Brandweerwagens uit de oude doos (oldtimers)

Auteur Topic: Brandweerwagens uit de oude doos (oldtimers)  (gelezen 160678 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jwpots

  • Gast
Reactie #120 Gepost op: 13 oktober 2005, 00:09:53

Helaas Johan

hij is niet van het brandweermuseum in Borculo als zouden deze hem wel willen hebben. de wagen is eigendom of beschikbaar gesteld aan de stichting historie brandweer Hengelo (ov). het gaat hier om een Ford Thames Freighter 800 met Boudewijn-Bean opbouw uit 1960.

Ik heb volgens mij in het verleden in Borculo zien staan, maar ik kan mij natuurlijk vergissen. Maar nu je het zegt, hij is thans inderdaad in bezit of in bruikleen van/aan de door jou genoemde stichting. Ik heb met deze mensen staan praten tijdens de optocht in mei dit jaar te Almelo.

Groet
Johan


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #121 Gepost op: 13 oktober 2005, 09:10:58
Johan

daar heb ik hem nooit gezien, wel stond hij ooit in het niet meer bestaand DAF museum in Enschede, maar toen was hij al van deze stichting.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Alexxxxx

  • Gast
Reactie #122 Gepost op: 13 oktober 2005, 15:29:51

DAF DO op het truckstar festival





het geitenhok dat ik zie als ik in de keuken sta en mn verrekijker pak, zoals hij er bij stond in April dit jaar.



Merk en type: DAF
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Cornjum
Datum: 20-09-2005
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: hij kan nog rijden! En er word aan gewerkt!


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #123 Gepost op: 13 oktober 2005, 16:12:43
Alex

de bovenste DAF was ooit van de bedrijfsbrandweer van Gulf. nu is dat Q8 ofwel Kuwait petroleum company.
het is een DAF A2200 met Bikkers opbouw. de onderste die vlak bij jou staat. hiervan staan de gegevens op topic DAF A-serie met de schuine neus. compleet met een foto hoe hij er vroeger uit zag.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


mad marv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,415
Reactie #124 Gepost op: 13 oktober 2005, 16:30:22
ik dacht al dat ze me bekend voor kwamen. ;) :)


jwpots

  • Gast
Reactie #125 Gepost op: 14 oktober 2005, 12:06:09
Dagblad de Limburger | 13-10-2005
Brandweerauto Venlo naar museum.


VENLO - ,,Het is een blikvanger eerste klas, meneer. We hebben hem net gepoetst. Hij blinkt als nieuw.'' Enthousiast klinkt het door de telefoon. Hans de Vries, directeur van de Stichting Nationaal Brandweermuseum in Hellevoetsluis, is trots op zijn nieuwste aanwinst. Een Mercedes-Benz ladderwagen uit 1923 uit Venlo. Het is de oudste van Nederland.

De brandweerauto is eigendom van de familie Hoffmans. Vroeger had Chris Hoffmans een Mercedes gerage in Venlo. Hoffmans kocht de klassieke brandweerauto aan. Toen hij in 1979 overleed, schonken de nabestaanden de brandweerwagen aan de gemeente Venlo, die hem in het plaatselijk Goltziusmuseum opstelde. Toen dat museum sloot, verhuisde de wagen naar de regionale brandweerkazerne aan de Nijmeegseweg in Venlo.

Woordvoerder Roel Versleijen van de regionale brandweer: ,,De wagen is na de overdracht volledig gerestaureerd. Het jammere is echter dat hij hier ergens gestald stond waar het publiek hem nauwelijks zag. En dat is zonde voor zo'n prachtige wagen.''

De gemeente vond dat de wagen eigenlijk naar een museum moest. Daarover werd overlegd met de familie Hoffmans, vertelt Versleijen. ,,De familie had het liefst dat de wagen in Venlo bleef. Daarop hebben we contact gezocht met het Limburgs Museum in Venlo. Maar het Limburgs Museum had er geen goede plaats voor. Daarop hebben we de familie voorgesteld de wagen in bruikleen te geven aan het Nationaal Brandweermuseum in Hellevoetsluis.''

Vorige week donderdag ging de ladderwagen per oplegger naar het nationaal museum. Directeur Hans de Vries is er maar wat blij mee. ,,Zulke wagens zijn heel zeldzaam, dus ben je so wie so blij met elke nieuwe aanwinst. Maar deze wagen is wel heel bijzonder. Het is de oudste in ons museum. Tot nu toe was dat een T-Ford uit Ter Aar uit 1927.''

Het museum in Hellevoetsluis is zelf al oud. Het dateert uit 1927 en is het grootste brandweermuseum van Europa. Per jaar trekt het 15.000 bezoekers. Het museum beschikt onder meer over vijftien wagens en vier stoomspuiten. ,,Daarnaast heben we nog een depot in Wijk bij Duurstede, waar zo’n dertig wagens staan om nog te worden opgeknapt'', vertelt De Vries.

De auto uit Venlo heeft volgens De Vries vroeger in Nijmegen en Venlo gereden, maar zeker weten doet hij dat niet. ,,Er zit geen documentatie bij de wagen, dus dat moeten we nog gaan uitzoeken'', zegt hij. Omdat het echter de oudste brandweerwagen van het museum is, heeft hij in elk geval een ereplek gekregen. ,,Iedereen die hier binnenkomt, roept meteen: geweldig!''



[verwijderd door de admin]


mad marv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,415
Reactie #126 Gepost op: 14 oktober 2005, 15:50:02
dat ze die ook hadden daar.
had ik nooit geweten,
ben vaak op de site geweest van venlo,
ziet er leuk uit.


Alexxxxx

  • Gast
Reactie #127 Gepost op: 15 oktober 2005, 13:45:44
Dat is knap, een Mercedes-Benz uit 1923... Daimler en Benz zijn namelijk pas in 1926 gefuseerd :)


m.j.oosthoek

  • Gast
Reactie #128 Gepost op: 15 oktober 2005, 16:53:17
Hierbij een tweetal oudjes uit de regio rotterdam rijnmond
de opel blitz is van Bergschenhoek en de austin is van Berkel en Rodenrijs beiden wagens zijn nog in het bezit van deze gemeentes

[verwijderd door de admin]


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #129 Gepost op: 17 oktober 2005, 22:11:43
een veteraan welk in Amerika bewaard word. is deze Biederman autospuit met Prospect opbouw uit 1927. het merk zelf bestaat niet meer.

[verwijderd door de admin]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief