GRIP 1 Man doodgeschoten door politie Neerbosscheweg - Nijmegen 20-08-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Man doodgeschoten door politie Neerbosscheweg - Nijmegen 20-08-2010  (gelezen 35722 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Hier zie je de VC2 uitrukken van Geldermalsen. Naar GRIP 1 Man doodgeschoten door politie Graafseweg/Neerbosscheweg - Nijmegen

Misschien een rare vraag ...

Wat is de reden van het (onder prio1) aan laten rijden van een brandweer VC bij een politionele grip ?
Er is geen sprake van (grootschalige) brandweer-inzet en/of communicatie. Als alle politie-eenheden overschakelen naar een eigen gesprekgroep zou dat alleen invloed moeten hebben op de politie-meldkamer (of op de Gemeenschappelijke Meldkamer, echter dan alleen nog voor de politie-tak).

In situatie's als bovenstaande is er (naast een OVD-B en misschien wat ''hand&span"-werk geen brandweer-inzet)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #71 Gepost op: 21 augustus 2010, 20:03:14

Mag je een verdachte beschieten als hij/zij een politiehond geweld aandoet?

Jammer dat personen van de blauwe kant direct persoonlijk de aanval openen.

1) Hangt ervan af. Even zwart-wit schetsen: als iemand toevallig een loslopende politiehond tegenkomt en deze geweld aandoet, en op eerste aanroepen van de politie direct zn mes neerlegt en zich overgeeft, is er uiteraard geen reden om te schieten. Als een doorgedraaid persoon een politiehond geweld aandoet en zijn wapen niet laat vallen en zeer agressief op politiemensen afloopt, kunnen de omstandigheden het gebruik van het vuurwapen rechtvaardigen. Hoe het in casu is gegaan, weten we niet. Daar kun je dus nu ook geen antwoord op krijgen.

2) Jammer dat jij altijd zo reageert (lees: suggereert dat het wel weer niet volgens het boekje zal zijn gegaan etc.) bij incidenten waar de politie bij betrokken is.
greetz,  Enrique


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #72 Gepost op: 21 augustus 2010, 20:40:59

Laat ik het dan anders vragen even los van de zaak Nijmegen:  Mag je een verdachte beschieten als hij/zij een politiehond geweld aandoet?

Jammer dat personen van de blauwe kant direct persoonlijk de aanval openen. 998765 Ik hou het algemeen.

Ik gaf zelfs nog aan, als hondenliefhebber, dat ik het wel kan begrijpen dat als je ziet dat je hond door een verdacht geweld wordt aangedaan dat je even anders reageert dan wat het boekje voorschrijft.
Ik denk dat het zelfs helemaal niet relevant is of de hond gestoken werd....ik denk dat de agent op dat moment meer met zijn eigen veiligheid in zijn maag zat...  probeer het volgende maar eens uit: 1 iemand gaat staan als "agent" een ander op 5 meter afstand met een " mes" ... probeer het maar eens te overleven als de 2e persoon op je af komt rennen... je hebt echt heel weinig tijd om te reageren.... zelfde geldt vanaf 6/7 meter..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #73 Gepost op: 21 augustus 2010, 21:16:23
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/506784/2010/08/21/Politiedode-pleegde-geen-overval.dhtml

Politiedode pleegde geen overval

De politie heeft het gebied afgezet waar vrijdag een agent een man heeft doodgeschoten. FOTO ANP

NIJMEGEN - De man die vrijdagmiddag doodgeschoten is heeft de Lidl niet overvallen. Het gaat om een 40-jarige inwoner van Nijmegen, onduidelijk is of hij een bekende van politie en justitie was.
De man die in Nijmegen doodgeschoten is blijkt een 40-jarige inwoner van die plaats te zijn. Dat maakte het Openbaar Ministerie in Arnhem vanmiddag bekend.

Volgens de Gelderlander ontzenuwde de politie het bericht dat het slachtoffer de Lidl zou hebben overvallen. Zoals gesteld werd in eerdere berichtgeving. De man is wel in de winkel geweest. Hij rende met een mes achter een andere man aan en is de winkel weer uitgerend.

Het slachtoffer gedroeg zich 'zeer agressief'. Zo stak hij een politiehond neer, die het overigens overleefd heeft. De agenten voelden zich bedreigd, waarna ze op hem schoten. Onduidelijk is door hoeveel kogels hij is geraakt.

De Rijksrecherche onderzoekt wat er precies is gebeurd. Het onderzoek zal naar verwachting geruime tijd in beslag nemen, meldt het OM. (NOVUM/AHA)


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Misschien een rare vraag ...

Wat is de reden van het (onder prio1) aan laten rijden van een brandweer VC bij een politionele grip ?
Er is geen sprake van (grootschalige) brandweer-inzet en/of communicatie. Als alle politie-eenheden overschakelen naar een eigen gesprekgroep zou dat alleen invloed moeten hebben op de politie-meldkamer (of op de Gemeenschappelijke Meldkamer, echter dan alleen nog voor de politie-tak).

In situatie's als bovenstaande is er (naast een OVD-B en misschien wat ''hand&span"-werk geen brandweer-inzet)

Geen rare vraag hoor  ;)

Het Copi dat bij Grip 1 hoort, wordt in vrijwel alle regio's ondersteund door een aantal brandweereenheden. Gebruikelijk is een haakarmvoertuig met een commandohaakarmbak (COH) en een aantal ondersteunende functionarissen (zoals een informatiecoördinator Copi en een plotter). Dit zijn in veel regio's brandweerfunctionarissen. Zij staan dus ten dienste van de Leider Copi ongeacht wat voor soort incident het betreft.

groeten,
René dC


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Geen rare vraag hoor  ;)

Het Copi dat bij Grip 1 hoort, wordt in vrijwel alle regio's ondersteund door een aantal brandweereenheden. Gebruikelijk is een haakarmvoertuig met een commandohaakarmbak (COH) en een aantal ondersteunende functionarissen (zoals een informatiecoördinator Copi en een plotter). Dit zijn in veel regio's brandweerfunctionarissen. Zij staan dus ten dienste van de Leider Copi ongeacht wat voor soort incident het betreft.
Maar waarom dan met prio 1?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Maar waarom dan met prio 1?

Geen idee... dat kan omdat er door één van de OvD'n met spoed om het Copi is gevraagd.... maar ook omdat er "nog steeds" prio 1 als status in het meldkamersysteem staat, terwijl dat niet meer noodzakelijk was... Wie het echt weet mag het zeggen.

groeten,
René dC


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #77 Gepost op: 21 augustus 2010, 21:25:45
@jemama: het was geen overval...
zelfs dan loopt meneer met een mes rond en steekt op iets in. Altijd maar dat beschermen van die idioten op deze wereld, wees blij dat hij niet je kind of vrouw neer stak.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #78 Gepost op: 21 augustus 2010, 21:30:44
maar ook omdat er "nog steeds" prio 1 als status in het meldkamersysteem staat, terwijl dat niet meer noodzakelijk was... Wie het echt weet mag het zeggen.

Precies, dat gebeurt wel vaker. Misschien hoefde hij niet met spoed ter plaatse komen, maar het incident zelf stond wel "gemarkeerd" met een hoge urgentie (voordat ik weer lastig word gevallen via PM, ik gebruik even bewust Jip en Janneke taal) en heeft het voertuig op het moment van inmelden/uitrukken te horen gekregen dat het niet spoedeisend was, de optische- en geluidssignalen konden op dat moment echter al aan staan.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #79 Gepost op: 22 augustus 2010, 00:21:48
Dit zijn de gevallen waar in aanhoudingsvuur is toegestaan. Kort door te bocht iemand neerschieten om aan te houden. Er word hierbij niet aangegeven dat er op de benen moet worden geschoten. Daarbij hoeft de verdachte zich niet te verzetten maar kan ook wegrennen of rijden als onttrekken worden aangemerkt.

gr
Mike

En nog ter aanvulling: de lijst die jij noemt is niet bindend. Casu: een persoon staat met een mes op straat te zwaaien. De politie komt ter plaatse en wil met de man praten. Hij maakt zich op dat moment enkel schuldig aan verboden wapenbezit waardoor de ambtsinstructie hierin niet voorziet en vormt geen enkele dreiging. De agenten willen de man aanhouden. De man reageert niet op bevelen het mes weg te leggen. Een agent gebruikt twee keer pepperspray waarna de verdachte nog steeds niet voldoet. In die casus is het mogelijk om op grond van artikel 8 Politiewet op te schalen naar het vuurwapen en eventueel aanhoudingsvuur te plegen. Het verschil is alleen dat dit duidelijk gemotiveerd moet worden en duidelijk moet zijn dat dit proportioneel het enige middel was dat nog over was.

Op het verhaal Nijmegen kan ik niet echt in gaan maar ik geloof direct dat hij gewelddadig is geweest. Zonder kennis van zaken ga ik er niet op vooruit lopen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein