EHBO vaardigheden, meer of minder?

Auteur Topic: EHBO vaardigheden, meer of minder?  (gelezen 25665 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 6 april 2011, 21:46:22
Wil je wel verder? Als leek?

"Leek" is ook zo rare term..    Er bestaan zeer deskundige en vakbekwame eerste hulpverleners.

Leken Hulpverlening is een door een bepaalde medische doelgroep, een zogenaamde status verhogende term geworden.. Waarbij iedereen die niet Arts, direct als ondeskundige word gekwalificeerd..  

Een goed getrainde eerste hulpverlener kan een professional en zeer deskundig zijn in reddingsvak, en op zeer hoog niveau van acute medische zorg leveren op een hoog risicovol evenement en in zijn vakgebied is hij zeker geen leek..

Een zeer deskundige chirurg, kan een topper zijn in de Operatiekamer, maar behoeft zeker niet deskundig en vakbekwaam te zijn op een gemiddeld motorcross circuit, als hij een nekkraag moet aanleggen.. Ik ken chirurgen die ik als leek zou bestempelen, op het gebied van traumazorg, op een gemiddelde motorcross circuit..

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 6 april 2011, 21:56:31
Dat leek een ''mindere'' term is, sluit ik me bij aan. Maar een ieder zonder uniform is leek, op straat. Vergeet dat niet!  O0

Als ik in mijn vrije tijd weggeduwd wordt als ik een kraagje wil omleggen, met alle goede bedoelingen, is dat zeer terecht!

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #72 Gepost op: 7 april 2011, 09:37:13
Dinges, ik ben geen dokter hoor ;)

Ik heb het ook over evenementen hulpverleners, en niet passantenehbo. Vaak wordt van jou verwacht op een evenement dat je je best doet een (serieus) slachtoffer zo goed mogelijk bij de professionele hulp aflevert/ vervolgens blijft assisteren indien gewenst. Het Oranje Kruis Boekje leidt je op tot passantenhulpverlener, en verder is er in de meeste gevallen geen echte officieële basis voor de bijscholingen, en doet elke vereniging iets anders, de een herhaalt alleen, de ander voegt bancardvaardigheden toe.

Als ik alleen het OK boekje volg dan kan ik met mijn beste geweten heeel weinig doen voor een pt/so op een evenement, gebruik ik echter de extra vaardigheden die ik vanuit de vereniging of mijn persoonlijke achtergrond heb, dan kan ik een betere hulpverlening bieden aan de pt/so zonder daarvoor perse dokter te willen spelen.

Ik wil alleen zeggen, en daar zijn de meeste mensen het met me eens in mijn ervaring, dat het OK boekje een povere basis is voor ene goede hulpverlening als ingehuurd ehv-er op evenementen.

Er zijn steeds meer professioneel ingestelde ehv-ers en organisaties die professionele ehv aanbieden.

(dat ik dokter wil worden is bij menigeen bekend, echter ken ik als ehbo-er zeker mijn grenzen ;))
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 7 april 2011, 10:10:05
Ik houd me nu al binnen onze organisatie 6 jaar bezig met opleiden van vrijwilligers tot een aanvullende vaardigheden, van spinal care, zuurstof eerste hulp, ABCDE methodiek..  En continu loop ik er tegen aan, dat competentie behoud toch iets moeilijks blijft voor vrijwilligers..  Zeker als de omgeving veranderd, en de omgeving niet vlak zoals in een leslokaaltje, of het regent en of het word donker..

Ik ben in de loop van de jaren conservatiever geworden, en dat je vrijwilligers ook maar beperkt iets kan leren, en dat ze eerst ook flink wat ervaring moeten opdoen, voor dat ze een stapje extra leren... en ervaring opdoen kost domweg tijd..  Iemand alle vaardigheden in cursusje stoppen, en verwachten dat ze na 2 maanden niet met de materie bezig zijn, het nog perfect beheersen is ook bij simpele handelingen een utopie..

Verder is metname evenementenhulpverlening bij hogere risico evenementen, een teamsport.  En gaat veel minder over individuele vaardigheden..  Met je team los je "incidenten" op, lever je gezamenlijk de meest adequate zorg..

