MON - Meldkamer Oost Nederland

Auteur Topic: MON - Meldkamer Oost Nederland  (gelezen 60065 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #130 Gepost op: 8 oktober 2010, 13:41:10
In hoeverre is het van belang om die karakteristieken in de alarmeringstekst mee te geven?
Mijns inziens heb je voldoende aan de eerste twee niveaus (zoals brand+gebouw of brand+natuur), de rest komt dan wel via C2000 na inmelden.

Als je meer karakteristieken meegeeft, wordt de alarmeringstekst denk ik alleen maar onduidelijker.
En zolang de juiste eenheden gealarmeerd worden, heb je de tekst volgens mij ook niet nodig om te bepalen welk voertuig je meeneemt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #131 Gepost op: 8 oktober 2010, 15:16:59
Doel je dan op bijvoorbeeld de toevoeging (onderdeel gebouw: X)? Het is denk ik wel een handige toevoeging in geval van een schoorsteenbrand (tussen een gebouwbrand en een gebouwbrand (onderdeel gebouw: schoorsteen) zit nog wel een klein verschil)... maar heeft het toevallig direct iets te maken met de inzetvoorstellen? Bij een gebouwbrand in gebieden waar de HW niet direct meegestuurd wordt is het logischer dat bij een dakbrand wel direct een HW uit de hoge hoed wordt getoverd.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #132 Gepost op: 8 oktober 2010, 15:49:34
Doel je dan op bijvoorbeeld de toevoeging (onderdeel gebouw: X)? Het is denk ik wel een handige toevoeging in geval van een schoorsteenbrand (tussen een gebouwbrand en een gebouwbrand (onderdeel gebouw: schoorsteen) zit nog wel een klein verschil)...

Dat bedoel ik inderdaad.
Maar wat maakt dat uit voor de alarmering? ;)
Het blijft prio 1, de wagen moet in alle gevallen zo snel mogelijk uitrukken. Of het nou een schoorsteenbrand is, een pannetje met vet dat staat te branden, vlammen die uit het dak slaan of een vuilnisbak die staat te smeulen. Die extra informatie kan m.i. prima via de mob en dan nog vollediger ook. Dan weet je het vroeg genoeg lijkt mij. Het klaarmaken voor de inzet, waarvoor je die extra info wel nodig hebt, gebeurt toch pas in de wagen(?).

Maar goed, ik hoef er niet mee te werken ;) Daarom ben ik benieuwd naar argumenten van mensen, die er wél moet moeten werken, waarom deze extra info in de alarmering van belang is.


maar heeft het toevallig direct iets te maken met de inzetvoorstellen? Bij een gebouwbrand in gebieden waar de HW niet direct meegestuurd wordt is het logischer dat bij een dakbrand wel direct een HW uit de hoge hoed wordt getoverd.

Daarom zeg ik: zolang je de juiste eenheden alarmeert (dus in jouw voorbeeld de TS+HW), heb je die toevoeging in de alarmeringstekst* niet per sé nodig. De voertuignummers staan per slot van rekening ook in de alarmering.

*ik heb het dus puur over de alarmeringstekst die op de pager verschijnt. In GMS moet je die toevoegingen wel gewoon blijven doen, om het juist uitrukvoorstel te genereren.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #133 Gepost op: 8 oktober 2010, 21:53:11
Maar wat maakt dat uit voor de alarmering? ;)
<knip>, heb je die toevoeging in de alarmeringstekst* niet per sé nodig.

Dat ben ik niet helemaal met je eens, voordat ik instap wil ik wel graag weten of ik mijn valbescherming aan moet trekken  O0


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #134 Gepost op: 10 oktober 2010, 11:40:15
11:37:09 10-10-10 09/036 GROUP-2 PRIO 1 Ongeval Spoor Letsel : : Kruisseltseweg : Uddel 7770 7591 7749

Staat er tegenwoordig niet meer bij welke TIS het is oid?
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Wouwie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 766
Reactie #135 Gepost op: 10 oktober 2010, 12:08:30
TIS gaat via ProRail, deze melding is dus denk ik gewoon via 112, want dan staat er geen TIS bij..


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #136 Gepost op: 10 oktober 2010, 12:34:09
Bovendien werkte IJsselland niet met TIS, misschien is dat zo overgenomen in het nieuwe systeem.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #137 Gepost op: 10 oktober 2010, 14:32:50
Bovendien werkte IJsselland niet met TIS, misschien is dat zo overgenomen in het nieuwe systeem.

Dat lijkt me onzin, het is juist de bedoeling dat dit landelijk wordt ingevoerd om uniform in te kunnen zetten op meldingen door ProRail.
Bovendien zijn er voor wat betreft de alarmering geen regiogrenzen meer, dus dit soort zaken kan echt niet per regio verschillen.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #138 Gepost op: 10 oktober 2010, 19:23:31
p2kflex
19:21:38 10-10-10GROUP-2PRIO 2 Dier op hoogte (Soort dier: roofvogel) : : Eperweg : 18 8181EW Heerde 1651 6841
0611423BRW Zwolle (Hoofdpost) (Bevelvoerder)
0611425BRW Zwolle (Hoofdpost) (Lichtkrant)
0611436BRW Zwolle (Hoofdpost) (Bemanning bijzonder voertuig)
0611450BRW Zwolle (Hoofdpost) (Monitorcode)
0805163BRW Veluwe Noord (Heerde) (Bevelvoerder)
0805165BRW Veluwe Noord (Heerde) (Lichtkrant)
0805166BRW Veluwe Noord (Heerde) (Blusgroep 1)
0805190BRW Veluwe Noord (Heerde) (Monitorcode)
0805191BRW Veluwe Noord (Heerde) (Infocode klein Incident)
0806240Meldkamer Oost Nelderland (Monitorcode)


Dit is dus het grote voordeel van MON ::) geen tijdsverlies met het via-een-andere-regio alarmeren van een HW... gelijktijdig met de TS laten uitrukken. :)  O0
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #139 Gepost op: 10 oktober 2010, 20:34:26
Dit is dus het grote voordeel van MON ::) geen tijdsverlies met het via-een-andere-regio alarmeren van een HW... gelijktijdig met de TS laten uitrukken. :)  O0

De nieuwe meldkamer kan ook sneller buur gemeentes oproepen denk ik:

p2kflex
19:57:23 10-10-10GROUP-1Prio 1 Schoorsteenbrand NIJKERKERSTRAAT - N798 34 a PTN 1151
0901837BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (OvD Nijkerk - Hoevelaken)
0901838BRW Nijkerk (BvD)
0901843BRW Nijkerk (Bemanning HW)
0901850BRW Nijkerk (Koppeling Voertuignavigatie)
p2kflex
19:56:13 10-10-10GROUP-1PRIO 1 Woningbrand (Onderdeel gebouw: schoorsteen) : : Nijkerkerstraat - N798 : 34 a 3882PH Putten GLM_1151 7431
0800103BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Infocode AC Arnhem)


Iets meer dan een minuutje dit duurde eerder ruim 3 minuten toch(???)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar