Hoe is dit bij jullie geregeld. Patient van 75 jaar uit ambu gezet.

Auteur Topic: Hoe is dit bij jullie geregeld. Patient van 75 jaar uit ambu gezet.  (gelezen 11182 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

6301

• Forum gebruiker
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Ambulance: Kiezen tussen twee kwaden.

Kampen.

Ze werd gewoon aan haar lot overgelaten. Een binnenstadbewoonster, zet mijn naam er maar liever niet bij - heeft een nare smaak overgehouden aan het voorval in de Schapensteeg afgelopen vrijdag. Daar kwam eind van de middag een 75 jarige vrouw ongelukkig ten val met haar fiets. Toen ik aankwam had een buurman de ambulance al gebeld. Ik ben een praatje met haar gaan maken terwijl we wachten.
De vrouw had erg veel pijn, verteld ze. De medewerkers van de ambulance legden haar in eerste instantie op een brancard, daarna moest ze gaan zitten in de auto, vervolgd ze. Ze waren al bijna op weg toen de melding kwam van een aanrijding bij de N.50
Volgens de bewoonster is daarop een vriendin van het slachtoffer gebeld. Ze had verder niemand in Kampen en haar kinderen waren met vakantie.
Ze kan er nog steeds niet over uit dat de vrouw uit de auto werd gezet, met een opnamebriefje voor het Sophia Ziekenhuis in Zwolle in haar goede hand gedrukt. Dat meent u toch niet echt, heb ik ze nog gevraagd.
Een ernstig ongeval gaat voor, zeiden ze. De vriendin moest uit IJsselmuiden komen en dat duurde even want, je zult net zien, de brug stond open. Ondertussen stond ik met haar in de Oudestraat. Het is gelukkig niet gebeurd, maar ze had wel in elkaar kunnen zakken. Het zal wel volgens de regels zijn, maar in ben er heel erg van geschrokken en vind dit eigenlijk niet kunnen.
De vrouw is vrijdag opgenomen in het ziekenhuis. Ze bleek een armfractuur te hebben en wordt geopereerd.
Ik kan me voorstellen dat dit vragen oproept, is de eerste reactie van de ambulancedienst RAV IJssel Vecht. De verpleegkundigen hebben de 75 jarige vrouw eerst nagekeken. Ze was goed aanspreekbaar en kon ook nog gewoon lopen.
Op basis van haar pijnklachten werd gedacht aan een zware kneuzing, niet aan een botbreuk.
Voor Kampen staat, net als in meer plaatsen overigens, 1 ambulance paraat. De overheid heeft dat zo bepaald op basis van het aantal inwoners in een gebied. Meestal is dat ook voldoende.
In noodgevallen kan de hulp worden ingeroepen van ambulances uit aanpalende regio´s.

Een ambulance vervoert, in verband met de paraatheid, niet iedereen naar het ziekenhuis. Er moet wel een medische indicatie zijn. Is die er niet, dan wordt alternatief vervoer geregeld. Bij een fractuur wordt iemand overigens wel naar het ziekenhuis gebracht. Maar ook dan gaan levensbedreigende situaties voor en moet je soms kiezen tussen 2 kwaden.
Zes minuten duren lang als iemand niet meer ademt, of bij een slagaderlijke bloeding.
Zoveel tijd heb je dan niet. Dat zijn duivelse dilemma´s, beslissingen die ambulancemedewerkers in een fractie van een seconde moeten nemen, vervolgd ze.
De betreffende aanrijding leek in eerste instantie ernstig. Ze zijn met gillende sirenes weggereden.
Stel, je rijdt in zo´n geval met iemand met een gebroken arm naar het ziekenhuis terwijl er vier zwaargewonden in die auto zitten.
Dan krijg je achteraf precies dezelfde vraag voorgelegd.
In een dergelijke situatie wordt iemand doorgaans wel achtergelaten met een zorgadvies, stelt de woordvoerster. Bijvoorbeeld dat de huisarts of 112 gebeld kan worden als dat mogelijk nodig mocht zijn.
Het ambulance team is na het ongeval nog teruggereden naar de Oudestraat, en heeft met het ziekenhuis gebeld.

Bron: de Stentor dinsdag 27 juli 2010

Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.

RuudF

• Senior gebruiker
Ik kan me goed voorstellen dat deze gang van zaken vreemd overkomt bij de betrokken dame, en omstanders.
Echter een mogelijk levensbedreigend letsel tgv een ongeval heeft nou eenmaal een hogere prioriteit.
Mogelijk dat er even iets meer tijd genomen had kunnen worden om een en ander duidelijk uit te leggen, in ieder geval meer tekst dan "ernstig ongeval gaat voor"
Dat verandert echter niets eraan dat de bemanning meteen moet vertrekken.

