Het valt mij op dat de meeste mensen die ik spreek uit het werkveld zich eigenlijk ergeren aan de schaal waarop we in Nederland werken. Dat geldt voor politieregio's, maar ook voor veiligheidsregio's. Men ziet zelf natuurlijk ook de inefficiëntie die op vele fronten plaatsvindt.
Maar goed, de lokale bestuurders willen hun invloed houden op de veiligheidsdiensten en zien dat met een nationale politie juist steeds verder afnemen. Op zich is die drang ook wel logisch, zij zijn immers verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente. Het wordt lastig om de veiligheid te besturen, als je minder zeggenschap hebt over de diensten die zich daarmee bezig houden.
Ik zou pleiten voor een landelijk model politie wat gehanteerd móet worden. Basisvoorwaarden, zoals ICT systemen, procedures, procollen, werkwijzen, enz. Allemaal gelijk trekken. Maar op die basis moet dan wel aanvulling kunnen plaatsvinden, zodat er ook nog ruimte is voor maatwerk. Bijvoorbeeld: wil je als gemeente extra investeren in veiligheid, dan mag je zelf agenten / surveillanten erbij 'kopen'.
Je krijgt dan eigenlijk een soort franchise-constructie. Allemaal dezelfde formule, maar wel lokaal ingebed.
En laat 'ze' het nou alsjeblieft in één keer goed doen en alle hulpverlenings- en veiligheidsdiensten meepakken.