Commotie om boete Poolse chauffeur: Wat er daadwerkelijk gebeurde
DEN BOSCH - Sinds woensdagavond circuleert er op internet een foto rond van een boete die een Poolse vrachtwagenchauffeur heeft gekregen voor het niet handsfree bellen. De hoogte van de boete maakt veel commotie los. De Pool wordt bekeurd voor € 50,- terwijl er normaliter € 220,- boete staat op het niet handsfree bellen. Veel mensen ervaren dit als discriminatie.
Daarnaast vragen veel mensen zich af of de boete wel echt is en of er niet iemand creatief aan het 'Photoshoppen' is geweest.
Transport Online ging op onderzoek uit en achterhaalde de ware reden van de boeteverlaging. "Woensdagmiddag zag een agent dat een Poolse vrachtwagenchauffeur al rijdend achter het stuur zat te bellen", vertelt Astrid Buijs, persvoorlichter van het Arrondissements Parket Oost-Brabant in Den Bosch, donderdagmiddag aan Transport Online.
"Hierop werd de vrachtwagenchauffeur staande gehouden. In Nederland is het zo dat een buitenlander een boete direct dient te betalen echter gaf de Poolse chauffeur aan niet meer dan enkele tientjes bij zich te hebben. Normaal gesproken kan een agent hierop de vrachtwagen in beslag nemen en pas weer vrij geven nadat de boete volledig voldaan is", vervolgt mevrouw Buijs.
NB: Uit respect voor de privacy van zowel de chauffeur als de agent hebben wij bepaalde informatie onleesbaar gemaakt.
"Echter verschillende omstandigheden, waaronder het mogelijk aanwezig zijn van bederfelijke waar en het feit dat de Poolse chauffeur aangaf niet snel met de rest van het boetebedrag te kunnen komen, deed de agent besluiten om deze situatie voor te leggen aan de Officier van Justitie. Deze besloot het boetebedrag te verlagen naar € 50,-."
"Ik wil benadrukken dat het hier om een individueel geval gaat. Dit is niet de standaard richtlijn dat is 220 euro boete en anders in beslagname van de vrachtwagen. Wij zullen er dan ook op toezien dat dit in de toekomst niet weer gebeurd, maar in dit individuele geval is er voor een praktische variant gekozen", besluit mevrouw Buijs.
De boete was in elk geval echt en is inderdaad verlaagd. Onduidelijk is hoe de boete in de handen van iemand anders is terechtgekomen en hoe deze uiteindelijk op internet is gekomen.
Bron: Transport Online