20 opvarenden gered op Westerschelde (Vlissingen)

Auteur Topic: 20 opvarenden gered op Westerschelde (Vlissingen)  (gelezen 2775 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Gepost op: 19 juli 2004, 08:46:45
Vaargeul Oostgat in Westerschelde gestremd door gezonken zeiljacht

VRZ (www.regioscannerzeeland.nl)

VLISSINGEN - Een Noors zeiljacht is vanmorgenvroeg even voor 01.00 uur gezonken voor de boulevard in Vlissingen, het vaarwater Oostgat in de Westerschelde bij Vlissingen, na een aanvaring met een viskotter.

De ruim 20 opvarenden ( meest kinderen van 14 - 18 jarigen ) van het zeiljacht zijn allemaal door de voorbijvarende ARM 22 (6) en de loodsboot Endeavour (14) uit het water gehaald. later zijn zij door de reddingboot Zeemanshoop van het KNRM station Breskens naar de Koopmanshaven in Vlissingen gebracht.

De oorzaak van de aanvaring in het vaarwater Oostgat is nog niet duidelijk. Door de aanvaring is de belangrijkste vaargeul tussen Antwerpen en de Noordzee ( route via Steenbanken ) voorlopig gestremd, omdat het jacht eerst geborgen zal moeten worden.

Inmiddels zijn bergingsvaartuigen terplaatse.

Het scheepvaartverkeer zal nu via het vaarwater Wielingen en het vaarwater Scheur ( langs Cadzand en Zeebrugge ) moeten omvaren. Vanaf Zeebrugge kan men dan weer noord-uit varen, om via de Westpit en de Steenbanken verder noordwaarts te varen richting de Eurogeul.

Het marifoonverkeer is terplaatse te horen via:

M14 156.7000 Centrale Vlissingen
M15 156.7500 Onderling
M16 156.8000 Kustwacht Den Helder Rescue
M17 156.8500 Onderling
M21 161.6500 Radar Vlissingen
M29 157.4500 Loodswezen Vlissingen
M40 158.0000 Loodswezen rededienst Vlissingen
M64 160.8250 Traffic Centre Steenbank
M67 156.3750 Kustwacht
M69 156.4750 Traffic Centre Zeebrugge




Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2004, 20:55:43
KNRM station Westkapelle: Inzet wippertruck 49-07 en Uly bij aanvaring

KNRM

Aanvaring bij Vlissingen, zeiljacht gezonken

WESTKAPELLE - In de nacht van zondag op maandag is voor de boulevard van Vlissingen een Noors zeiljacht in aanvaring gekomen met de viskotter Arnemuiden 20. Het zeiljacht met aan boord 20 Noorse zeescouts zonk binnen enkele minuten. De opvarenden konden ternauwernood via het reddingsvlot ontsnappen.

Om 01.00 uur 's nachts werd de hulp ingeroepen van de reddingboten Uly uit Westkapelle en Zeemanshoop uit Breskens . Doordat in de buurt schepen aanwezig waren werden de opvarenden in eerste instantie aan boord gebracht van een viskotter en de redeboot van de loodsdienst Vlissingen. De reddingboot Zeemanshoop heeft een aantal opvarenden aan wal gebracht in Vlissingen. De wippertruck van station Westkapelle heeft op het strand van Vlissingen het reddingsvlot en een sloep van het jacht geborgen.

Nadat alle opvarenden waren opgevangen in de loodsenpost op de boulevard werden zijn overgebracht naar Hotel Piccard. Dinsdag vertrekken ze per vliegtuig terug naar Noorwegen.

Doordat het gezonken jacht midden in het vaarwater is gezonken, is het scheepvaartverkeer door het Oostgat gestremd. Maandagmiddag is een drijvende kraan gestationeerd bij het wrak, en op dinsdag zal een poging worden gedaan om het jacht te bergen.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2004, 23:54:58


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2004, 09:51:05
De berging was voornamelijk gericht op het snel vrijmaken van de vaarweg begrijp ik uit de schade aan het jacht....


Henk


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2004, 11:25:31
Euh...... ja....
En wat wou je daarmee zeggen?

Gr
Erik


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2004, 11:55:57
Dat is een konklusie die ik trek uit de schade aan het jacht. Ik vind het interessant te zien dat hier kennelijk haast geboden was en enige schade aan het jacht geaccepteerd kon worden. Het zou kunnen dat Rijkswaterstaat de opdrachtgever was in het kader van de wrakkenwet, waarbij het belang van het heelhouden van het jacht ondergeschikt is.

Henk


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2004, 12:21:44
Ik snap niet helemaal dat je die conclusie trekt na het zien van de schade aan het jacht, maar goed.
Dat jacht was al zwaar beschadigd na de aanvaring met het visserschip.

Maar inderdaad, Rijkswaterstaat heeft opdracht gegeven tot een spoedberging omdat het jacht de vaargeul voor de Vlissingse Boulevard blokkeerde. Ivm de drukke zeevaart richting Terneuzen/Gent/Antwerpen moest dat ding daar zsm weg.

Gr
Erik


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2004, 13:22:24
Ik snap niet helemaal dat je die conclusie trekt na het zien van de schade aan het jacht, maar goed.
Dat jacht was al zwaar beschadigd na de aanvaring met het visserschip.

Maar inderdaad, Rijkswaterstaat heeft opdracht gegeven tot een spoedberging omdat het jacht de vaargeul voor de Vlissingse Boulevard blokkeerde. Ivm de drukke zeevaart richting Terneuzen/Gent/Antwerpen moest dat ding daar zsm weg.

Gr
Erik

Duidelijk is te zien dat de mast op het achterschip nog heel is na de aanvaring, ze steekt nog boven water uit.


Het grootzeil is niet gescheurd tijdens de aanvaring. Ik snap nou weer niet dat jij je zo aangesproken voelt, ben je soms een van die bergers?? Ik observeer alleen, daar leer ik van...

Henk


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2004, 13:42:17
Dan snappen we in ieder geval allebei iets niet.
En nee, ik ben geen berger :-)

Gr
Erik