de twee variaties die ik ken zijn:
eerste systeem:
sirene aan op laag niveau, trap op het voetpendaal, hoog niveau, druk op de claxon ring, versneller (altijd hoog vermogen) en klinkt 8 cycly en schakeld daarna terug naar vorige stand
zelfde systeem, sirene aan laag vermogen, druk op claxon ring, versnellen en hoog vermogen 8cycly, daarna terug
zelfde systeem druk op de claxonring 4 cycly op laag vermogen, daarna weer uit, claxon ring ingedrukt houden gedurende 1 sec. sirene aan op laag vermogen, daarna als eerste uitleg.
tweede systeen:
alles als eerste systeem echter is de aanvang altijd op hoogvermogen, daarna druk op de voetschakelaar, naar laag vermogen.
afhankelijk van het type sirene zijn deze mogelijkheden aanwezig, dit is ook zo bij politie en brandweer, echter om dat niet iedere dienst dit accepteerd zijn bepaalde functies of in de sirene geblokkeerd, of gewoon niet aangesloten.
overigens is het zo dat de sirene niet aan kan als niet eerst het blauwelicht aangezet is, sterker nog er zijn diensten die eerst meten of de zwaailamp/flitsers werken alvorens de sirene vrijgegeven wordt.
uiteraard wordt indien toegepast alles geregistreerd in de blackbox, ook de sirene wordt gemeten of deze daadwerkelijk geluid geeft(dit gaat niet op voor de signaalhoorns bij de brandweer)