Ik stel voor, dat er op alle uitvalswegen van de grote steden bestuurbare bewakingscamera's worden geplaatst. Hierbij moeten speciale maatregelen worden genomen op het gebied van data-opslag, om de privacy van niet-criminelen te beschermen.
Het voordeel van dergelijke videobewaking lijkt me, dat het voor een vluchtauto met bekend signalement, moeilijker wordt, om een stad ongemerkt te verlaten na een misdrijf.
Ook de toegangswegen van bedrijfsterreinen moeten zoveel mogelijk worden voorzien van bewakingscamera's.
Ook bepaalde woonbuurten kunnen na instemming van de bewoners worden omgevormd tot "gated communities", met videobewaking bij de omheiningen en bij de in- en uitgangen van elk omheind woongebied.
De beelden van die bewakingscamera's kunnen worden uitgekeken door onbetaalde vrijwilligers via internet, vanuit hun woonhuis. Die vrijwilligers moeten hiertoe zorgvuldig worden geselecteerd, getraind en begeleid. Ook het ophangen en onderhouden van die camera's, kan gebeuren door geselecteerde vrijwilligers.
Ik vind die maatregelen nodig, omdat er nog steeds erg veel criminaliteit is in Nederland, ondanks de duidelijke misdaadvermindering van de afgelopen vier jaar.