De Rijkspas is een kaart met veel mogelijkheden, maar de Wet maakt het niet mogelijk om deze kaart privé te gebruiken. Zijn zeker wel ideeën over en men heeft de wenst ook, maar daar zijn een aantal wetswijzigingen voor nodig die niet 1,2,3, te realiseren zijn. Men is er wel mee bezig. Voor (inter)nationaal reizen met de Rijkspas moet ook de Wet worden gewijzigd. Recentelijk zijn een aantal onderdelen van het Rijk door de rechter teruggefloten omdat men oneigenlijk het BSN intern in gebruik heeft. Zo zijn er een scala van belemmerende elementen te benoemen.
Omdat men het toch heeft over de politie ID-kaart:
Tot op de dag van vandaag ziet mijn AH-bonuskaart er professioneler uit dan de Politie ID-kaart, wat in mijn ogen niet meer is dan een geplastificeerd clubhuiskaartje. Ik heb dat al vaker intern aangezwengeld. Iedereen weet het, iedereen zegt het. Nou is er wat meer verbetering gekomen de afgelopen jaren in de herkenbaarheid van de Politieambtenaar dat als men in burger werkt (en men zichtbaar moet zijn) wat meer, in navolging van de Kmar met een “badge” is gaan werken (zonder dat dit overigens in de wetgeving is opgenomen), maar ook die mag wel een wat meer persoonlijkere uitstraling krijgen (niet dat we altijd de VS moeten nadoen, maar op dit punt zouden we wat meer kunnen afkijken) vermelding nummer, eenheid etc. Geeft het wat meer “panache” .
P.S.
Misschien er op wijzen dat als je in uniform bent je echt niet daarbovenop tevens de badge hoeft te dragen. Staat zo ontzettend blij!! Het is al duidelijk wie je bent. Met name BOA’s maken er een kermis van.