Oef....
Als in een supermarkt Turks of Marokkaans wordt gesproken, dan willen we dat niet en storen we ons daar aan; een Fries mag echter alles, want die is trots op z'n taal..
Zeer slecht voorbeeld. Niemand dwingt jou er namelijk toe om je boodschappen te halen bij die supermarkt. Je kan er ook voor kiezen om naar de AH te gaan. In een rechtbank ligt dat even anders. Ook een excuus dat de AH een bepaald artikel niet heeft maar die marokaanse super wel, gaat niet op. Eet je maar boerenkool met worst.
Hypocriet.. Want nogmaals; niemand stuurt mij weg als ik in 't Nederlands een prijs kom overhandigen. Nee, dan voldoet het Nederlands opeens wel.
Wederom slecht voorbeeld. Het ontvangen van een prijs heeft weer niets te maken met wat voor taal je spreekt. Money talks and BS walks, weet je nog?
Ik heb geen exacte cijfers, maar ik gok zo dat er in Nederland meer mensen Marokkaans spreken dan Fries. Ik vind dat die taal pas echt het recht heeft om als officiële landstaal aangemerkt te worden! Die taal zou verplicht onderwezen moeten worden op onze scholen..
Als dat een motivatie is om inderdaad nog meer talen in het verkeer tussen bestuursorganen toe te staan, dan zijn er vast nog wel een paar anderen te vinden. Spijtig genoeg ontbreekt het die talen aan historisch perspectief en zie ik dat niet zomaar gebeuren - al was het maar vanwege de politieke en sociale weerstand die er zeker zal zijn omtrent dit voorstel.
Bydeweg: ik neem aan dat je in dit topic zoals zovelen gewoon gebruik hebt gemaakt van een ander recht: vrijheid van meningsuiting. Uiteraard weerspiegelt dit zich natuurlijk niet in je werk, want je bent aangesteld om de wet te handhaven, niet om hem te maken.
(ben ik bij politieambtenaren met dat nare trekje van een bepaalde afdeling zeer zwaar allergisch voor)