Steeds meer uitrukken Reddingsbrigade

Auteur Topic: Steeds meer uitrukken Reddingsbrigade  (gelezen 4471 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2010, 21:05:52
Citaat
Dat ook kinderen landelijk gezien minder in conditie raken, geloof ik best. Maar is dat wel een van de oorzaken van meer hulpacties? Komt dat niet gewoon omdat we een voor Nederlandse begrippen mooie zomer hebben (gehad) ?
Naast de reddingsacties (waar ook wel meer kinderen bij betrokken zijn) is er natuurlijk wel een trent op dit gebied waargenomen, en hier komt de preventieve taak weer boven water. Met betrekking op de zomer; Dit zal best veel effect hebben, maar kan je je het voorjaar nog herinderen :o Hiernaast wordt de registratie steeds verder uitgebreid en wil men binnenkort 365 dagen per jaar landelijk gaan tellen ;)

Citaat
Wat schort er tegenwoordig aan het zwemniveau dan? Komt dit doordat we steeds meer te maken hebben met meerdere culturen, culturen waarin zwemles ergens onderaan het prioriteitenlijstje hangt?
Onder andere wat jij noemt, buiten dat iedereen het drukker heeft en ouders zelf er ook minder aandacht aan besteden ;) (Dit is in de media meerdere malen, totaan de ochtend show van 538, uitgebreid toegelicht door RN)

Citaat
Blijkbaar worden snijwondjes door blikjes en glas ook meegenomen in de telling. Geeft dit geen vertekend beeld?
Bij de brandweer worden ook de katten in de boom meegeteld bijvoorbeeld ;) Daarnaast zijn er nog genoeg zaken die niet zo snel worden geregistreerd, daar heb ik in een ander topic al wat toelichting bij gegeven. Zo heb ik welleens gehoord dat bij de nodige drukte op het strand de vermiste kinderen die binnen enkele minuten worden gevonden soms al niet worden geturft...

(@Mods: Miscchien even samenvoegen met het andere topic over een nieuwsbericht van vorige week, waarbij de RN registratie al ter discussie staat ;) )

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2010, 21:36:05
Collega Palmpie had reeds een topic geopend met vrijwel dezelfde inhoud. Topics samengevoegd! O0

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2010, 09:27:13
Er wordt gesproken over hulpverleningen/ hulpacties geen reddingsacties hier kan je ehbo gevalltje ook onder rekenen. Maar volgens mij staat dit er altijd duidelijk bij vermeld .

9910001
9910001

donderslag

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2010, 09:41:25
Ik vind de berichten niet echt duidelijk nog, specificeer het naar het soort "service" dat is gegeven net zoals dit in jaarverslag KNRM staat. Zo verschrijft men zich nog een keer bij RN
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2010, 10:30:43
Ik vind de berichten niet echt duidelijk nog, specificeer het naar het soort "service" dat is gegeven net zoals dit in jaarverslag KNRM staat. Zo verschrijft men zich nog een keer bij RN

Alsof dat jaarverslag van de KNRM zo betrouwbaar is. Je kunt trouwens nu nog geen jaarverslag maken van 2010, dat moet nog even wachten. De voorlichter van de KNRM had het op de televisie naast Piet Paulusma ook over 21 uitrukken voor de KNRM. Ik weet zeker dat die twee die door ons, JSH en de reddingsbrigade Naarden in gezamelijkheid opgelost werden daar ook bij zitten.
En ik twijfel er ook niet aan of die straks in het jaarverslag van de KNRM gewoon terug te vinden zullen zijn, deze worden gewoon weer op het conto van de KNRM worden bijgeschreven.

Henk

donderslag

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 24 augustus 2010, 10:43:54
Ik ben benieuwd hoe het opgepakt gaat worden. Hoe het wordt verwerkt is afhankelijk van hoe de stations / reddingsposten hun gegevens doorgeven. In onze inzetrapporten staat altijd duidelijk wat er is gedaan en door wie, zodat degene die de credits hoort te krijgen deze krijgt.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #16 Gepost op: 24 augustus 2010, 13:02:39
Volgens mij gaat het om de hulpverlening en niet om het echo van de instantie of vereniging.

Mooi voorbeeld is de reanimatie tijdens de Sail In. Wat maakt het uit dat de KLPD als eerste ter plaatsen is. De RB159 de reanimatie voortzette middels de inzet van een AED en gedefibrilleerd heeft. Dat een andere reddingsbrigade eenheid de Medical Bikers en ambulance bemanning ter plaatse brengt. Want zonder de brancard van de KNRM had het slachtoffer nog langer aan boord gelegen. En kon de P31 het slachtoffer vervoeren naar pont Buitenhuiizen waar samen met de brandweer en toevallig passerende ambu van Noord-Holland Noord op de wal assisteerde.

Hieruit blijkt dat je een hulpverlening niet alleen kan doen. Daar heb je keten partners voor nodig, om gezamenlijk tot een mooi resultaat kan komen.

RR (resultaat gericht werken geeft meer voldoening)
Elke hulpverlening start met communicatie.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #17 Gepost op: 24 augustus 2010, 13:16:53

Je vergeet denk ik even wat het doel is van een persbericht: AANDACHT!

Exacte, wetenschappelijk verantwoorde cijfers zonder dubbeltellingen zijn leuk voor de statistici en cijferfreaks, maar totaal niet boeiend voor de media.
In een jaarverslag is het inderdaad al wat meer gebruikelijk om uitsplitsingen te maken, definities helder te maken, toelichting te geven etc.

Tot nu toe haalt Raymond (directeur RN) met zijn persberichten al 3 jaar lang bijna wekelijks de krant, de radio en regelmatig de TV en daar was het om te doen...
Het mooiste is dat de Volkskrant 2 weken geleden als 1e journalistiek medium vraagtekens stelde bij die 'recordcijfers'. Het allermooiste was dat Raymond dit in hetzelfde artikel vakkundig recht lulde. Het aller-allermooiste was dat de Volkskrant-journalist daar dus verder niet meer op inging.

Ik heb een achtergrond in sociale wetenschappen en daar ook een stukje onderzoeksstatistiek gehad: cijfers kun je altijd ter discussie stellen, zelfs in een labexperiment. Het gaat erom of de cijfers iets zeggen over de werkelijkheid. En dat doen ze hier: de Reddingsbrigades hebben dit seizoen gezamenlijk meer dan 10.000 keer hulp verleend. EHBO'en van een snijwond door glas of blik is onderdeel van de taak zoals de meeste Reddingsbrigades die hebben op hun strand en is dus ook hulp. Relatief weinig mensen in Nederland hebben EHBO en als je niks doet aan die snijwond heb je een kans op ontstekingen etc. De Gezondheidsraad heeft een paar jaar geleden nog de belangrijke rol van de Reddingsbrigades op dit gebied onderschreven in een onderzoek: zonder de Reddingsbrigade als EHBO op strand en recreatiegebied zou de professionele hulpverlening (Ambu, SEH) in vaak dunbevolkte vakantieplaatsen 's zomers flink uitgebreid moeten worden!

En wat betreft de interpretatie: alle brigades die meedoen hebben een handleiding gekregen met definities en voorbeelden van de verschillende categorieen, dus de cijfers zijn in principe wel goed uitgesplitst. Het blijft alleen mensenwerk hoe je een situatie beoordeelt, heeft ook te maken met hoe je het ervaart, hoe vaak je iets hebt meegemaakt etc.

Maar juist door de grote aantallen (ook weer statistiek) is het aardig representatief volgens mij!

8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #18 Gepost op: 24 augustus 2010, 13:21:12
Volgens mij gaat het om de hulpverlening en niet om het echo van de instantie of vereniging.

Mooi voorbeeld is de reanimatie tijdens de Sail In. Wat maakt het uit dat de KLPD als eerste ter plaatsen is. De RB159 de reanimatie voortzette middels de inzet van een AED en gedefibrilleerd heeft. Dat een andere reddingsbrigade eenheid de Medical Bikers en ambulance bemanning ter plaatse brengt. Want zonder de brancard van de KNRM had het slachtoffer nog langer aan boord gelegen. En kon de P31 het slachtoffer vervoeren naar pont Buitenhuiizen waar samen met de brandweer en toevallig passerende ambu van Noord-Holland Noord op de wal assisteerde.

Hieruit blijkt dat je een hulpverlening niet alleen kan doen. Daar heb je keten partners voor nodig, om gezamenlijk tot een mooi resultaat kan komen.

Je reageerde ongeveer tegelijk met mijn vorige post: ben het in de kern helemaal met je eens, behalve dan dat politiek (subsidie) en publiek (sponsoring) hun financiele bijdrage laten afhangen van bekendheid, imago etc. Dus moet ieder deel van de keten zich profileren, puur vanwege het geld.

Dit is wat de Reddingsbrigades jarenlang hebben nagelaten en waar men (helaas een beetje laat) nu probeert een flinke inhaalslag te maken. Deze persberichten blinken misschien niet uit in kwaliteit en schoonheid, maar als lokale brigade hebben wij er duidelijk iets aan: in onze gesprekken met de gemeente over financiering en huisvesting kunnen we ons nu verbinden met een landelijk 'sterk merk'.

8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 24 augustus 2010, 14:29:31

Als in gezamenlijkheid een actie is verricht vind ik prima dat iedereen genoemd wordt. Of niemand, dat is ook goed*. Maar het werkt demotiverend als een ander steeds met jouw acties aan de haal gaat, dat is niet goed voor de sfeer. En denk maar niet dat de gekaapte reddingen dan zomaar opgegeven worden, meestal heeft zo'n muis een enorme staart en wordt op de achtergrond bestuurlijk het gelijk wel gehaald.

Als je ze allebei turft (met de vork zoals dat heet) heeft niemand er problemen mee. Als je in je persbericht ("wij maken wel het gezamenlijke persbericht, dat is beter") zet hoe goed je allemaal mensen hebt geholpen en het is in werkelijkheid door een ander gedaan, krijg je daar op een of andere manier de rekening van gepresenteerd. Om te beginnen zal men niet staan te juichen weer een gezamenlijk persbericht uit te geven.

Henk

* bv "de hulpdiensten"