Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 359954 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #600 Gepost op: 1 februari 2015, 23:59:10
Ik was even vergeten te reageren, maar bij deze.

Citaat van: KevinK link=msg=1326051 date=1422263564
Als je de betrokkene, waarvan jij gezien hebt dat hij een mobiele telefoon in zijn hand heeft gehad, vordert jou de telefoon te overhandigen. Dit gezien je het telefoonmerk en -type moet vermelden op je miniproces-verbaal. En hij voldoet hier niet aan, maak hij zich strafbaar aan 34 WAHV.
Justitie verzoekt je dit te vermelden op het proces-verbaal. Er is nergens vast gelegd dat dit ook daadwerkelijk moet!

Citaat
Art. 94 wetboek van strafvordering
1.Vatbaar voor inbeslagneming zijn alle voorwerpen die kunnen dienen om de waarheid aan de dag te brengen

Dit zou mijn reden zijn om in beslag te nemen. Omdat je met de mobiele telefoon de waarheid van de gedraging aan de dag kunt brengen. Of zie ik dit verkeerd?
Je gaat nu een strafrechtelijke bevoegdheid gebruiken om een bestuursrechtelijke overtreding vast te stellen. Dit is geen juiste rechtsgang en maakt je proces-verbaal voor het tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthouden niet veel sterker.

Je kan, als je doorzet voor artikel 34 WAHV al dan niet in combinatie met artikel 184 SR, een fouillering toepassen ter inbeslagname van goederen ter waarheidsvinding. Maar dan ga je voor artikel 34, namelijk dat hij de inlichtingen niet heeft verstrekt. Dat kan je bewijzen door te fouilleren naar die telefoon. Maar tegelijk heb je dat al gezien. En je kan deze bevoegdheid dus niet zo maar weer achterop je Mini vermelden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #601 Gepost op: 2 februari 2015, 00:56:42
Je strafvordelijke bevoegdheden zijn weldegelijk toepasbaar, is de bijzonderewet niet voorzien kan je terugvallen op strafvordering.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #602 Gepost op: 2 februari 2015, 01:10:16
Citaat van: Matth link=msg=1327904 date=1422835002
Je strafvordelijke bevoegdheden zijn weldegelijk toepasbaar, is de bijzonderewet niet voorzien kan je terugvallen op strafvordering.

Citaat van: Artikel 2 WAHV
1. Ter zake van de in de bijlage bij deze wet omschreven gedragingen die in strijd zijn met op het verkeer betrekking hebbende voorschriften gesteld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994, de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen, de Provinciewet of de Gemeentewet, kunnen op de wijze bij deze wet bepaald administratieve sancties worden opgelegd. Ingeval een administratiefrechtelijke sanctie wordt opgelegd zijn voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard uitgesloten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


KevinK

  • Aspirant hoofdagent Amsterdam 1441
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
  • Assumption is the mother of all fuckups
Reactie #603 Gepost op: 7 februari 2015, 15:11:33
Je wordt bedankt, had niet gedacht aan art. 2 WAHV.  O0
Solliciatie Hoofdagent vanuit HTV-P - Amsterdam


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #604 Gepost op: 18 februari 2015, 17:01:22
Wat is de juridische waarde van een verkeersbord dat bepaalde parkeerplekken (bij een oplaadpunt) alleen voor elektrische voertuigen zijn?
Mag ik daar mijn auto op fossiele brandstoffen parkeren of loop ik dan kans op een boete?


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #606 Gepost op: 19 februari 2015, 00:30:09
Citaat van: Jelmer link=msg=1331584 date=1424275282
Wat is de juridische waarde van een verkeersbord dat bepaalde parkeerplekken (bij een oplaadpunt) alleen voor elektrische voertuigen zijn?
Mag ik daar mijn auto op fossiele brandstoffen parkeren of loop ik dan kans op een boete?
In Amsterdam zou ik wel een stekker in de laadpaal steken... Op de onderborden staat "alleen opladen electrische voertuigen".