Dezelfde situatie maak je mee als je net bij een patiënt binnen bent en plots wordt een spoedvisite doorgebeld, en je moet meteen vertrekken...ook dan even netjes uileggen dat iets vanwege levensbedreigendheid meer prioriteit heeft maar dat je daarna meteen terugkomt.

Ruud

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
Bron: de Stentor dinsdag 27 juli 2010
Komt dit zó uit De Stentor vandaan (knippen/plakken)? Dan mogen ze daar wel eens een redactie op zetten die wat beter is met nalezen van teksten. Vier fouten in één artikel. (wachten -> wachtten; verteld -> vertelt; vervolgd -> vervolgt (2x))....  Slecht. Heel slecht :-X

On-topic: dat had inderdaad wel wat netter aan mevrouw kunnen worden uitgelegd. Ze had het vast dan wel begrepen en niet zo'n nare nasmaak gehad.

Piles

• Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
Komt dit zó uit De Stentor vandaan (knippen/plakken)? Dan mogen ze daar wel eens een redactie op zetten die wat beter is met nalezen van teksten. Vier fouten in één artikel. (wachten -> wachtten; verteld -> vertelt; vervolgd -> vervolgt (2x))....  Slecht. Heel slecht :-X
Ik wilde er niet over beginnen idd :-X

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Tsja, als ik het zo lees dan zie ik niet een probleem wat alleen bij de ambulance speelt ...

Met de huidige bezuinigingen en tekorten heb je af en toe gewoon een keus te maken, of je nou als politieagent een winkeldief laat zitten omdat je een mogelijke reanimatie melding hebt, of een ambulance welke een ''niet ambulance-waardige'' patient er uit zet omdat je een spoedmelding krijgt ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

PietjePuk

• Senior gebruiker
Tsja, dit soort dingen gebeuren nou eenmaal.
Ben wel van mening dat je in dit soort gevallen op het ambulance personeel moet kunnen vertrouwen, zij zullen echt geen patient die in gevaar is achter laten.
Dat mevrouw nu zelf naar het ziekenhuis moest gaan.. tsja, niet netjes. Maar een drama? In mijn ogen niet. :)

Een keer overigens als "klant" in een ambulance mogen zitten. (niet spoed / geen levensgevaar enz.)
Onderweg naar het ziekenhuis kwam een A1 melding wegens een zwaar ongeval op de snelweg waar "mijn" ambulance als 2de naar toe werd geroepen.

Personeel verontschuldigde zich toen naar mij dat ze direct weg gingen als ik aan was gekomen bij het ziekenhuis.
Daar was het dan ook; ik met brancard er uit, nieuwe brancard er in, lampjes aan en gaan. :)

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Dat moet ook kunnen, anticiperen op prioriteiten, zeker in een branche waar letterlijk levens op het spel staan.

Maar wel met wat tact, natuurlijk :)
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

6301

• Forum gebruiker
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.

On-topic: dat had inderdaad wel wat netter aan mevrouw kunnen worden uitgelegd. Ze had het vast dan wel begrepen en niet zo'n nare nasmaak gehad.

Ik heb het vanmorgen zelf even snel overgetypt.
Sorry voor evt. spellingfouten. e050
Zo zie je maar weer haastige spoed is zelden goed. :'(
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige

Netter uitleggen? Waarschijnlijk hebben de collega's het goed uitgelegd maar heeft de patient/omstanders en in ieder geval de krant in kweste het niet helemaal begrepen...
Veel patienten worden onder het mom van service toch door de ambulancedienst naar het ziekenhuis gebracht, als er voldoende ambulances zijn is dat nietaltijd een probleem. Echter, de gemiddelde burger in de Randstad is inmiddles zo verwend dat deze het volkomen normaal vinden om met een klein zorgprobleem naar het ziekenhuis te worden gebracht. Terwijl in de provincie die service allang niet meer gegeven kan worden en de burger nog zelfredzaam genoeg is om zelfstandig of met hulp van anderen naar het ziekenhuis of huisartsenpost tegaan.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Sterk argument wat je geeft Joffry O0

Er zou veel minder vervoerd moeten worden.  998765
Daarin zie ik toch veel nut nu in van de rapid responders op de ambu.
Komen t.p. schrijven een keurige overdracht en de patiënt meldt zich op de SEH (met eigen vervoer)
De patiënt krijgt in het "acute"moment de juiste zorg, door de juiste persoon en wordt keurig doorverwezen ( soms ook naar Huisarts).

De argumenten van patiënten:" Daar betaal ik toch ziektekosten verzekering voor?"    smoor je in de kiem door juist te zeggen dat hier door we volgend jaar weer allemaal meer moeten gaan betalen, omdat een persoon zelf niet de verantwoording neemt om zijn vervoer te regelen (oeps...mijn probleem is jullie probleem ambu/SEH) 998765