HV nieuws rondom Sail - Amsterdam 19 t/m 23-08-2010

Auteur Topic: HV nieuws rondom Sail - Amsterdam 19 t/m 23-08-2010  (gelezen 13206 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 19 augustus 2010, 15:02:17
Schip vaart tegen kade tijdens Sail-In
AMSTERDAM - Tijdens de Sail-In Parade is een binnenvaartschip tegen de kade gevaren. Het voer daarbij over een plezierbootje heen.
De opvarenden daarvan belandden in het water, maar konden daar snel weer worden uitgehaald. Voor zover bekend raakten zij niet gewond.
Het ongeval gebeurde in Amsterdamse wateren. Volgens het Korps landelijke politiediensten voer het binnenvaartschip vanuit de Mercuriushaven het Noordzeekanaal op.
Het ging tegen de stoet tall ships en andere bijzondere boten in. Daarbij negeerde het vaartuig waarschuwingen van Rijkswaterstaat.
Toen het alle boten op zich af zag komen, voer het vrijwel direct tegen de kade. De politie heeft de schipper aangehouden.
www.nu.nl




Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2010, 15:15:00
En dan zijn we nu officeel van start!  

Ik vroeg mij af of de KNRM in kennemerland ook nog deel uitmaakt van de georganiseerde hulpverlening of is dat op eigen initatief? Ik moest er toevallig langs en ik heb vanaf CORUS de nodige KNRM voorbij zien komen, floatjes, atlantics en de wat grotere boten.

En de OVD-RB heeft het er maar druk mee: 0098 (En ff tussendoor wat is nou de officele benaming; OVD-R, OVD-Red of OVD-RB?... mij lijkt de laatste het meest geschikt ;))

p2kflex
13:16:09 19-08-10-ALPHA-herhaalde oproep contact Charlie 01
0126900MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-RB - Reddingsbrigade)
p2kflex
13:05:05 19-08-10-ALPHA-gaarne tel contact met charlie 01
0126900MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-RB - Reddingsbrigade)

Schip vaart tegen kade tijdens Sail-In
AMSTERDAM - Tijdens de Sail-In Parade is een binnenvaartschip tegen de kade gevaren. Het voer daarbij over een plezierbootje heen.
De opvarenden daarvan belandden in het water, maar konden daar snel weer worden uitgehaald. Voor zover bekend raakten zij niet gewond.
Het ongeval gebeurde in Amsterdamse wateren. Volgens het Korps landelijke politiediensten voer het binnenvaartschip vanuit de Mercuriushaven het Noordzeekanaal op.
Het ging tegen de stoet tall ships en andere bijzondere boten in. Daarbij negeerde het vaartuig waarschuwingen van Rijkswaterstaat.
Toen het alle boten op zich af zag komen, voer het vrijwel direct tegen de kade. De politie heeft de schipper aangehouden.
www.nu.nl

Eerste Sail-incident. Wie weet heeft de oproep voor de ovd-rb hiermee te maken (alhoewel het volgens mij aan de overkant was) Op de foto zie je wel de blusboot van de brandweer Amsterdam TP.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2010, 15:26:37
En dat zal waarschijnlijk niet de laatste zijn... als ik zo een beetje meekijk op tv zijn er genoeg bijna-aanvaringen.

Enn dat wordt dat o.a. gefilm vanaf KNRM bootjes ::)

Joost (Die nog steeds van mening is dat je als reddingsdienst, zeker op zulke evenementen, je niet met cameraploegen en collectes moet bezighouden als operationele eenheid)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2010, 16:16:26
En dat zal waarschijnlijk niet de laatste zijn... als ik zo een beetje meekijk op tv zijn er genoeg bijna-aanvaringen.

Enn dat wordt dat o.a. gefilm vanaf KNRM bootjes ::)

Joost (Die nog steeds van mening is dat je als reddingsdienst, zeker op zulke evenementen, je niet met cameraploegen en collectes moet bezighouden als operationele eenheid)

Er heeft ook een reanimatie plaats gevonden. Het grootste deel van de Communicatie heb ik kunnen volgen op kanaal nul (niet opgenomen). Daar was de Joke Dijktra OVD KNRM zullen we maar zeggen, Die gaf alles door aan de P42 die weer de politie en de Ambu aanstuurde.

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2010, 16:28:13
Er heeft ook een reanimatie plaats gevonden. Het grootste deel van de Communicatie heb ik kunnen volgen op kanaal nul (niet opgenomen). Daar was de Joke Dijktra OVD KNRM zullen we maar zeggen, Die gaf alles door aan de P42 die weer de politie en de Ambu aanstuurde.

Dus echt handig geregeld is het niet, ik zou dan eerder verwachten dat het hele zooitje op een RMG gaat zitten met een mannetje op de meldkamer/MCU/COPI voor de waterbeveiliging (KNRM, brandweerboten, reddingsbrigade). Of in het kader van het testen van c2000 iedereen met RN porto's via de VC-RB 0098

Joost


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2010, 16:36:07
Even een actueel topic aangemaakt  0098


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2010, 16:38:41
Dus echt handig geregeld is het niet, ik zou dan eerder verwachten dat het hele zooitje op een RMG gaat zitten met een mannetje op de meldkamer/MCU/COPI voor de waterbeveiliging (KNRM, brandweerboten, reddingsbrigade). Of in het kader van het testen van c2000 iedereen met RN porto's via de VC-RB 0098

Joost

Dan kan het c2000 netwerk echt niet aan...


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2010, 16:42:02
Dan kan het c2000 netwerk echt niet aan...

Moet kunnen. Daar is het voor. Maar zo te horen had de KNRM dus wel een functie in de hulpverlening. Ik ben het met Joost eens dat er centrale coordinatie zou moeten zijn van alle hv eenheden te water, maar weten we zeker dat dat niet zo was?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2010, 16:46:02
http://nos.nl/artikel/179370-schipper-aangehouden-op-eerste-dag-sail.html

Schipper aangehouden op eerste dag Sail
 Marcel Nillesen / NOS Ooggetuige Update: donderdag 19 aug 2010, 15:51

Op de eerste dag van Sail Amsterdam is een schipper van een binnenvaartschip aangehouden. Hij voer ondanks een verbod tegen de richting van de tall ships in.

De boot werd door de politie gesommeerd te stoppen, maar de schipper negeerde de waarschuwing. Vervolgens voer hij over een rubberbootje heen. De twee opvarenden vielen in het water, maar raakten niet gewond en konden snel gered worden.

Aangehouden
Het binnenvaartschip werd uiteindelijk gedwongen aan te meren, waarna de schipper werd aangehouden. Het is niet duidelijk waarom hij ondanks een verbod toch in de richting van IJmuiden voer.

Er zijn duizenden mensen op het evenement afgekomen. De organisatoren verwachten dat de komende dagen zo'n twee miljoen mensen naar Sail Amsterdam gaan.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2010, 16:54:20
Moet kunnen. Daar is het voor. Maar zo te horen had de KNRM dus wel een functie in de hulpverlening. Ik ben het met Joost eens dat er centrale coordinatie zou moeten zijn van alle hv eenheden te water, maar weten we zeker dat dat niet zo was?

Dat het daar voor is, is idd bekend. Maar c2000 kan dat niet aan. Bekend probleem met C2000 dat er bij piek capaciteit probleem is.

gr
Mike