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #607 Gepost op: 19 februari 2015, 01:48:59
Citaat van: Bert65 link=msg=1331726 date=1424302209
In Amsterdam zou ik wel een stekker in de laadpaal steken... Op de onderborden staat "alleen opladen electrische voertuigen".
Ehm, dan nog kan ik er met mijn auto gewoon parkeren zonder de stekker in het stopcontact te steken. Er staat alleen opladen, maar niet dat het verplicht is. Het verkeersbord is leidend en dat spreekt voor oplaadbare voertuigen, niet dat het ook aangesloten dient te zijn.

Is overigens niet mijn uitspraak, maar ook die van diverse rechters. Rechters oordelen namelijk over het algemeen dat wanneer een voertuig is opgeladen het niet verplaatst hoeft te worden omdat het is opgeladen, en omdat het  niet is te bewijzen dat het niet aan de stekker heeft gestaan er geen grond is voor proces.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #608 Gepost op: 19 februari 2015, 08:31:01
Citaat van: Bert65 link=msg=1331726 date=1424302209
In Amsterdam zou ik wel een stekker in de laadpaal steken... Op de onderborden staat "alleen opladen electrische voertuigen".
Citaat van: HIT link=msg=1331732 date=1424306939
Ehm, dan nog kan ik er met mijn auto gewoon parkeren zonder de stekker in het stopcontact te steken. Er staat alleen opladen, maar niet dat het verplicht is. Het verkeersbord is leidend en dat spreekt voor oplaadbare voertuigen, niet dat het ook aangesloten dient te zijn.

Is overigens niet mijn uitspraak, maar ook die van diverse rechters. Rechters oordelen namelijk over het algemeen dat wanneer een voertuig is opgeladen het niet verplaatst hoeft te worden omdat het is opgeladen, en omdat het  niet is te bewijzen dat het niet aan de stekker heeft gestaan er geen grond is voor proces.
Nou, daar is Car2Go, en handhaving in Amsterdam het niet mee eens:
Citaat
Let op: Als je parkeert bij een laadpunt, ben je verplicht de auto aan de lader te koppelen.
https://www.car2go.com/nl/amsterdam/
Citaat
Parkeren elektrische auto’s
Parkeren op de openbare oplaadplekken in Amsterdam is exclusief voor elektrische auto's. Elektrische auto's die op een oplaadplek staan moeten zijn aangesloten op het oplaadpunt. Auto's die niet zijn aangesloten kunnen worden weggesleept of een boete krijgen. Dit geldt voor zowel vergunninghouders als niet-vergunninghouders
Bron: http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/amsterdam-elektrisch/elektrisch-parkeren/

Parkeer je toch zonder dat de auto is aangesloten op de laadpaal, dan volgt dit:
https://forum.flitsservice.nl/overige-en-niet-verkeer-gerelateerd/elektrische-auto-op-laadplek-geparkeerd-553-boete-t87637.html?hilit=laadplek


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #609 Gepost op: 18 september 2015, 15:16:00
Ik heb een vraagje over de groene streep op 100-wegen.

Ik heb eens, als bijrijder op de N302 in West-Friesland, een familielid op het voorhanden zijn van de groene streep gewezen, met als onuitgesproken hint dat hij wel van 80 naar 100 mocht versnellen (het was er bij wijze van uitzondering eens niet zo druk dat 100 rijden makkelijk kon (*kijkt reikhalzend uit naar de N23  >:D*) en het - wat jongere - familielid vindt 80 maar langzaam).

Zei het familielid: "Welke groene streep"?

Ik: "Die tussen de witte strepen in het midden...?"

Hij: "Waar??"

Kortom, als medisch goedgekeurde bestuurder met volwaardig B-rijbewijs kon het bewuste familielid (door een bekende vorm van rood/groenkleurenblindheid) deze streep niet van het omringende asfaltgrijs onderscheiden.

Mijn vragen zijn dus:
1. Komt dit vaker voor?
2. Zo ja, heeft de wetgever bij de invoering niet zo goed nagedacht of die streep wel voor iedereen waarneembaar is?

Als backup zijn er natuurlijk ook nog de hectometerpaaltjes, maar ik vond/vind dit toch wel opmerkelijk.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")