Maar nu stel ik even heel zwart wit : Hoofdbaan heeft voorrang. Dus, mocht er file zijn, dan kan ik wachten tot ik een ons weeg als we allemaal onze beleefdheid gaan laten varen..... Lekker is dat.
Tja, als u voor een zebra staat en er komt een ononderbroken stoet voetgangers over die zebra, dan mag u ook wachten tot u een ons weegt.
Tja, als u voor een rood verkeerslicht staat die niet meer op groen wil, dan mag u ook wachten tot u een ons weegt.
Tja, als een agent u zegt dat u blijft staan totdat u een oprijteken krijgt, dan mag u ook wachten tot u een ons weegt.
Maar kennelijk is dat in Nederland niet meer belangrijk, en moet het egoïstische in de mens in het verkeer de boventoon voeren. Ik wil naar huis, dus men laat mij er maar tussen. Ik wil naar huis, dus ik wurm mij wel een keer door die voetgangers op de zebra. Ik wil naar huis, dus als ik te lang voor rood sta dan rijd ik wel door. Ik wil naar huis, dus als die agent zegt dat ik moet blijven staan rijd ik lekker toch door.
Dit egoïstische in de mens is niet onderwerp van onze discussie. De invoegers zelf treffen (meestal) geen blaam: zij passen hun snelheid aan en voegen in. En bij file kan dat betekenen dat zij invoegen met 5 km/u i.p.v. met 90 km/u. (Jammer genoeg is wel vaak het invoegpunt de oorzaak van de file, maar dat terzijde.) Het punt is juist dat er op de hoofdrijbaan semi-egoïstische mensen zijn die goed bedoeld ruimte maken voor een klein aantal invoegers, maar daardoor achter zich veel meer weggebruikers hinderen.
En dan heb ik het niet over een lege snelweg waar je met 130 km/u van de rechterstrook naar de linker gaat, maar over de meeste situaties waarin er verkeer voor, naast en achter je rijdt. Overigens durf ik rustig te stellen dat je zelfs op een lege snelweg geen enkel voordeel genereert als je bij 130 km/u ruimte gaat maken. Tegen de tijd dat de invoeger op snelheid is over de hem beschikbare lengte van de invoegstrook, ben jij hem óf al voorbij óf hij is sneller dan jou. Maar ja, dat idee is bij de meeste mensen niet in de bovenkamer te krijgen. Nee, we zien iemand ergens op de toerit rijden, die misschien wel eens ergens wil invoegen, laten we maar alvast veel ruimte maken...