[Witte kolom] Voetbaltoernooi

Auteur Topic: [Witte kolom] Voetbaltoernooi  (gelezen 19367 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 9 september 2010, 08:22:09
Pols van 116 is meer iets waar ik me zorgen over maak. Zeker in combinatie met de hoofdpijn en duizeligheid.
De toestand is aanzienlijk verbeterd, maar nog niet alles is in orde. Ik zou graag met de 112 centralist toch de zaak nog even goed doorspreken.
Onder begeleiding van moeder direct naar een huisarts of naar het ziekenhuis. Lastige keus.
Ik geef de voorkeur aan een ambu, maar als die niet wil komen dan direct naar huisarts.
Ik zou eerst telefonisch contact zoeken met huisarts/HAP en me ervan gewissen dat ik direct terecht kan. Tevens even overleggen of dat het verantwoord is om te komen of dat het beter is dat de dokter zelf even komt kijken.

Kanarie

• Gast
Reactie #31 Gepost op: 9 september 2010, 18:43:32
Ik heb nog nergens gelezen hoe oud het slachoffer is.

Heeft ze het benauwd of benauwd gehad? (Iedereen valt over de ademhaling, maar wat vindt ze er zelf van?)

Gezien het spontane herstel en alles wat er tot nu toe verteld is, heb ik flauwte bovenaan m'n lijstje staan, mogelijk t.g.v. hyperventilatie, warmte, spanning, te weinig eten.

Laat de moeder eerst maar eens uitleggen waarom de bloedsuiker gemeten moet worden. Ze moet er toch een reden voor hebben, hoe irreëel ook.

Golly, waarom wil je weten of ze de pil gebruikt? Ik verwacht dan ook de vragen of ze rookt, of ze een dik, gespannen been heeft gehad, of er longembolieën of trombose in de familie voorkomen... ;)

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 9 september 2010, 21:57:31
Ik heb nog nergens gelezen hoe oud het slachoffer is.
- Leeftijd heeft niemand naar gevraagd, zodoende heb ik die ook niet genoemd. Maar bij deze; het slachtoffer is 16 jaar.

Heeft ze het benauwd of benauwd gehad? (Iedereen valt over de ademhaling, maar wat vindt ze er zelf van?)
- Het slachtoffer heeft aangegeven dat ze het benauwd had toen je terplaatse kwam en begon met uitvragen. Eenmaal na vervoer naar de ehbo-post blijkt dat haar situatie lijkt te verbeteren. In de ehbo-post doe je, je controles nogmaals, en vraag je nog een keer hoe het met haar klachten staat. Daarbij geeft het slachtoffer aan geen last meer te hebben van benauwdheid. Dit is ongeveer 10 á 15 minuten nadat ze in elkaar gezakt is.

- Je vraagt aan het slachtoffer wat zij zelf vind van haar situatie. Zij Klaagt momenteel over vermoeidheid; haar lichaam voelt volgens haar 'erg slap', hoofdpijn en misselijkheid. Dit vindt zij vervelend. Verder vindt het slachtoffer dat het wel weer gaat. Ze durft alleen nog niet te gaan staan en wil nog even blijven liggen. Waarna ze terug naar het veld wil om naar de wedstrijden van haar team te kijken. Het valt je op dat zij niet bepaald ongerust is over haar situatie en blijft kalm onder alle discussies die over haar gevoerd worden met haar moeder. Een ambulance vindt ze erg overdreven.

Laat de moeder eerst maar eens uitleggen waarom de bloedsuiker gemeten moet worden. Ze moet er toch een reden voor hebben, hoe irreëel ook.
De moeder kan niet echt een reden noemen. Ze denkt dat haar dochter door de inspanningen die haar dochter op het veld heeft geleverd een te lage suiker heeft gekregen. Dit gebeurt namelijk ook wel eens met een ander teamgenoot van wie de glucosemeter is. Op de vraag of het slachtoffer diabeet is antwoorden moeder en het slachtoffer nee.

EdM0

• Gast
Reactie #33 Gepost op: 9 september 2010, 23:52:27
Ik zal ook eens een eerste poging wagen  :P Leuke casus!

- Hoe schat je de situatie op dit moment in?
Ik vermoed een hypoglycemie, de hogere bloeddruk zou kunnen komen omdat ze actief bezig was op het veld. De bloeddruk was al een behoorlijk eind gezakt na 10 minuten.
Wat ik ook nog niet uitsluit is een hyperventilatie.

- Ga je aan de hand van de nieuwe gegevens andere of aanvullende acties ondernemen?
Tot rust laten komen en wat drinken aanbieden (cola of iets anders suikerhoudends (dextro))

- Ga je akkoord met het voorstel van de centralist? Waarom wel, of waarom niet?
In eerste instantie wel. Ze gaat nu enigzins vooruit, mocht ze weer achteruit gaan dan zal ik weer contact opnemen

- Doe je nog iets met het gedrag van de moeder?
Ik zal haar wat drinken laten halen, ben je er even van af

- Heb je aanvullende opmerkingen, vragen?
- Heeft ze het koud?
- Heeft ze last van overmatige transpiratie? (de transpiratie van het sporten buiten beschouwing gelaten)
- Was ze voordat ze flauwviel al aan het geeuwen (gapen)?

Straf me niet te hard af, mijn eerste poging ooit op het internet   e050

Kanarie

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 10 september 2010, 00:28:28
Leuk dat je meedenkt. Wat ik me wel afvraag, is waarom je aan een hypo denkt bij iemand die geen bloedsuikerverlagende middelen gebruikt.

EdM0

• Gast
Reactie #35 Gepost op: 10 september 2010, 00:44:08
Leuk dat je meedenkt. Wat ik me wel afvraag, is waarom je aan een hypo denkt bij iemand die geen bloedsuikerverlagende middelen gebruikt.

Een hypo hoeft niet gerelateerd te zijn aan diabetes (kan wel een voorstadium zijn). Hierdoor behoeft ze dus nog niet specifiek bloedsuikerverlagende middelen te gebruiken. Daarnaast heeft ze m.i. erg weinig gegeten, al weet ik niet wat haar eetpatroon normaal is.
Wat me ineens opvalt is dat de moeder wel sterk blijft aandringen om het bloedsuiker te meten, zou diabetes in de familie zitten?

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 10 september 2010, 07:52:29
...de hogere bloeddruk zou kunnen komen ...

Waaruit leidt je de hoge bloeddruk af?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #37 Gepost op: 10 september 2010, 07:53:26
Ik blijf een hypo als oorzaak van de collaps nog steeds niet waarschijijk vinden, het beeld was erg accuut en ik zie in dat geval geen reden voor het snelle herstel.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Anesthesia Mater

• Junior gebruiker
  • **
  • Leven en laten leven.
Reactie #38 Gepost op: 10 september 2010, 10:23:19
Dit begrijp ik niet, waarom vind je de ademfrequentie erg laag ?
10 .. 20 wordt als normaal beschouwd (Maximale score in de Revisited Trauma Score)
Ja, stom, vergissing. Ik dacht 15 to 29 normaal was. Moet 10-29 zijn. e050

Desalniettemin blijft mijn mening wel een flauwte of verdenking van een tijdelijke afsluiting in de hersenen. De eerste is natuurlijk vrij onschuldig en is wel fijn te geloven. Als het echter de laatste is kan het even later nog erger terug komen en moet zeker wat meegedaan worden.
Het toedienen van suikerhoudende drank kan nooit kwaad en is zeker goed als ze nog niks gegeten of gedronken heeft.

De hoofdpijn en bijkomende misselijkheid geeft me echter een slecht gevoel. Ik ben echter geen dokter en wil daarom dat er iemand met meer kennis van zaken op zeer korte termijn naar kijkt. :)

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #39 Gepost op: 10 september 2010, 19:47:14
Golly, waarom wil je weten of ze de pil gebruikt? Ik verwacht dan ook de vragen of ze rookt, of ze een dik, gespannen been heeft gehad, of er longembolieën of trombose in de familie voorkomen... ;)

Ja... dat krijg je als je Gw-er bent en geen medicus... risicofactoren en geen symptomen.... :P
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis