MON - Meldkamer Oost Nederland

Auteur Topic: MON - Meldkamer Oost Nederland  (gelezen 59672 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Gepost op: 18 maart 2010, 20:57:32
Vreemd, hier in VNOG word ovdg ook altijd gealarmeerd bij LL inzet..

Lijkt me beetje raar als de ovd-g niet in elke regio gealarmeerd word bij LL inzet..
Het is juist de bedoeling om de ambulance bemanning te ontlasten..  Het zou toch 1 vd schakel ketens moeten zijn..

Daarnaast gaan de meldkamers IJselland en VNOG samen, en krijgen dan standaard 1 'uitrukvoorstel' ect.
En ik neem aan dat dit dan ook mee genomen wordt..

Ondanks het samengaan van de meldkamers is dit nog lang geen zekerheid dat de inzetvoorstellen van brandweer en ambulancedienst ook gestandaardiseerd worden. Kan best zijn dat IJsselland en NOG gewoon hun eigen inzetvoorstellen houden. De meldkamers gaan samen, niet de regio's.


Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2010, 21:14:36
Ondanks het samengaan van de meldkamers is dit nog lang geen zekerheid dat de inzetvoorstellen van brandweer en ambulancedienst ook gestandaardiseerd worden. Kan best zijn dat IJsselland en NOG gewoon hun eigen inzetvoorstellen houden. De meldkamers gaan samen, niet de regio's.

Maar toch gaan ook centralisten van NOG 112-meldingen die uit IJsselland komen aannemen. Hoe zit het dan met het inzetvoorstel? Het is een centralist van NOG, dus dan zou er een inzetvoorstel van NOG moeten komen. Maar, het gaat weer om voertuigen uit IJsselland! Hoe gaat dat dan in z'n werk?

@Mods: Misschien eigen topic?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2010, 03:31:28
Ondanks het samengaan van de meldkamers is dit nog lang geen zekerheid dat de inzetvoorstellen van brandweer en ambulancedienst ook gestandaardiseerd worden. Kan best zijn dat IJsselland en NOG gewoon hun eigen inzetvoorstellen houden. De meldkamers gaan samen, niet de regio's.

Er zal 1 GMS gebruikt worden (het is 1 meldkamer) en veel zaken zullen dus gelijk getrokken moeten worden...


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2010, 09:04:30
Er zal 1 GMS gebruikt worden (het is 1 meldkamer) en veel zaken zullen dus gelijk getrokken moeten worden...

Er zullen vast wel dingen veranderen, maar op dit moment zijn de inzetvoorstellen binnen de regio IJsselland al niet gelijk, ik zie dus niet in waarom dat straks in ene wel zo zou zijn. Zo rijdt Zwolle bij een binnenbrand met 2 x TS en 1 x HW, terwijl in de kleinere plaatsen meestal maar 1 x TS gaat rijden. Dat soort dingen zie ik straks, ondanks het samengaan van de meldkamers, niet 1,2,3 veranderen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2010, 09:58:41
Er zullen vast wel dingen veranderen, <knip> niet 1,2,3 veranderen.
Afgezien van de inzetvoorstellen, vraag ik mij wel af of de P2000 alarmeringen wel worden vastgesteld op één standaard. Zo vind ik de alarmeringen van IJsselland een stuk netter en overzichtelijker, in tegenstelling tot NOG.

Voorbeelden:Verkeersongeval (beknelling: ja) -> Ongeval beknelling
Verkeersongeval (letsel: ja) -> Ongeval letsel
Woningbrand -> Binnenbrand (evt. Binnenbrand wonen)
Rookdetectie -> OMS Brandmelding (OMS leest makkelijker en sneller)
Ammoniakdetectie -> OMS Ammoniak
Wegdek reinigen (Brandweer Opsch.: kleine hulpverlening) -> Reinigen wegdek
Voertuigbrand -> Brand wegvervoer
Probleem gasleiding -> Gaslekkage
Probleem waterleiding -> Wateroverlast
Ruimen takken / bomen -> Stormschade
Waterongeval (Inzet te water: persoon te water) -> Voertuig/persoon te water
Verkeersongeval (Inzet te water: Voertuig te water) -> Voertuig te water
Buitenbrand Ruigte / struiken -> Buitenbrand
Container/afvalbrand -> Containerbrand
Inzet naar onderzoek [[ Adres ]] [[ Plaats ]] {{ Wat te onderzoeken, vaak mogelijke brand }} -> Brandgerucht

Verder zie je bij NOG de opmaak als volgt:

PRIO # [[ Soort melding ]] {{ OMS Nummer }} : [[ Straat ]] [[ Afkorting plaats ]] [[ Roepnummer voertuig ]]
Afgeleid van IJsselland zou dit misschien beter zijn ::)

Prio # [[ Soort melding ]] {{ OMS Nummer }} [[ Straat ]] {{ Postcode evt. }} [[ Volledige plaatsnaam ]] [[ Roepnummer ]]
Er zullen uiteraard redenen zijn waarom NOG op haar manier alarmeert en waarom IJsselland deze keuzes heeft gemaakt, maar over de alarmeringen van IJsselland ben ik persoonlijk meer te spreken dan die van NOG.

Overigens, als een mod dit zou willen afsplitsen ::)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2010, 11:09:29
Een inzetvoorstel kan in GMS op onderandere gemeente niveau gemaakt worden. Het samen gaan van de meldkamers hoeft dus inderdaad niet te betekeken dat ook de inzetvoorstellen gelijk gemaakt moeten worden. Beheerstechnisch zou ik het niet willen hoor haha

De alarmeer tekst wordt voor eleke meldingsclassificatie vastgesteld. Dus die zal wel gelijk worden verwacht ik
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2010, 11:53:38
Een inzetvoorstel kan in GMS op onderandere gemeente niveau gemaakt worden.

Kan zelfs op objectniveau, maar als ik het zo lees vertel ik jou niets nieuws :)


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2010, 12:04:23
Kan zelfs op objectniveau, maar als ik het zo lees vertel ik jou niets nieuws :)

klopt om precies te zijn op:
- Gebied
- Gemeente
- Object
- Objectfunctie
- Plaats
- Regio
- Straat
- Straatdeel
- Vak

Er zijn dus voldoende mogelijkheden om een en ander specifiek in te richten. En jou vertle ik ook niets nieuws Hunter ;)
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2010, 21:06:19
[..] Het samen gaan van de meldkamers hoeft dus inderdaad niet te betekeken dat ook de inzetvoorstellen gelijk gemaakt moeten worden. [..] De alarmeer tekst wordt voor eleke meldingsclassificatie vastgesteld. Dus die zal wel gelijk worden verwacht ik
Als ik het goed begrijp staan hier dus twee dingen:
- Inzetvoorstel: wat voor wagens er op wat voor objecten of meldingen worden ingezet
- Alarmeertekst: dat gene wat in de melding komt te staan richting de brandweer

Als ik het dus goed heb, had ik het net dus over de alarmeertekst?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2010, 22:09:03
alarmeer tekst is inderdaad de tekst op de pager. Het inzet voorstel bepaald welke voertuigen en hoeveel en de Kazerne Volgorde Tabel bepaald de volgorde van de kazerne en dus de voertuigen.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel