Rampenoefening op het water - Waddenzee 11-09-2010

Auteur Topic: Rampenoefening op het water - Waddenzee 11-09-2010  (gelezen 19377 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #40 Gepost op: 13 september 2010, 00:11:56
Nee: http://www.waddenzee.nl/fileadmin/content/Dossiers/Veiligheid/pdf/CoordinatieplanRampenbestrijding.pdf
zie blz 22
Dat is het oude plan wat is vervangen door het Incidentbestrijdingsplan Waddenzee.
Zoek op reddingsbrigade en je komt diverse inzetvoorstellen tegen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #41 Gepost op: 13 september 2010, 00:19:09
Eerlijk gezegd geen idee, maar waar het mij om ging is dat ze wel op een incident af zullen komen en dat je ze dan ook kunt inzetten. Zoals ik zei is de drang tot 'burenhulp' op het water volgens mij vele malen hoger dan op het land. Waar bij een incident op het land er hooguit wat EHBO'ers op af komen, zal op het water alles in de buurt dat een beetje vaart naar je toe komen. Dit is ook het idee van een noodoproep per marifoon: andere vaartuigen in de buurt reageren hierop en helpen elkaar, waarna het KWC de officiele procedures in gang zet.
Als je op het water zit heb je gelijk. Maar als je van huis moet komen is het misschien niet altijd verstandig. Vergeet niet dat als de KNRM grootschalig uitrukt er onderbezetting kan ontstaan. Dat kan weer een reden zijn om de reddingsbrigade op hun eigen post te houden voor het geval dat.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #42 Gepost op: 13 september 2010, 00:29:30
Joost, geweldig dat je dit onder de aandacht brengt. Tegen de heer Lopez van Brandweer Flevoland die bij Zeewolde een oefening organiseerde zei ik het zelfde: jullie oefenen nooit realistisch. In de praktijk is hetgeen waar je het langste mee bezig bent het koppentellen: waar is iedereen gebleven. In de stormen die ik meegemaakt heb waar veel drenkelingen bij betrokken waren zijn we nog uren bezig geweest naar padvinders te zoeken die door jachtjes tientallen kilometers waren vervoerd in richtingen die wij nooit hadden kunnen vermoeden. Ook de kustwacht verzekerde mij dat koppentellen hetgeen is dat hen het meeste werk bezorgt tijdens een dergelijk scenario. Iedereen gaat elkaar helpen tijdens een ramp. En tijdens een oefening wordt alles afgezet en redden alleen de aangewezen redders, ruim van te voren in kennis gesteld...
Dat is ook het bezwaar van 'schone' oefeningen. Juist de periode tussen de eerste melding en de aankomst van de hulpdiensten kan er veel gebeuren wat moeilijk te controleren is. Na Livex 2009 voor de kust van IJmuiden heb ik her en der al gesteld dat de reddingsbrigade wel gelarmeerd moet worden. Niet om 10 mijl de zee op te gaan maar juist voor de opvang binnen de pieren van allerlei oncontroleerbaar spul. Eventueel een mannetje overzetten om de boot naar de juiste steiger te brengen, maar ook als bewakingseenheid voor het geval er eentje overboord gaat. Daarnaast vind ik dat in IJmuiden beter gebruik kan worden gemaakt van de havendienst en de vletterlieden voor hand en spandiensten bij het aanmeren.

Wel zag ik in Den Over dat de KNRM nu een man op de kade had om de reddingboten op te vangen. Dat is al een hele verbetering. Bij deze oefening ging het wel, maar als een reddingboot echt nokkie vol aankomt is zo'n man van onschatbare waarde voor het aanwijzen van een ligplaats, aanpakken van een meerlijn en contact met de OvD-G.

In het geval van de randmeren met veel verschillende havens denk ik dat de reddingsbrigade c.q. bikers van het Rode Kruis c.q. politie veel kunnen afvangen door te patrouilleren bij allerlei havens.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #43 Gepost op: 13 september 2010, 10:28:49
Dat is het oude plan wat is vervangen door het Incidentbestrijdingsplan Waddenzee.
Zoek op reddingsbrigade en je komt diverse inzetvoorstellen tegen.

