Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 100482 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #320 Gepost op: 20 maart 2013, 18:14:53
Waarom andere landen daarvoor kiezen zou ik niet weten. Ik weet ook niet of die vangrails daadwerkelijk zwaardere voertuigen tegen kunnen houden. Ik heb gelezen dat het ook niet zozeer om gewicht gaat, maar om de manier waarop de vangrail geraakt wordt (Sasla?). Daarnaast voldoen de vangrails aan Europese normen (die ongetwijfeld beter kunnen, maar ook niet uit de lucht zullen komen vallen). De minister heeft onder andere het volgende gezegd:
Bron: Officiële bekendmakingen



Klopt. De vangrails zijn gemaakt om impact te weerstaan van voertuigen die er schuin tegenaan rijden. Een (vracht)wagen die er frontaal tegenaan rijdt, zal vrijwel zeker niet tegengehouden worden.

Als er geen geld te besteden is gaat het heel moeilijk worden. Als dan ook nog eens blijkt dat het risico op dergelijke ongevallen 'aanvaardbaar' is (risico's volledig uitbannen is een utopie), dan kan er beter in andere zaken geïnvesteerd worden.

Ik kan het deels nog verder onderbouwen. Zelf heb ik twee jaar geleden onderzoek gedaan naar ongevallen met vrachtauto's op de rijksweg A67 (en snelweg met veel vrachtverkeer). Van de in totaal 174 ongevallen met vrachtwagens over een periode van 9 jaar, waren er 2 eenzijdige ongevallen gebeurd door teveel rechts rijden, 1 keer een frontale aanrijding door onvoldoende rechts houden en 1 frontale door teveel rechts rijden.
In 4 van de 174 ongevallen met vrachtwagens (2,3%) heeft de vangrail dus mogelijk een reddende rol gespeeld. Voor 4 ongevallen in 9 jaar waarbij de vangrail mogelijk uitkomst heeft geboden, is de noodzaak gewoonweg niet hoog genoeg om zoveel geld uit te geven.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #321 Gepost op: 21 maart 2013, 07:57:45


Klopt. De vangrails zijn gemaakt om impact te weerstaan van voertuigen die er schuin tegenaan rijden. Een (vracht)wagen die er frontaal tegenaan rijdt, zal vrijwel zeker niet tegengehouden worden.

Ik kan het deels nog verder onderbouwen. Zelf heb ik twee jaar geleden onderzoek gedaan naar ongevallen met vrachtauto's op de rijksweg A67 (en snelweg met veel vrachtverkeer). Van de in totaal 174 ongevallen met vrachtwagens over een periode van 9 jaar, waren er 2 eenzijdige ongevallen gebeurd door teveel rechts rijden, 1 keer een frontale aanrijding door onvoldoende rechts houden en 1 frontale door teveel rechts rijden.
In 4 van de 174 ongevallen met vrachtwagens (2,3%) heeft de vangrail dus mogelijk een reddende rol gespeeld. Voor 4 ongevallen in 9 jaar waarbij de vangrail mogelijk uitkomst heeft geboden, is de noodzaak gewoonweg niet hoog genoeg om zoveel geld uit te geven.

Mooie cijfers, ze maken een hoop duidelijk. En inderdaad zouden ze het vervangen van de geleiderails niet rechtvaardigen. Maar ik kan me zo voorstellen dat als de geleiderail toch vervangen moet worden, ze dan ook gelijk vervangen worden voor de zware versie. Ten minste als de kostprijs daarvan weer niet tot de hemel reikt.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #322 Gepost op: 7 oktober 2013, 17:19:38
External airbags that pop up on the SIDE of cars within 30 milliseconds could be available before the end of the decade

External airbags that pop up on the side of cars are the latest safety innovations being developed for the motoring industry.
The bags will deploy from the sill beneath doors in 20-30 milliseconds and protect the side of the vehicle from impact.
Designers at TRW Automotive are now working on radar and camera systems to detect the precise moment the airbag needs to be triggered.

They hope to have the bags fitted on premium German saloons before the end of the decade.
Vice-president of TRW, Norbert Kagerer, said: ‘Side crashes are still one of the highest accident rates, accounting for 37-40 per cent of accidents.’

Meer info, foto's en bron: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2439132/External-airbags-pop-SIDE-cars-30-milliseconds-available-end-decade.html


sylvester1986

  • Gast
Reactie #323 Gepost op: 7 november 2013, 19:01:19
Is dit een soort airbag bij de motorkap?
Meisje op fiets aangereden door auto op oversteekplaats Waddenweg Hoofddorp
http://www.elvinhfotografie.tk/


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #324 Gepost op: 7 november 2013, 19:07:18
Ja. Daarom staat de motorkap ook naar de voorruit toe iets omhoog, daar kwam de airbag vandaan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #325 Gepost op: 7 november 2013, 19:19:38
Ja, dat zag ik inderdaad. 1e keer dat ik zo'n airbag zie bij een ongeval.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #326 Gepost op: 7 november 2013, 19:28:21
Onderstaande foto bedoelde ik.

Bron: http://www.elvinhfotografie.tk/

Foto geplaatst met toestemming van rechthebbende


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #327 Gepost op: 7 november 2013, 19:38:32


sylvester1986

  • Gast
Reactie #328 Gepost op: 7 november 2013, 19:40:39
Mooie technologie O0


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #329 Gepost op: 7 november 2013, 19:53:07
Ik zit de laatste tijd weer wat vaker op de snelweg en wat mij zoals altijd opvalt is dat als het druk is, men elkaar geen ruimte gunt. Is er een invoeger, dan staat de aangrenzende rijstrook geheid stil of rijdt beduidend langzamer als de overige rijstroken. Zelfde geld bij een versmalling van een snelweg.

De invoegers zien vaak hun kans schoon om helemaal door te rijden tot het einde van de invoeger en prakken hem er dan vakkundig tussen. Een van mijn persoonlijke irritatiepunten is dat ik probeer wel deze ruimte open te laten voor de invoegers, maar de invoegers het toch echt belangrijker vinden om helemaal door te rijden tot het einde, waarbij ze mijn open gelaten ruimte niet benutten. Het resultaat is dat ik aan het eind van een invoeger het gaatje dichtrijd en er niemand meer tussen laat. (insert comments here  998765 )

Bij Zevenaar staan er pijlen op de weg, welke een afstand aangeven om bij lage snelheid ruimte vrij te laten en dus het ontstaan van ongelukken te voorkomen. Althans, daar ga ik vanuit. Door afstand te bewaren onderling, is de kans op kop-staart botsingen kleiner, omdat er voldoende ruimte over blijft om te reageren en remmen.

Dit soort strepen (wellicht met andere onderliggende afstand) zouden bij invoegers ook kunnen helpen. Door verplicht te stellen dat je bij een invoeger die ruimte op je voorligger vrij houd, is het makkelijker om in te voegen en hoeft er minder geprakt en dus geremd te worden. Hierdoor is het harmonica effect weg en heb je een betere doorstroming. Hang wat mijn part camera toezicht op om kentekens te scannen die zich niet aan die afstand houden en stuur die een fijne beschikking op. Zo gaat men het principe heel snel snappen en kunnen we de staatskas meer spekken, wat hopelijk minder bezuinigingen opleverd in de toekomst (andere discussie  :-X ).

basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV