Wat is er mis met het meten van de tensie?

Auteur Topic: Wat is er mis met het meten van de tensie?  (gelezen 26329 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 25 oktober 2004, 14:56:21
Even tussen haakjes, Harold, dat medigeilheid slaat op de reactie van Jacques Schenk en niet op de discussie.

In mijn reactie heb ik niet gezegd dat andere opleidingen slecht zijn, minderwaardig of wat dan ook, ik heb er zelfs aan toe gevoegd dat verder kijken een goede eigenschap is, mits men weet hoe men met verworven kennis om moet gaan.
Een meer uitgebreide opleiding zou dan ook zeker niet misstaan in Nederland.
Wat je in zo'n opleiding zou kunnen aanleren?
Jos Kaldenhoven geeft al een aanzetje; uitgebreider verzamelen van gegevens, waarbij het meten van tensie best in meegenomen kan worden (dus richting HOC opleiding).

Ik wil niemand in een groepje, of hokje schuiven. Ik merkte op dat sommige EHV'ers zich professioneler voordoen dan ze daadwerkelijk zijn met alle gevolgen van dien.
Ik kan er niets aan doen dat de opleidingen die jij, en vele anderen, in het buitenland hebben gevolgd in Nederland (nog) niet 'geldig' zijn. Jammer, want dat beperkt opgeleide mensen in hun mogelijkheden om SO's te helpen.
Mijn opmerkingen zijn absoluut niet tegen jou persoonlijk gericht, mocht je die indruk krijgen, dat is niet zo bedoeld.


harold

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 25 oktober 2004, 15:16:05
Mijn reactie slaat ook op de posts van jacques en joffrey. En verder tegen de muur van weerstand die voelbaar is in de 6 pagina's aan discussie. Wat er overigens best mag zijn, want dadelijk wordt weer beweerd dat ik persee "krampachtig" mijn gelijk wil hebben.

En je hoeft een opmerking niet persoonlijk te addreseren binnen een bepaalde context om suggestief over te komen. Dat is wel zo veilig.  ;)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 25 oktober 2004, 15:26:14
Hmm, jah, bij het nalezen van mijn eigen tekst zie ik inderdaad dat woordje 'krampachtig' staan. Denk dat ik beter maar mijn digitale mond had kunnen houden.  ;D.
Het geheel illustreerd maar weer hoe sterk ons poldermodel is, ahum.


zustertje20

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 25 oktober 2004, 15:31:40
Ik ben verpleegkundige, maar ook EHBO'er ... en ik kijk toch ook zeker verder dan mijn ORANJE KRUIS boekje. In welk hokje worden deze personen dan geplaatst? Als ik een tensiemeter bij me heb of in de buurt... en ik denk dat dit noodzakelijk is, meet ik toch écht de tensie!
-  Als je niet bekwaam ben, mag je het niet uitvoeren.
- 't Is geen voorbehouden handeling.
Dus als bekwaam EHBO'er vind ik dat je zeker de tensie mag meten.
Maar dat moet uiteraard wel getoetst worden vooraf. 't Zou eigenlijk als een extra aantekening op je EHBO diploma moeten staan.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #64 Gepost op: 25 oktober 2004, 15:50:44
Wat ik en anderen proberen duidelijk te maken is dat sommige de grenzen van de EHBO proberen op te rekken, niet omdat de patient er altijd beter van wordt maar vooral omdat het leuk is om te doen.

Op zich niet vreemd, want ook bij bijvoorbeeld de brandweerman is de drive niet altijd het feit dat ze het zo erg vinden dat iets brand (zeg ik zelf even als ex- vrijwilliger).

Alleen we moeten daar niet in overdrijven  omdat we er zijn voor het s.o. en het s.o. niet voor ons.
Ik denk dat iedereen wel 1 of 2 personen uit zijn omgeving herkent die op het randje zitten of er net overheen, om die groep gaat het dus.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #65 Gepost op: 25 oktober 2004, 16:21:50
Zonder meer, maar dat geldt zowel voor de bovenkant als voor de onderkant.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #66 Gepost op: 26 oktober 2004, 00:21:39
Een aanvullend diploma met meer diepgang zou dan ook zeker niet misstaan (bijvoorbeeld voor EHV'ers van het RK).

Ahum, ik protesteer. Ik als lid van een EHBO vereniging hoeft niet minder te worden opgeleid als mijn Rode Kruis collega. Op onze vereniging zitten mensen genoeg die graag wat meer diepgang zouden willen, net als meer EHBO verenigingen.  ;)

Christian


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 26 oktober 2004, 09:43:32
Het was ook slechts een voorbeeld  :); ter aanvulling: bijvoorbeeld alle EHV'ers die vanuit een vereniging/organisatie actief zijn. Voor de individuele EHV'er lijkt me dit iets minder interessant omdat de middelen over het algemeen niet aanwezig zijn.


joost

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 26 oktober 2004, 20:24:36
Dat soort geluiden hoor je inderdaad wel vaker in de EHBO wereld dat ze meer moeten kunnen en mogen en meer middelen tot hun beschikking moeten hebben. Het blijft alleen steken WAT EHBOers bij evenementen extra kunnen doen en wat ook nog verandwoord is en toegestaan. Misschien worden hier dan nog goede dingen verzonnen maar dan moet ik het nog zien dat het ook daadwerkelijk ingevoerd word in de EHBO. De idividuele EHBOers hebben daar inderdaad niet zoveel aan dus zou je moeten denken aan een speciaal EHBO handboek bij evenementen. Maar dan krijg je weer enigzins wildgroei. Kortom het blijft gewoon heel erg lastig om aan de EHBO handelingen te " knutselen ".

m.v.g. Joost.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #69 Gepost op: 26 oktober 2004, 20:38:50
Joh, er zijn voldoende trainingen en modules te volgen om vaardigheden en kennis op een goede manier te leren. Met heel veel aanvullende certificeringen.

Eerste hulpverleners zijn geen eenheidsworst, dus behandel ze niet zo..

Eerste hulpverleners zijn min of meer een functie, en niet zo zeer een kennis niveau.. Misschien helpt dat om dat uit elkaar te halen..

Dan krijg je een helderdere discussie..