http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/pakkans-verkeershufters-afgelopen-jaren-flink-gedaald]
Pakkans verkeershufters afgelopen jaren flink gedaald
Notoire verkeersovertreders
In 2012 heeft de politie op straat 500.000 bonnen uitgeschreven voor verkeerovertredingen. In 2009 waren er dat nog 1,3 miljoen, dat een daling van zestig procent. In diezelfde periode daalde het aantal opgelegde flitsboetes ook, maar veel minder zo'n 12 procent.
Bonnenquota
De politie zelf zegt geen goede verklaring te hebben voor de grote daling van het aantal staandehoudingen. We rijden weliswaar minder kilometers door de recessie, maar dat verklaart lang niet alles. Uit cijfers blijkt dat de politie minder tijd uittrekt voor verkeersveiligheid.
Daar komt bij dat de bonnenquota, de verplichting voor ieder agent om een minimaal aantal boetes uit te schrijven, eind 2010 zijn afgeschaft. Sinds die afspraak is verlopen, daalt ook de hoeveelheid door agenten uitgeschreven bekeuringen flink.
Meer bij de bron.
Ik durf natuurlijk geen link te leggen, want wat hierna volgt zou natuurlijk een belachelijke redenering zijn....
Maar ik hoor al jaren steeds meer dienders roepen dat ze minder schrijven vanwege de boetebedragen...
En dan beweren ze ook nog dat ze geen goede verklaring kunnen vinden?!?!...
Uit het SP onderzoek uit 2012 bleek dat al, 95% van de ondervraagde dienders dacht dat er minder bekeurd zou gaan worden met de stijging van de boetebedragen. Ik vind het dus belachelijk dat de politie nog durft te zeggen dat ze geen goede reden kunnen vinden.
Een grafiek van de daling is
hier te vinden, en ook daar zie je vanaf 2011 (het jaar van de eerste behoorlijke verhogingen) een sterke daling in het aantal geschreven bonnen.