Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 176493 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #480 Gepost op: 25 november 2013, 16:46:37
Ik rij 15 tot 20 duizend kilometer per jaar, 15,5 jaar rijbewijs en nog nooit een bekeuring gehad. Ook onder beroeps chauffeurs zijn mensen die bekeuringsloos rijden. Zelf rij ik tegen de maximum (flits) snelheid (in echte kilometers) waar dat kan. Ik rij niet sloom, wel laat ik op tijd gas los, spaart benzine en kost heel weinig tijd.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #481 Gepost op: 17 december 2013, 14:17:33
Citaat van: daanh link=msg=1222854 date=1385384667
Je rijd op de stadsring, het is druk  en het heeft gesneeuwd. Je mag hier 40 en houd vanwege de weersomstandigheden ruim voldoende afstand, achter mij zit een Audi flink te drukken, hij wil vast 50.. Oplettend op het verkeer zie ik vlak voor mij het stoplicht op oranje gaan, normaal zou ik stoppen, maar ik besluit dit niet te doen in een split second, 1 ik ben bang dat ik doorglij door de gladheid, twee, als die auto achterop knalt ben ik mijn auto kwijt. (bijna geen waarde)

Ja hoor whoppa, bekeuring van 240 euro. Ja aanpakken dat tuig!... pffff. Bedenk even dat je student bent, of een AOW'tje heb, of in de bijstand zit.. Ik vind het echt niet normaal. Laten we asjeblieft die bedragen naar beneden gooien (flink!) en dat ene plan van een politicus uitvoeren om bij herhaalde overtredingen in de M categorie de echte aso aan te pakken.

Tja als je eerder in de achteruitkijkspiegel had gekeken en had ingespeeld op de situatie achter je was het nemen van een beslissing in een split-second niet nodig geweest. Die keuzes zijn namelijk gebasseerd op instict en niet meer op verstand.
Daarnaast kan je ook inspelen op verkeerslichten door op tijd gas los te laten etc etc er zijn altijd meer keuzes/ opties en als je dan een verkeerde keuze maakt, tja helaas dan zal je de cosequentie(s) moeten dragen. Als uit dit voorbeeld een ongeval was ontstaan had je ook niet de Audi de schuld kunnen geven, dat had geen verzekeringsmaatschappij geaccepteerd.

Deelnemen aan het verkeer is niet simpel in de auto stappen en van A naar B te rijden. Maar helaas is dat voor 90% van de verkeersdeelnemers helaas wel zo geworden en is een spiegel niet meer dan een overbodige luxe tenzij die in een zonneklepje zit. Wat trouwens ook geld voor een knipperlichtje ....

Ik sluit mij aan bij de commentaren van PietjePuk en Frank. Mijn beste advies zou dus zijn: neem eens een lesje auto rijden, want dat is nodig na zoveel jaartjes auto rijden.

Citaat van: JJ75 link=msg=1222909 date=1385394397
Ik rij 15 tot 20 duizend kilometer per jaar, 15,5 jaar rijbewijs en nog nooit een bekeuring gehad. Ook onder beroeps chauffeurs zijn mensen die bekeuringsloos rijden.

En dat wil zeggen dat uw rijstijl goed is? Hoe vaak moet een andere automobilist niet anticiperen op het gedrag van een ander, om een aanrijding te voorkomen?
En ik ken zelf trouwens ook gevalletjes die al jaren schadeloos rijden en dat in 1x goed maken door iemand volledig te pletter te rijden.....Iof mensen die al 60 jaar zonder schade rijden maar waar ik van mijn levensdagen niet bij in de auto ga zitten tenzij ik een doodswens heb.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #482 Gepost op: 19 december 2013, 02:13:12
Citaat van: moppersmurf link=msg=1229271 date=1387286253
Mijn beste advies zou dus zijn: neem eens een lesje auto rijden, want dat is nodig na zoveel jaartjes auto rijden.

Ik ben het met jou, PietjePuk en Frank eens. Maar ik lees de bovenstaande zin. Doe jij dit zelf ook? Of maak je alleen gebruik van de PRVT?  >:D

Ik heb het namelijk nog nooit gedaan. Ik heb begin dit jaar de PRVT gedaan en daar ben ik doorheen gekomen met alleen positieve feedback. Dus voor wat betreft het rijden zit het bij mij wel snor.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #483 Gepost op: 19 december 2013, 09:17:06
Citaat van: moppersmurf link=msg=1229271 date=1387286253
Tja als je eerder in de achteruitkijkspiegel had gekeken en had ingespeeld op de situatie achter je was het nemen van een beslissing in een split-second niet nodig geweest. Die keuzes zijn namelijk gebasseerd op instict en niet meer op verstand
Ik kan het vaak met je eens zijn, nu ff niet. Want al speel ik in op de situatie, de meeste automobilisten worden niet meer geleerd om gas los te laten bij het naderen van een kruising en bedacht op te rijden. Ik mag er ook vanuit gaan dat wanneer er een tubberwaregebruiker of iemand met een grotere auto achter mij zit niet verwacht dat ik af rem.
Ik heb ook wel eens die keuze moeten maken hoor, rijd ik door rood of lig ik morgen in mijn laatste maat kostuum......  :-X

