Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 353958 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #490 Gepost op: 29 april 2014, 23:08:48
 
Citaat van: Nick link=msg=1263502 date=1398805174
Bij de Wet Mulder (Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften) treedt de agent op als toezichthouder/bestuursorgaan en legt een administratieve sanctie op. Dat gebeurt middels een beschikking die je thuis gestuurd krijgt. Het geeltje wordt de aankondiging van beschikking genoemd. Het gros van de verkeersovertredingen wordt op deze manier afgedaan. Dit hele gebeuren vindt plaats in het bestuursrecht en niet in het strafrecht. Dit heeft tot gevolg dat fouten eenvoudiger te herstellen zijn. Ik vermoed dan ook dat je inderdaad een aangepaste beschikking zult krijgen na bezwaar. Het feit op zich blijft immers staan.

Overigens trekken veel mensen parallellen met vormfouten in het strafrecht. Die vergelijking is niet juist, maar ook in het strafrecht een vormfout niet automatisch tot 'vrijspraak' hoeft te leiden. Het moet dan gaan over onherstelbare fouten die de verdachte daadwerkelijk benadelen. Als we toch de vergelijking maken: de foutieve straatnaam kan wél hersteld worden en bovendien wordt je als 'verdachte' (in dit geval betrokkene)  niet benadeeld.

Nick, dank voor je heldere antwoord. (Zwelgje trouwens ook bedankt)  O0
Wordt dan een Wet Mulder zoals jullie het noemen dan niet op ambtseed opgemaakt, aldus naar waarheid etc etc? (Geen kritiek of iets dergelijke hoor, alleen ter informatief)
Ik heb ooit begrepen dat, omdat ik geen geeltje heb gehad, dit dan wordt afgehandeld als een proces verbaal. Vandaar mijn vraag. De betreffende agent heeft alleen een notitie op een kladblok gemaakt meer niet.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #491 Gepost op: 29 april 2014, 23:14:25
Ik heb een vraag: Ik ben in het bezit van een Puch Maxi S uit eind 1979. Deze heeft in 1995 een kenteken gekregen voor een brommer. De brommer is volledig origineel en alles wat vervangen is, is dan door een nieuw origineel onderdeel vervangen. Maar nu rijdt de Puch ongeveer 60 km/h als topsnelheid. Hoe zit dit als ik hiermee op de rollerbank wordt gezet door de politie? Want dan rijdt deze te hard maar ik heb hier niks aan veranderd en is zo toegelaten op de openbare weg door het RDW. Politie zei dat ik bij het RDW moest zijn, RDW zegt dat ik bij de politie moet zijn..... Ik krijg uiteindelijk geen duidelijk antwoord. Kunnen jullie mij verder helpen?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #492 Gepost op: 29 april 2014, 23:54:22
Citaat van: Vider link=msg=1263503 date=1398805728

Nick, dank voor je heldere antwoord. (Zwelgje trouwens ook bedankt)  O0
Wordt dan een Wet Mulder zoals jullie het noemen dan niet op ambtseed opgemaakt, aldus naar waarheid etc etc? (Geen kritiek of iets dergelijke hoor, alleen ter informatief)
Ik heb ooit begrepen dat, omdat ik geen geeltje heb gehad, dit dan wordt afgehandeld als een proces verbaal. Vandaar mijn vraag. De betreffende agent heeft alleen een notitie op een kladblok gemaakt meer niet.

Terechte vraag. Ook de aankondiging van beschikking wordt op ambtseed/belofte opgemaakt en ik begrijp dat dit vreemd over kan komen. Het is echter mogelijk om deze later aan te passen, zolang de essentie (de overtreding is daadwerkelijk gepleegd) maar blijft staan. In feite is het overigens wel een proces-verbaal. Een proces-verbaal is eigenlijk niet meer dan een officieel ambtelijk verslag en kan dus vele vormen hebben.
Senior GGP / Oost-Brabant


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #493 Gepost op: 29 april 2014, 23:58:42
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1263504 date=1398806065
Ik heb een vraag: Ik ben in het bezit van een Puch Maxi S uit eind 1979. Deze heeft in 1995 een kenteken gekregen voor een brommer. De brommer is volledig origineel en alles wat vervangen is, is dan door een nieuw origineel onderdeel vervangen. Maar nu rijdt de Puch ongeveer 60 km/h als topsnelheid. Hoe zit dit als ik hiermee op de rollerbank wordt gezet door de politie? Want dan rijdt deze te hard maar ik heb hier niks aan veranderd en is zo toegelaten op de openbare weg door het RDW. Politie zei dat ik bij het RDW moest zijn, RDW zegt dat ik bij de politie moet zijn..... Ik krijg uiteindelijk geen duidelijk antwoord. Kunnen jullie mij verder helpen?

Op je kentekenbewijs staat de maximale constructiesnelheid vermeld, voor een bromfiets is dat standaard 45km/u. Bij een controle is de snelheid op het kentekenbewijs leidend. Dat er aan de brommer niets is veranderd verandert daar niets in.
Senior GGP / Oost-Brabant


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #494 Gepost op: 30 april 2014, 00:01:25
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1263504 date=1398806065
Ik heb een vraag: Ik ben in het bezit van een Puch Maxi S uit eind 1979. Deze heeft in 1995 een kenteken gekregen voor een brommer. De brommer is volledig origineel en alles wat vervangen is, is dan door een nieuw origineel onderdeel vervangen. Maar nu rijdt de Puch ongeveer 60 km/h als topsnelheid. Hoe zit dit als ik hiermee op de rollerbank wordt gezet door de politie? Want dan rijdt deze te hard maar ik heb hier niks aan veranderd en is zo toegelaten op de openbare weg door het RDW. Politie zei dat ik bij het RDW moest zijn, RDW zegt dat ik bij de politie moet zijn..... Ik krijg uiteindelijk geen duidelijk antwoord. Kunnen jullie mij verder helpen?

Ik heb hetzelfde probleem met een Zündapp uit 1975. Allereerst moet ik trouwens zeggen dat de politie 50km/h gedoogt ipv de wettelijke 45km/h. Van de gemeten snelheid op de rollenbank (geijkt) gaat nog 10% correctie vanaf. In de praktijk zul je dus op het randje zitten.

Wat je kunt doen is langs de politie in je woonplaats gaan en vragen om een vrijblijvende rollenbanktest. Mocht hij te hard lopen, dan kan je voor (bij je versnellingsbak) een kleiner tandwiel proberen of een kleinere sproeier in je carburateur zetten. Ik heb zelf beiden thuis al klaar liggen voor als ik het ooit moet veranderen. Want ondanks dat het misschien origineel is, zul je toch een bekeuring krijgen...


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #495 Gepost op: 30 april 2014, 00:11:34
Citaat van: Sasla link=msg=1263527 date=1398808885
Ik heb hetzelfde probleem met een Zündapp uit 1975. Allereerst moet ik trouwens zeggen dat de politie 50km/h gedoogt ipv de wettelijke 45km/h. Van de gemeten snelheid op de rollenbank (geijkt) gaat nog 10% correctie vanaf. In de praktijk zul je dus op het randje zitten.

Klopt inderdaad, maar als je op de rollenbank 60 gaat krijg je een prent ;).
Om zelf het een en ander na te rekenen: https://webapps.politieacademie.nl/naslagwerk/rollenbank
Senior GGP / Oost-Brabant


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #496 Gepost op: 30 april 2014, 00:34:17
Citaat van: Sasla link=msg=1263527 date=1398808885
Ik heb hetzelfde probleem met een Zündapp uit 1975. Allereerst moet ik trouwens zeggen dat de politie 50km/h gedoogt ipv de wettelijke 45km/h. Van de gemeten snelheid op de rollenbank (geijkt) gaat nog 10% correctie vanaf. In de praktijk zul je dus op het randje zitten.

Wat je kunt doen is langs de politie in je woonplaats gaan en vragen om een vrijblijvende rollenbanktest. Mocht hij te hard lopen, dan kan je voor (bij je versnellingsbak) een kleiner tandwiel proberen of een kleinere sproeier in je carburateur zetten. Ik heb zelf beiden thuis al klaar liggen voor als ik het ooit moet veranderen. Want ondanks dat het misschien origineel is, zul je toch een bekeuring krijgen...

De overbrenging is al zo gemaakt dat hij hierin veel snelheid verliest (voor hele kleine, achter hele grote tandwiel) en verder kan ik geen kleinere sproeier in de caburateur zetten. Ik vind dat het niet echt klopt: de brommer is zo toegelaten geworden op de openbare weg en hij rijdt inderdaad harder na de (naderhand in wetgeving bepaalde) contstructiesnelheid.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #497 Gepost op: 30 april 2014, 00:55:28
Het verschil zit hem er ook in dat ze vroeger vermogen maten. 0,6kw stond dan geloof ik gelijk aan 45 km/h. Een tijdje terug hebben ze dat veranderd naar het meten van de snelheid op het maximale toerental, zonder weerstand in de rollenbank (of een hééle kleine). Met name schakelbrommers hebben hier nadeel van, omdat ze in de praktijk met de luchtweerstand niet genoeg vermogen hebben om hun maximale toerental te halen in de hoogste versnelling. Op de rollenbank halen ze dat dus wel... Op de teller loopt mijn brommer 60km/h met wind mee, terwijl hij op de rollenbank aan 66 km/h geijkt kwam. :-\


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #498 Gepost op: 30 april 2014, 01:00:01
Citaat van: Sasla link=msg=1263549 date=1398812128
Het verschil zit hem er ook in dat ze vroeger vermogen maten. 0,6kw stond dan geloof ik gelijk aan 45 km/h. Een tijdje terug hebben ze dat veranderd naar het meten van de snelheid op het maximale toerental, zonder weerstand in de rollenbank (of een hééle kleine). Met name schakelbrommers hebben hier nadeel van, omdat ze in de praktijk met de luchtweerstand niet genoeg vermogen hebben om hun maximale toerental te halen in de hoogste versnelling. Op de rollenbank halen ze dat dus wel... Op de teller loopt mijn brommer 60km/h met wind mee, terwijl hij op de rollenbank aan 66 km/h geijkt kwam. :-\

Maar dus door die nieuwe manier van meten ben je met een oude brommer gewoon de zak? Terwijl hier niks aan is gedaan?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #499 Gepost op: 30 april 2014, 01:04:01
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1263554 date=1398812401
Maar dus door die nieuwe manier van meten ben je met een oude brommer gewoon de zak? Terwijl hier niks aan is gedaan?

Daar komt het in de praktijk op neer ja. Ik heb toen bezwaar aangetekend, maar werd niet gegrond verklaard. Overigens hebben nieuwe schakelbrommers hier ook last van.