spalk

Auteur Topic: spalk  (gelezen 7334 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 21 juli 2004, 19:24:08
hoooi hoooi

tijdens het surfen op internet ben ik het volgende tegen gekomen
www.eerstehulp.nl/service/medisch/samsplint.htm

het gaat over een eenvoudig te gebruiken spalk. ipv bijv de dekenrol. Het klinkt mooi als je het leest.

Zou het handig/zinvol zijn. Is er iemand die ervaring heeft met deze spalk.

jullie mening...... ;D

max




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2004, 19:58:17
Ik vind het de handigste ehbo-spalk die ik ken. Maar ja,... wie ben ik?  ;D

10,5 bij 92 cm. De SAM-splint is een handige, lichtgewicht spalk. Opgerold neemt de spalk weinig ruimte in. De spalk is meermalen bruikbaar. Omdat de spalk waterproof is, is deze ook uitstekend geschikt voor hulpverlening op het water. De spalk is makkelijk huishoudelijk schoon te maken. Een ander groot voordeel is dat de spalk Röntgenstralen doorlaat.

http://www.meduca.nl/shop/index.html?target=dept_11.html&lang=nl
Hij staat ergens halverwege de pagina. (voor weinig)  ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2004, 22:24:31
Ik ben ook erg te spreken over de SAM splint en ook redelijk over de Ferno variant er van.

De Sam splint is de enige spalk die voor eerste hulpverleners geschikt is om breuken in abnormale stand te immobiliseren.

Ik zie her en der nog opblaasspalken rond slingeren in ehbo koffers, weggooien... nooit gebruiken...
hooguit als speeltje voor de kinderen in water.,. ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2004, 22:33:18
Ik ben ook erg te spreken over de SAM splint en ook redelijk over de Ferno variant er van.

De Sam splint is de enige spalk die voor eerste hulpverleners geschikt is om breuken in abnormale stand te immobiliseren.

Ik zie her en der nog opblaasspalken rond slingeren in ehbo koffers, weggooien... nooit gebruiken...
hooguit als speeltje voor de kinderen in water.,. ;D
even een lekenvraag,wat is er mis met een opblaasbare spalk ???


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2004, 22:55:35
Nadelen van een opblaasspalk zijn het volgende:

1. Geeft directe druk op de breuk en wond.
2. De wond is niet meer bereikbaar.
3. Je moet het vaak aantrekken dus de breuk word daarmee instabiel, dit heb dus met aandoen als met afdoen.
4. het is alleen geschikt in de vorm waar het voor ontworpen is.


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2004, 09:56:42
hoi hoi

Mag ik uit jullie woorden opmaken dat je het een zinvol hulpmiddel is voor ehbo'ers. Met name Rene zijn reactie deed mij verbazen.  ??? gezien zijn reactie op tensie meten. (krijgen leden van het hvf. korting Rene ??? :P)

Het leek mij vooral handig als ik (wij) ga bergbeklimmen vaak ben ik dan meerdere dagen lopen van profie hulp vandaan. Zou het volgens jullie ook zinvol.

Peter is het omgaan met dat ding moeilijk? een cursus lijkt me op zijn plaats.

zijn er mensen met praktijk ervaring met deze spalk.

ik hoor het wel

max


Paul SEH

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2004, 09:58:40
Een enkele keer is een opblaasbare spalk goed te gebruiken. je moet alleen weten hoe je hem moet gebruiken en wat de mogelijk complicaties zijn.
Weet dus wat je gebruikt en hoe je het gebruikt. Dan is er niets mis mee.  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2004, 11:20:52
Zoals alles Paul SEH, als je het weet te gebruiken en alle complicaties en je bouwd een beetje ervaring op etc. dan kan veel.
Ik ben geen voorstander van een opblaasbare spalk door Eerste hulpverleners, omdat het een eenvoud suggereerd, die het absoluut niet heeft..

Een sam splint kan goed gebruikt worden, als je de handleiding goed leest. maar of je dat in stress situaties doet is de vraag. Een korte training van ongeveer 4 uur zou het meest zinvolle zijn.

Ik heb zelf de SAM splint meerdere malen gebruikt in outdoor-situaties.  1 keer een breuk aan de pols en 1 keer een scheur in kuitbeen (achteraf vaststellen)

Heel wat keren heb ik de SAM splint gebruikt voor zware verstuikingen van de enkel, waar het been toch nog belast moest worden voor evacuatie..  Neem verder goede stevig tape mee (ducktape, gava tape, of sport tape.. en wees creatief met polstering materiaal.

De toepassing als nekkraag zoals in de handleiding staat , ben ik geen voorstander van.. dat kan veel slimmer en niet door een kraag te maken.


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2004, 11:27:17
Mag ik uit jullie woorden opmaken dat je het een zinvol hulpmiddel is voor ehbo'ers. Met name Rene zijn reactie deed mij verbazen.  ??? gezien zijn reactie op tensie meten.
Begrijp mij niet verkeerd hoor,... ik heb niets tegen RR-meten. Automatische tensiemeters zijn gewoon bij Blokker te koop.
Maar waar ligt de grens?


(krijgen leden van het hvf. korting Rene ??? :P)
Natuurlijk, en alle andere mensen trouwens ook.  ;D
De korting staat erbij. Voor zover ik weet is de sam-splint bij ons het goedkoopst.


Het leek mij vooral handig als ik (wij) ga bergbeklimmen vaak ben ik dan meerdere dagen lopen van profie hulp vandaan. Zou het volgens jullie ook zinvol.
Precies,.. juist dan is de spalk handig. Bij fracturen aan de armen geeft een mitella of brede das lang niet altijd een prettige ondersteuning.


Peter is het omgaan met dat ding moeilijk? een cursus lijkt me op zijn plaats.
Nee, is niet moeilijk. Op www.samsplint.com/use_splint.asp staan en aantal filmpjes hoe je ermee kunt werken.
Let op: in 1 van die filmpjes gebruiken ze de spalk ook als nekkraag en daar ben ik geen voorstander van.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 2 augustus 2004, 21:51:49
Even een vraag van mij als EHBO'er zijnde, miss dat het al eerder aan bod gekomen is in deze topic, maar mag dit door een EHBO'er van het RK gebruikt worden?
Daarnaast, wat zijn kosten van een dergelijke spalk en is het praktisch in gebruik op evenementen en dergelijke?

Pim