Dat betekend niet dat wie het eerste bij het slachtoffer is, direct de eigenaar van het incident is en altijd gedurende het hele incident het baasje is.. Iedereen heeft een rol in een team, In een voetbalteam is er ook 1 iemand coach, 1 keeper, en spitsen en verdedigende taken.. dat is een Evenemententeam net zo..  En dat lijkt bij veel EHBO teams nog niet zomaar vanzelf sprekend..

Omgaan met wervelletsels bij een cross-event kan je niet overlaten aan EHBO-ers die (ook al hebben ze alle training en oefening hebben gehad), maar nog nooit met elkaar hebben samengewerkt.. Die kunnen het hoofd vast houden, en misschien wel de helm afnemen, maar een brace, bodyprotectie verwijderen, logrollen, rapid spinal evacuation.. dat moet je dan even niet vragen..  En dat behoort wel tot skills die een team nodig zijn, willen ze adequate zorg leveren..

Team sport betekend ook dat je aan de spelregels van dat team houdt.. en niet op je eigen houtje uit je eigen tas, dingen doet, waarvan afgesproken is (in de centrale briefing, nog een benadrukt..) dat daar een bepaalde procedure voor is... voorbeeld je hier onder :

We hebben een paar keer Zogenaamde top EHBO-ers gehad, die tegen nadrukkelijk afspraken in.. Uit hun eigen tas ergens een pleisterspray pakken om in het veld een schaafwond te behandelen, terwijl de motoren om je heen vliegen.. Terwijl daarvoor een adequaat ingerichte post is...

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 7 april 2011, 14:39:53
Hoe moeilijk het is om enthousiaste potentiele hulpverleners te vinden, dat weet iedere evenementenhulpverlener (als organisatie).
Hoe moeilijk het is om dat enthousiasme vast te houden, weet ook iedereen.
Hoe moeilijk het is om hulpverleners vaak genoeg bij elkaar te krijgen voor gezamenlijke training, weet ook iedereen.
Hoe moeilijk het voor sommige hulpverleners is om een handeling onder de knie te krijgen, weten we ook.
Hoe moeilijk het is om hulpverleners goed de ABCDE methodiek aan te leren, is ook bekend.
En dan moeten de hulpverleners ook nog ervaring gaan opdoen, net op 'moment supreme' op een evenement de kans krijgen.
Dan ook nog goed, adequaat en bekwaam die toch al lastige ABCDE en voorkomende lastige handelingen uitvoeren... OEI!

Kortom: Je hebt enthousiaste hulpverleners nodig, met veel tijd om te trainen, die de handelingen en ABCDE onder de knie krijgen en ook nog ervaring opdoen in het veld.
Kwaliteit kost tijd. Heel veel tijd, een beetje geluk, een beetje inzicht, een stukje professionaliteit van de hulpverlener, van alles een beetje.
Daarnaast moet de organisatie trainingen organiseren, bekwame professionals vinden die 'hun vak' aan anderen aanleren. Ook al zoiets lastigs.

Peter, ik weet waar je over praat en ook wij zijn nog steeds bezig met het toetsen en certificeren van de hulpverleners. Het is gewoon lastig.
En ik moet ook oppassen niet te veel van de hulpverleners te vragen. Want het moet wel leuk blijven.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #75 Gepost op: 7 april 2011, 16:35:58
Je kan nog zo veel willen, ondanks dat er draagvlak is voor "super" EHBO-ers, alles staat en valt met de wil of onwil van:
- de betrokken EHBO-er
- het betrokken EHBO bestuur of afdeling
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 8 april 2011, 09:59:20
Hoe moeilijk het is om enthousiaste potentiele hulpverleners te vinden, dat weet iedere evenementenhulpverlener (als organisatie).
Hoe moeilijk het is om dat enthousiasme vast te houden, weet ook iedereen.
Hoe moeilijk het is om hulpverleners vaak genoeg bij elkaar te krijgen voor gezamenlijke training, weet ook iedereen.
Hoe moeilijk het voor sommige hulpverleners is om een handeling onder de knie te krijgen, weten we ook.
Hoe moeilijk het is om hulpverleners goed de ABCDE methodiek aan te leren, is ook bekend.
En dan moeten de hulpverleners ook nog ervaring gaan opdoen, net op 'moment supreme' op een evenement de kans krijgen.
Dan ook nog goed, adequaat en bekwaam die toch al lastige ABCDE en voorkomende lastige handelingen uitvoeren... OEI!

