Herkomst rolluiken brandweerauto's

Auteur Topic: Herkomst rolluiken brandweerauto's  (gelezen 2993 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Gepost op: 13 juli 2004, 23:22:50
Naar aanleiding van een discussie/vraag op een amerikaanse emailgroep van brandweerfotografen ben ik op zoek naar informatie.

Wie weet waar rolluiken op brandweervoertuigen vandaan komen? Ik herinner mij vaag ooit gelezen te hebben dat dit een nederlandse uitvinding is geweest (maar dat weet ik niet zeker).

Specifiek ben ik geďnteresseerd in de periode en de reden van het toepassen van houten rolluiken. Ik heb foto's gezien van voertuigen uit het begin van de jaren '40 met houten rolluiken. Zou dit met de schaarste van WOII te maken hebben?

Alvast bedankt voor de informatie!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard




Foto Joop

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2004, 09:45:18
Hoi René,

De houten rolluiken werden in de twintiger en dertiger jaren al toegepast in Duitsland op autospuiten. Het stelde meestal niet meer voor dan een luikje voor de achterste materiaalkast, zo'n beetje aanhet eind van de langsbank en boven de achteras. Foto's hiervan zijn onder andere te vinden in het boek "Kraftfahrzeuge der Feuerwehr und des Sanitätsdienstes".
In de periode '40-'45 is het gebruik van rolluiken wat verminderd.
Pas in de vroege vijftiger jaren is het vooral Bachert in Duitsland, die het toepassen van rolluiken weer toepast. Aanvankelijk nog van hout, maar al snel van aluminium.
Deze info heb ik zo snel "tussen de oren" zitten.
Ik zal binnenkort nog eens in deze materie induiken om hier een beter / gedetailleerder antwoord op te geven.

De groeten van

Joop


Rene112

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2004, 16:47:14
Hoi Joop!

Alvast bedankt voor de informatie.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Foto Joop

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2004, 10:31:54
Ha René,

Ik heb even wat huiswerk gedaan:
Al in 1925/1926 leverde Daimler aan de Freiwillige Feuerwehr Beuel bij Bonn een autospuit, voorzien van een (houten) rolluik.  De handelsnaam Mercedes-Benz was in die tijd nog niet ingeburgerd en behalve gewone vrachtwagens produceerde men ook brandweeropbouwen. Deze wagen is trouwens vergelijkbaar met het modelletje van Wiking/Roskopf.

Rond 1935 leverde Magirus diverse autospuiten met een rolluik. Dit was meestal een luik voor de achterste kast, als het ware naast de pompruimte. De overige ruimtes waren voorzien van een gewone deur. Dit was o.a. op het Magirus M30S chassis en M37S chassis, maar ook op een Henschel chassis.

Opmerkelijk is het blusvoertuig, dat Flader in 1937 afleverde aan de Wersfeuerwehr Deutsche Erdöl AG. Die had namelijk voor alle zeven ruimtes een aluminium rolluik.

Vanaf 1937 ontdek ik ook dat Metz mee doet en ook (houten) rolluiken monteert. Dit kan natuurlijk ook een voorschrift van de opdrachtgever / klant  (=Feuerlöschpolizei) geweest zijn.

Vanaf dat moment wordt het rustig in de geschiedenis van rolluiken. Pas aan het eind van de vijftiger jaren pakt Bachert het weer op. Het lijdt in Duitsland echter nog niet tot een doorbraak; die laat tot in de zeventiger jaren op zich wachten.
Het heeft misschien ook te maken dat lange tijd de carrosseriebouw bestond uit een houten (!) frame, waarop   blik aangebracht was. Pas vanaf medio vijftiger jaren kwam het stalen frame in opmars.

In Nederland kom ik pas in 1940 de eerste rolluiken tegen bij opbouwen van Kronenburg in een wagen voor de brandweer Rhenen en in 1945 voor een voor Soest.

Ik vind het item wel interessant en zal 'm eens plaatsen op een ander forum. 's Kijken wat daar uit komt.

Als er ondertussen nog andere fomumlezers zijn, die hierop een aanvulling hebben, houden we ons van harte aanbevolen.

De groeten van

Joop


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2004, 13:27:45
nou,ik ben wel eens nieuwschierig naar de reden waarom men roluiken is gaan gebruiken


Decibel

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2004, 21:58:28
Persoonlijk denk ik dat de bereikbaarheid een rede is geweest om over te gaan naar roluiken. Openslaande deuren zijn toch belemmering waar je omheen moet lopen. Maar nogmaals, het is zoals ik er tegenaan kijk en niet gebaseerd op kennis hierover.

dB


j.scheele

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 28 september 2004, 18:27:30
hallo, allemaal.

na wat boekjes doorzocht te hebben meld ik dat in ongeveer 1910 al een daimler rondreed met een 2 rolluikken aan elke kant en in 1913 reed er in engeland een Marryweather rond met rolluik in Amesbury.

Dus, waar is het begin????

groetjes jan.


Rene112

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 28 september 2004, 23:29:42
hallo, allemaal.

na wat boekjes doorzocht te hebben meld ik dat in ongeveer 1910 al een daimler rondreed met een 2 rolluikken aan elke kant en in 1913 reed er in engeland een Marryweather rond met rolluik in Amesbury.

Dus, waar is het begin????

groetjes jan.

Leuke informatie, bedankt!
Weet je ook waar die Daimler rond 1910 in gebruik was?

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard