Ik houd me nu al binnen onze organisatie 6 jaar bezig met opleiden van vrijwilligers tot een aanvullende vaardigheden, van spinal care, zuurstof eerste hulp, ABCDE methodiek.. En continu loop ik er tegen aan, dat competentie behoud toch iets moeilijks blijft voor vrijwilligers.. Zeker als de omgeving veranderd, en de omgeving niet vlak zoals in een leslokaaltje, of het regent en of het word donker..
Ik ben in de loop van de jaren conservatiever geworden, en dat je vrijwilligers ook maar beperkt iets kan leren, en dat ze eerst ook flink wat ervaring moeten opdoen, voor dat ze een stapje extra leren... en ervaring opdoen kost domweg tijd.. Iemand alle vaardigheden in cursusje stoppen, en verwachten dat ze na 2 maanden niet met de materie bezig zijn, het nog perfect beheersen is ook bij simpele handelingen een utopie..
Verder is metname evenementenhulpverlening bij hogere risico evenementen, een teamsport. En gaat veel minder over individuele vaardigheden.. Met je team los je "incidenten" op, lever je gezamenlijk de meest adequate zorg..
Dat betekend niet dat wie het eerste bij het slachtoffer is, direct de eigenaar van het incident is en altijd gedurende het hele incident het baasje is.. Iedereen heeft een rol in een team, In een voetbalteam is er ook 1 iemand coach, 1 keeper, en spitsen en verdedigende taken.. dat is een Evenemententeam net zo.. En dat lijkt bij veel EHBO teams nog niet zomaar vanzelf sprekend..
Omgaan met wervelletsels bij een cross-event kan je niet overlaten aan EHBO-ers die (ook al hebben ze alle training en oefening hebben gehad), maar nog nooit met elkaar hebben samengewerkt.. Die kunnen het hoofd vast houden, en misschien wel de helm afnemen, maar een brace, bodyprotectie verwijderen, logrollen, rapid spinal evacuation.. dat moet je dan even niet vragen.. En dat behoort wel tot skills die een team nodig zijn, willen ze adequate zorg leveren..
Team sport betekend ook dat je aan de spelregels van dat team houdt.. en niet op je eigen houtje uit je eigen tas, dingen doet, waarvan afgesproken is (in de centrale briefing, nog een benadrukt..) dat daar een bepaalde procedure voor is... voorbeeld je hier onder :
We hebben een paar keer Zogenaamde top EHBO-ers gehad, die tegen nadrukkelijk afspraken in.. Uit hun eigen tas ergens een pleisterspray pakken om in het veld een schaafwond te behandelen, terwijl de motoren om je heen vliegen.. Terwijl daarvoor een adequaat ingerichte post is...