Kortom: Je hebt enthousiaste hulpverleners nodig, met veel tijd om te trainen, die de handelingen en ABCDE onder de knie krijgen en ook nog ervaring opdoen in het veld.
Kwaliteit kost tijd. Heel veel tijd, een beetje geluk, een beetje inzicht, een stukje professionaliteit van de hulpverlener, van alles een beetje.
Daarnaast moet de organisatie trainingen organiseren, bekwame professionals vinden die 'hun vak' aan anderen aanleren. Ook al zoiets lastigs.

Peter, ik weet waar je over praat en ook wij zijn nog steeds bezig met het toetsen en certificeren van de hulpverleners. Het is gewoon lastig.
En ik moet ook oppassen niet te veel van de hulpverleners te vragen. Want het moet wel leuk blijven.

Tja, Bas,

Wat dat betreft zitten we een beetje in het zelfde schuitje..

De reden dat ik hier op reageer, dat ik meer dan 100 ehbo-ers heb voorbij zien komen, die wel meer willen kunnen, maar niet realiseren dat er teamspel en organisatie voor nodig is..

Wil je meer in je EHBO-dienstverlening, komt daar stiekum veel meer bij kijken, en veel meer inspanning dan een extra trainingsmomentje of een cursusje..

We hebben gelukkig een gemotiveerde ploeg die er heel veel voor laat om in voorkomende zaken veel te doen..  Maar ook in een gemotiveerde ploeg, gaat het in eerste instantie om een beetje meer kennis, maar veel meer om teamplay, organisatie-talent..

Ik geef graag trainingen spinal care, first responder voor allerlei doelgroepen..  maar de ondertoon is altijd, zorg dat je individueel competent blijft, en je dat een belangrijke schakel bent in een team die gemotiveerd en ondersteund word.  Want anders kan je het in de praktijk nooit uitvoeren..

EHBO op een hoger niveau, is niet alleen individuele competenties, maar veel meer organisatie talent. en inzicht dat individuele competenties alleen tot z'n recht komen in een team.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #77 Gepost op: 8 april 2011, 11:10:13
@Rescue. Wat staat je in de weg om je "interne" first responder cursus die aan je eigen wensen voldoet op de markt te zetten?

Wat EHBO vaardigheden betreft. Ik ben van mening dat iedereen voor zich zelf moet kunnen bepalen op welk niveau hij/zij getraind wil worden. Of het wel verstandig is om een hoger niveau te kiezen is een andere discussie waard.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 8 april 2011, 11:20:36
@Rescue. Wat staat je in de weg om je "interne" first responder cursus die aan je eigen wensen voldoet op de markt te zetten?

Te weinig vrije tijd.. en relatief te kleine markt, als je de ontwikkelingskosten tegen commercieel tarief moet doen.. En wie zou dat moeten certificeren..
Maar we zitten er wel zeer serieus over te denken.  Metname omdat het LPEV First Responder traject nog niet op de markt is.. en een serieus alternatief zou kunnen worden..

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 8 april 2011, 12:39:45
Wij hebben een eigen protocollenboekje, De ITLS (Intermediate Trauma Life Support) met bijhorende handelingenschema's.
Dit heeft veel tijd gekost. Het ontwikkelen van protocollen (ontwikkelen, toetsen, fiat arts), het maken van de handelingenschema's (schrijven en foto's, toetsen/controle).
Dan de cursus ontwikkelen, instructeurs bereid vinden en avonden plannen.

We hebben al herhaaldelijk vanuit andere organisaties vraag gehad naar onze protocollen.
Kortom, er is vraag. Waar vraag is, is markt, een kleine markt weliswaar. Wat ons tegen houdt: tijd, tijd, tijd en tijd.
Daarnaast bekwame instructeurs. Om voor onszelf de lessen al rond te krijgen is al lastig, laat staan extern. Ook hier dus tijd, tijd en tijd als probleem.

Bovendien zitten er in de protocollen ook enkele handelingen, waarbij door verpleegkundigen een voorbehouden handeling mag worden uitgevoerd, mits ITLS getraind.
Conform protocol, indien bevoegd en bekwaam, onder fiattering van onze arts. Dus wel onder zeer stricte voorwaarden (en dan is er sprake van noodgeval).
Dus voor organisaties zonder medisch leider, is het al niet interessant, of de voorbehouden handelingen moeten uit het protocol geschrapt worden.
Dus hier geldt weer dat je als organisatie zelf je grenzen vaststelt en bewaakt.