Dag en Nacht sirene???

Auteur Topic: Dag en Nacht sirene???  (gelezen 8087 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Robin Hundman

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 15 juli 2004, 22:29:37
Ik ken een Ambulancechauffeur die tegen mij heeft verteld dat 120db van dichtbij, dat het dan pijn aan je oren gaat doen. En de ambulance sirene is 170db zegt hij. Ik weet niet of hij de versneller bedoeld of de gewone. Het is een gewone W&G Topas balk.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #11 Gepost op: 15 juli 2004, 22:32:47
Karim, pak je nooit het verkeerde knopje? ???

Christian


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 15 juli 2004, 22:57:27
zwaailampmaker, het is mij volkomen duidelijk bedankt !!!
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #13 Gepost op: 16 juli 2004, 01:20:04
hallo hundmannetje,

de sirene van WenG is op korte afstand, afhankelijk hoe hij in de dakset of ergens anders gemonteerd is, zeker geen 170 dB, dat haalt nog geen enkele sirene, hij zal rond de 122 dB zijn op ongeveer 1 meter, wat op de meet afstand van 7 meter ongeveer 103 tot 105 dB is.(dit is al de hoogste stand)

zonder te diep in te gaan op de materie geluid, komt het er op neer dat de luidheids grens de waarde is waar het gehoor nog geen beschadiging op loopt, deze grens is afhankelijk van de samenstelling van tonen of zoals bij de sirene van de toon hoogte.
zo is een toon tussen de 2000 en 3000 Hz al schadelijk bij 85dB, nu zijn de sirene tonen een stuk lager in frequentie en maakt het veel uit hoe de akoustische omgeving en het omgevings geluid is.

nu wordt algemeen aangenomen dat de gemiddelde luidheidsgrens rond de 130dB ligt en de pijn grens op 140dB, dit alles gemeten aan het oor.

de vuist regel is dat een verdubbeling van de afstand een verzwakking geeft van 6dB., m.a.w. als het geluids niveau op 1 meter 122dB is hij op 2 meter 116dB, op 4 meter 110dB en op 8 meter 104dB, wat de gemiddelde passeer afstand van een voertuig met sirene voor fietsers en voetgangers is.

dus 170dB zelfs op 8 meter geeft ongeveer 152dB op 1 meter, dus beschadiging van het gehoor tot gevolg.

wederom een lang verhaal, maar de werkelijke theorie is nog veeeeeel.. langer, en veel ingewikkelder
Nemo me impune lacessit


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2004, 08:09:41
Jouw verhaal is in ieder geval zeer duidelijk zwaailampmaker!

Bedankt!


Robert H

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 16 juli 2004, 08:45:54
Robin,

Mij is het laatst op gevallen tijdens m'n stage op de ambulance toen we met A1 reden, dat wanneer de chauffeur de versneller aanzet, de sirene luider wordt en bij het terug zetten naar normaal dat het geluid in ene dempt, dus veel zachter is.
Dit betrof overigens ook de chevrolet ambulance zoals eerder op een plaatje weergegeven is. ;D


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 16 juli 2004, 10:07:28
Ja dat weet ik wel  ;D. Maar dat is niet overal zo. Bij ons in Hoorn bij de E-klasse's hebben ze natuurlijk die Marelko sirené's. Als ze daar de versneller aanzetten dan wordt hij niet meer harder.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #17 Gepost op: 17 juli 2004, 00:15:07
de twee variaties die ik ken zijn:

eerste systeem:
sirene aan op laag niveau, trap op het voetpendaal, hoog niveau, druk op de claxon ring, versneller (altijd hoog vermogen) en klinkt 8 cycly en schakeld daarna terug naar vorige stand

zelfde systeem, sirene aan laag vermogen, druk op claxon ring, versnellen en hoog vermogen 8cycly, daarna terug

zelfde systeem druk op de claxonring 4 cycly op laag vermogen, daarna weer uit, claxon ring ingedrukt houden gedurende 1 sec. sirene aan op laag vermogen, daarna als eerste uitleg.

tweede systeen:
alles als eerste systeem echter is de aanvang altijd op hoogvermogen, daarna druk op de voetschakelaar, naar laag vermogen.

afhankelijk van het type sirene zijn deze mogelijkheden aanwezig, dit is ook zo bij politie en brandweer, echter om dat niet iedere dienst dit accepteerd zijn bepaalde functies of in de sirene geblokkeerd, of gewoon niet aangesloten.

overigens is het zo dat de sirene niet aan kan als niet eerst het blauwelicht aangezet is, sterker nog er zijn diensten die eerst meten of de zwaailamp/flitsers werken alvorens de sirene vrijgegeven wordt.

uiteraard wordt indien toegepast alles geregistreerd in de blackbox, ook de sirene wordt gemeten of deze daadwerkelijk geluid geeft(dit gaat niet op voor de signaalhoorns bij de brandweer)
Nemo me impune lacessit