM) vaart dan die officiële aangewezen reddingsboot naar een geval dat al opgelost is en volgt mogelijk een zoekaktie naar een bootje dat al ergens veilig in een haven ligt.
Nee, de gevolgen van een informatiestop beseft men heel goed dus daar komt het niet van.

Henk


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #23 Gepost op: 27 juli 2010, 19:17:38
Hallo Hunter,
dat zal dan wel gaan om gecontroleerd de juiste informatie versturen zijn en men verstuurt alleen wat men wil versturen gok ik. Ik weet ook niet of er een blokkade komt op P2000 maar ik kan me zo bedenken dat het soms handig is dingen stil te houden.

Henk,

we gaan het dan meemaken na 2014, toch??


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #24 Gepost op: 27 juli 2010, 19:21:43
Toch kan ik me zo voorstellen dat als de RAC de KNRM inzet voor de brandweer of politie dat er verder niet gecomminceerd word op de marifoon en alleen op c2000


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 27 juli 2010, 20:01:30
Toch kan ik me zo voorstellen dat als de RAC de KNRM inzet voor de brandweer of politie dat er verder niet gecomminceerd word op de marifoon en alleen op c2000

Tuurlijk, als de KNRM ingezet wordt voor het vervoeren van ME naar een eiland waar rellen zijn uitgebroken of de brandweer naar een niet scheepsbrand vervoerd moet worden zullen ze de bijzonderheden niet melden op 16, hoewel ze verplicht de kustwacht van hun bewegingen op de hoogte te houden.
Maar ik heb dat in mijn bijna 30 jarige ervaring nog niet meegemaakt, maar alles kan. Misschien vriest het Gooimeer morgen wel dicht, wie weet...

Op water is het eerste verbindingsmiddel de marifoon, niet C2000.

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #26 Gepost op: 28 juli 2010, 10:21:07
Jij bent grappig: Je kunt de hulpverlening op het water niet regelen zoals op het land: op het land kun je via niet-openbare informatiesystemen netjes de ANWB of hulpdienst laten komen die je nodig hebt en die komen ook. Op het water ben je toch afhankelijk van wie er in de buurt is en wie jou toevallig wil helpen. De beste manier om iemand te vinden is dan om het hard van de daken te schreeuwen: een hulproep via de marifoon levert nog altijd het meest op. En als je slepen onder hulpverlening schaart (is trouwens ook een leuke discussie), dan vind het grootste deel van de hulpverlening nog steeds plaats door 'leken'. Ik zit zomers veel op het water en als je dan ziet hoeveel jachtjes met motorpech ofzo er door andere jachten of zelfs beroepsschepen binnengebracht worden! Dat gebeurt vele malen vaker dan de KNRM hierbij te pas komt. Sowieso heeft de KNRM bij lange na geen landelijke dekking.

Als je hier (gelderland/brabant) de tienduizenden plezierboten zomers in de grindplassen en recreatiegebieden langs de Maas ziet rondvaren en die helpen allemaal elkaar, zonder KNRM of berger. Je moet er niet aan denken dat deze mensen eerst 112 moeten bellen en dat de RAC dan de Reddingsbrigade of Brandweer moet laten komen, terwijl er tientallen boten in de buurt zijn die een handje kunnen helpen als ze weten dat er iets aan de hand is.

Op het water help je elkaar, op het water sleep je dat zeiljachtje met dat gescheurde zeil ff mee naar de haven of die boot met die gebroken schroefas naar de werf...
En dat gaat gewoon lekker open, via de marifoon!

Van eigen initiatief wordt het niet onduidelijk, maar wordt het snel opgelost!


wie weet is het binnenkort wel afgelopen met de openbaarheid van P2000, of misschien wel een heel ander systeem?? en hoe gaan de fotograven/sleepers/belangstellende/andere media dan geinformeerd worden??

Via de normale persvoorlichting en verder niets.

wat zal het rustig worden............ rond het ongeval/sleepklusje etc....

als er meer mensen/materieel nodig zijn/is weet een RAC/CPA/PMK (Gezamelijke MeldKamer) echt wel de juiste personen te vinden. en de zelf initiatief van extra auto's bootjes ed word het alleen maar onduidelijk door. Voor iedereen.

en ja misschien is het jammer voor de oude die Hard scanner luisteraars die nu alleen nog maar P2000 hebben. Maar als Slachtoffer is het niet fijn als er veel mensen komen kijken of dat er ineens 10 boten op je afstormen om de klus maar binnen te halen.



Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #27 Gepost op: 28 juli 2010, 10:28:37
Dat er tijdens een actie enkele zaken op c2000 of telefoon worden besproken vindt ik terecht, met name zaken waar de rest niets mee te maken heeft. Niet de alarmering of de de benadering naar het slachtoffer.

9910001
9910001


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #28 Gepost op: 28 juli 2010, 12:01:01
Vanwege de nogal slechte ontvangst van kanaal 16 in de omgeving Dordrecht, bellen we met Kustwacht / Den Helder Rescue en vragen of ze contact leggen via RMG 05, de communicatie tussen de centralisten van GMC en Kustwacht verloopt hierdoor ook optimaal. Wij hoeven niet twee keer dezelfde info door te geven en de centralisten geven elkaar ook relevante info.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #29 Gepost op: 28 juli 2010, 12:58:45
Dat er tijdens een actie enkele zaken op c2000 of telefoon worden besproken vindt ik terecht, met name zaken waar de rest niets mee te maken heeft. Niet de alarmering of de de benadering naar het slachtoffer.
9910001
Dat gebeurd ook. Van KNRM Marken weet ik dat er operationeel op de marifoon wordt gewerkt maar het overleg op OSC/OvD-niveau veelal via C2000 gaat. Ik denk dat je op die manier slim bezig bent.