Dat klopt inderdaad; er valt niet met zekerheid te zeggen dat je niet 24 uur in touw bent. Maar dat is vrij simpel op te lossen door de tankautospuit even buiten dienst te zetten na een langdurige klus. Mocht het uitzonderlijke geval zich voordoen dat een TS echt al 10 uur achter elkaar bezig is, wat ik me haast niet kan voorstellen, zal er echt wel ingegrepen gaan worden door af te lossen of buiten dienst te stellen...
Ik weet natuurlijk niet hoe "intens" jullie interventiezone is
maar vaak zit het venijn in de korte maar steeds terugkerende klussen, hé: overdag de 'normale' taken, 's avonds dan eens een automatisch brandalarm, nadien iemand die denkt dat hij bij de overburen rook ziet, vervolgens een brandje ergens in de stad, dan nog eens reinigen wegdek of wat wateroverlast zo nu en dan, 's nachts dan nog eens bijstand ambulance, etc etc. Je bent dan geen 10 uren bezig maar je hebt ook niet de tijd om te recupereren zoals het hoort (minimum eens drie à vier uren goed kunnen doorslapen, bijvoorbeeld). Er is namelijk ook altijd wel iemand die naar het toilet gaat, een alarm voor een andere ploeg die jou wekt, etc etc
Trouwens, als ik nou eens effe stout mag zijn: de dag dat een TS buiten dienst moet om de manschappen te laten rusten, is de dag dat belastinggeld slecht wordt benut. Dan kan je beter overschakelen naar 2x12 uren met manschappen en materiaal die 24-7 in beste conditie beschikbaar zijn. Niet omdat die jongens lui of niet getraind zijn maar omdat we als mens niet gemaakt zijn om een etmaal arbeid te leveren of eigenlijk zelfs nog maar op een ernstige manier standby te staan.