Citaat van: moppersmurf link=msg=1229271 date=1387286253
Wat trouwens ook geld voor een knipperlichtje ....
Ergenis nr 1. Wat de top tien ook zegt, wat er nu op 1 staat wordt sneller genoemd. Maar stel de vraag hier maar eens in Lelystad, waar je bijna geen verkeerslichten hebt maar dit gemis wordt gecompenseerd door rotonde's. :(

Citaat van: moppersmurf link=msg=1229271 date=1387286253
Ik sluit mij aan bij de commentaren van PietjePuk en Frank. Mijn beste advies zou dus zijn: neem eens een lesje auto rijden, want dat is nodig na zoveel jaartjes auto rijden.

Citaat van: Pully link=msg=1229832 date=1387415592
Maar ik lees de bovenstaande zin. Doe jij dit zelf ook? Of maak je alleen gebruik van de PRVT?  >:D

Ik heb het namelijk nog nooit gedaan. Ik heb begin dit jaar de PRVT gedaan en daar ben ik doorheen gekomen met alleen positieve feedback. Dus voor wat betreft het rijden zit het bij mij wel snor.
Ik zelf ontkom er niet aan, twee rijbewijzen met een Code95. En ik ben wel van mening dat je deze beter kunt doen met praktijk uren dan met alleen klasuren waar je eigenlijk nooit gebruik van maakt in het verkeer. Het negatiefste dat de instructeur mij te horen gaf "Jij stopt gewoon op de vluchtstrook om die meneer te helpen". Toen ik hem uitlegde wat mijn werk normaal is noemde hij dit "beroepsdeformatie".  0098
Maar de laatste praktijk is afgesloten met "Een genot om in de auto te zitten bij iemand die ook nog de bezienswaardigheden van Den Haag laat zien."

Citaat van: Pully link=msg=1229832 date=1387415592
Ik ben het met jou, PietjePuk en Frank eens.
Ik ben het in grote lijnen eens met Mopper, PietjePuk, Frank, Pully en alle anderen die zo denken. O0 Maar ik ben ook realistisch dat de wereld niet perfect is :'( en dat ik mijn eigen leven mag beschermen door die keuze dan te maken. En dat deze dan ook moet worden meegenomen bij de beslissing van wel of geen boete. Overigens bij roodlicht camera's waarin ook snelheidsdetectie zit neemt het OM al vaak die beslissing dat iemand voor zijn eigen veiligheid heeft gekozen. De zaak wordt ook vaak geseponeerd bij een beroepsprocedure. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #484 Gepost op: 19 december 2013, 13:17:40
Citaat van: Pully link=msg=1229832 date=1387415592
Ik ben het met jou, PietjePuk en Frank eens. Maar ik lees de bovenstaande zin. Doe jij dit zelf ook? Of maak je alleen gebruik van de PRVT?  >:D

Ik heb het namelijk nog nooit gedaan. Ik heb begin dit jaar de PRVT gedaan en daar ben ik doorheen gekomen met alleen positieve feedback. Dus voor wat betreft het rijden zit het bij mij wel snor.

Wij doen in principe geen PRVT maar de HRT applicatie.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #485 Gepost op: 19 december 2013, 16:00:54
Het nieuwe feitenboekje 2014 is bekend gemaakt:
http://www.om.nl/onderwerpen/feiten_en_tarieven/virtuele_map/tekstenbundel/

Over het algemeen kan je stellen: Alle bedragen +10, dus rood licht wordt 230,-- euro,  invalideplek 370,-- euro.

Is dat de nieuwe trent, ieder jaar 10 euro erbij? Wanneer is het maximum bereikt?....  :o  98uiye
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #486 Gepost op: 19 december 2013, 16:53:04
Citaat van: Red link=msg=1229918 date=1387465254
Het nieuwe feitenboekje 2014 is bekend gemaakt:
http://www.om.nl/onderwerpen/feiten_en_tarieven/virtuele_map/tekstenbundel/

Over het algemeen kan je stellen: Alle bedragen +10, dus rood licht wordt 230,-- euro,  invalideplek 370,-- euro.

Is dat de nieuwe trent, ieder jaar 10 euro erbij? Wanneer is het maximum bereikt?....  :o  98uiye

Ik denk wanneer mensen geen auto meer kunnen rijden  O0

Maar ik benijd de blauwe kant niet, dit roept alleen maar agressie op. En natuurlijk staan jullie je mannetje/vrouwtje wel, maar zoals mijn vader altijd al zei "eens is er iemand te groot".  :-X
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #487 Gepost op: 19 december 2013, 17:03:16
Citaat van: HIT link=msg=1229935 date=1387468384
Ik denk wanneer mensen geen auto meer kunnen rijden  O0

Maar ik benijd de blauwe kant niet, dit roept alleen maar agressie op. En natuurlijk staan jullie je mannetje/vrouwtje wel, maar zoals mijn vader altijd al zei "eens is er iemand te groot".  :-X
Ohja, ik ben ze nog niet tegen gekomen.  ^-^

Ik kijk meestal naar de omstandigheden waarin een overtreding wordt gepleegd. 's Nachts op een lege auto(snel)weg 15 a 20 te hard is wat anders als wanneer je zo iets in de ochtendspits doet. 's Nachts op rijstrook 3 langere tijd blijven hangen terwijl er 4 zijn is minder storend als in die zelfde ochtendspits. Voordat soort overtredingen hebben we een mooie lichtkrant achterin de Volvo's. "snelheid gemeten", "rechts houden", "mistlichten uit".

Sommige bonnetjes ga je domweg van mij krijgen zonder enige twijfel of aanziens des persoons.

en verder elke overtreding pleeg je domweg zelf, dus is het altijd je eigen schuld.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #488 Gepost op: 20 december 2013, 01:10:57
Citaat van: HIT link=msg=1229842 date=1387441026
Ik kan het vaak met je eens zijn, nu ff niet. Want al speel ik in op de situatie, de meeste automobilisten worden niet meer geleerd om gas los te laten bij het naderen van een kruising en bedacht op te rijden. Ik mag er ook vanuit gaan dat wanneer er een tubberwaregebruiker of iemand met een grotere auto achter mij zit niet verwacht dat ik af rem.

Laat ik beginnen met het herhalen van de woorden:
Citaat
ik kan het vaak met je eens zijn
dan ga ik even achterover leunen......en genieten van dit moment                      mmmmmmmmmmmmmmmmm                      de rest vergeet ik even................................................ wat een lekker gevoel!  ;)  ;D

Maar helaas (!) sla je wel de spijker op de kop. Nog sterker en ik ga quoten:
Citaat
de meeste automobilisten worden niet meer geleerd
 :'(

zal ik mijn invulling van de rest maar gewoon weg laten?
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


sylvester1986

  • Gast
Reactie #489 Gepost op: 31 december 2013, 12:18:56
Gevarendriehoek is toch niet verplicht als je alarmlichten aanhebt?
Over de hoogtes van de boetes ga in verder maar niets zeggen, niet goed voor de bloeddruk. 98uiye


Verkeersboetes nergens hoger  

AMSTERDAM -
Wie vanaf morgen gepakt wordt voor te hard rijden, geen gordel dragen of een andere verkeersovertreding, moet weer dieper in de geldbuidel tasten. Opnieuw gaan de boetes fors omhoog, waarmee ons land één van de duurste landen in Europa op het gebied van bekeuringen is.

Dat stelt de ADAC, de Duitse zustermaatschappij van de ANWB. Zeker in vergelijking met landen als Duitsland, Frankrijk, België en Engeland springt ons land er negatief uit. Waar in deze landen respectievelijk €40, €135, €100 en €75 moet worden betaald voor het niet handsfree bellen, moet bij ons €230 worden afgetikt.

Ook het negeren van een inhaalverbod wordt hier met €220 keihard afgestraft, waar dat in omringende eerdergenoemde landen met achtereenvolgens €30, €135, €150 en €70 veel minder is. Ook 20 kilometer te hard op de snelweg kost bij ons met €162 veel meer dan in andere landen.

Opvallend zijn de prijsstijgingen voor rijden over de vluchtstrook dat 370 euro gaat kosten, terwijl eenzelfde bedrag moet worden afgerekend voor parkeren op een invalidenparkeerplaats en onnodig claxonneren. Dat is twee tientjes meer dan dit jaar moet worden betaald.

„En al met al veel meer dan de jaarlijkse 2,8% inflatiecorrectie die minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) zegt toe te passen op de verhoging van boetebedragen”, zegt Marianne Dwarshuis van de ANWB. „Na verhoging van de autobelasting en brandstof ontkom je dan ook niet aan het sentiment te moeten constateren dat de weggebruiker als melkkoe wordt gebruikt om de staatskas te spekken.”

Vergrijp

„Natuurlijk moeten overtredingen bestraft worden. Maar de ernst van het vergrijp moet wel in relatie met de hoogte van een boete staan”, vervolgt Dwarshuis. „Dat is nu niet het geval. Ieder jaar worden de boetebedragen automatisch verhoogd en daar zijn wij op tegen. ”Andere opvallende boetes die vanaf 2014 moeten worden betaald zijn €230 voor rechts inhalen en door rood rijden. Wie op een verjaardagspartijtje kinderen in de laadruimte vervoert, kan een bon van €230 verwachten. Wie niet dubbel pech wil hebben, kan beter zorgen dat hij een gevarendriehoek plaatst. Wie dat niet doet, loopt kans op een bekeuring van €140.