Ko, je hebt helemaal gelijk! Ik had inderdaad het oude plan gelinked e050 98uiye
In het nieuwe plan wordt de reddingbrigade inderdaad wel degelijk genoemd.
Hoewel ik me afvraag hoe/waar ze deze willen inzetten.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 13 september 2010, 11:58:14
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/schagen/article6380986.ece/'Er-ging-veel-goed%2C-maar-er-zijn-verbeterpunten'-%28update-video%29

OK er staat een schip in brand met een hele hoop gasten aan boord.
Volgens mij is het dan belangrijker dat deze zo snel mogelijk van boord af gehaald worden, dan dat ze eerst allemaal onderzocht en geregistreerd moeten worden.(om te voorkomen dat er nog meer slachtoffers vallen door rook,hitte,paniek etc)
Voordat het medisch personeel aan boord komt willen deze eerst van de brandweer horen of het veilig is.
Gevolg is dat er dus eerst op de hele aktie van de brandweer gewacht moet worden.
Tegen de tijd dat die het sein veilig geven en de patienten onderzocht zijn, hadden alle opvarenden al aan de wal gebracht kunnen zijn! (en daar vervolgens in een veilige omgeving geregistreerd kunnen worden)
Uit het filmpje begrijp ik dat de oefenleiding registratie belangrijker vind dan evacuatie.
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn bij een schip wat in brand staat? ::) ::) :o :o

Eens,
maar: de voordeel van een snelle registratie is wel dat je weet dat je iedereen hebt, waar ze heen gaan en of het schip leeg is. Ben je nog iemand kwijt weet je wie dat is. Er zullen misschien doden en gewonden zijn, je kunt de relaties dan snel inlichten zodat ze niet in onzekerheid blijven.

Passagierslijsten zijn er vaak niet of niet compleet. Dan wordt snelle registratie al minder noodzakelijk en kan het gewoon op de wal: eerst redden, dan tellen. Dat kunnen dan de reddingsbrigades doen.

Het nieuwe denken is dat het Ghor naar de slachtoffers moet en niet andersom, bij een boot in brand lijkt me dat echter niet slim.

Henk
Henk


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #45 Gepost op: 13 september 2010, 12:35:38
Voor zover ik gezien heb ...

Ben jij er bij geweest Ko?

Helaas was ik mijn camera vergeten en heb ik dus geen foto's.
Ik zoek me suf naar al die foto's die gemaakt zijn, maar zelfs via Google vind ik (bijna) alleen de oproepen voor figuranten. Als iemand mooie foto's heeft hoor ik het graag.

André, Leeuwarden
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #47 Gepost op: 13 september 2010, 13:28:12
Ben jij er bij geweest Ko?
Helaas was ik mijn camera vergeten en heb ik dus geen foto's.
Ik zoek me suf naar al die foto's die gemaakt zijn, maar zelfs via Google vind ik (bijna) alleen de oproepen voor figuranten. Als iemand mooie foto's heeft hoor ik het graag.
Jawel, alleen wel voor Vakblad Incident. Dat gaat mee in de editie van oktober. Op mijn website komt eind van de dag of morgen nog wel een klein overzicht.

Overigens verbaas ik mij wel over het gefotografeer van figuranten en hulpverleners. Toen ik bij Livex 2009 vroeg of ik als fotograaf mee kon kreeg ik te horen dat dat niet gewenst was. Nu zie ik een fotograferende brandweerman en enkele figuranten met spiegelreflexcamera's. En het hoofd GHOR maar vertellen over fotografen die zich tussen de slachtoffers mengden bij de poldercrash ;-)
En hoe als men met spiegelreflexcamera en al in het water vallen? En wat te denken van mensen met rugzakken met camera's of andere zware spullen. Helpt een reddingsvest dan nog wel?

Maar niet getreurd, ik heb mijn plaatjes toch wel.
En die van de fotograferende brandweerman kan je terug zien op www.brandweerwieringen.nl.
Andere sites:
www.hulpdienstenonline.nl
www.denhelderactueel.nl


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #48 Gepost op: 13 september 2010, 15:45:14
En mijn album staat online:





En de rest op www.incidentnet.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #49 Gepost op: 13 september 2010, 16:06:19
Is er ook getest op de maximum redcapaciteit van de KNRM boten?  :)