Opkomsttijden waterhulpverlening

Auteur Topic: Opkomsttijden waterhulpverlening  (gelezen 24707 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 7 september 2010, 14:07:14
Ja, Binnen 10 kilometer heb je IJmuiden (Koos van Messel) en Zandvoort (Annie Poulisse). Binnen 15 kilometer heb je Egmond. Daar ligt tijdelijk een extra kleine boot. Ook zijn de reddingsbrigades beschikbaar.
Net als dat de vrijwillige brandweer niet altijd in de sterkte staat kan dit ook bij de KNRM gebeuren. Daar is met de verdeling van de stations volgens mij rekening mee gehouden.



Ok, bedankt.

Als de (vrijwillige) brandweer niet altijd kan uitrukken dan worden er extra maatregelen genomen om te zorgen dat er een andere TAS binnen de voorgeschreven tijd aanwezig kan zijn. Het kan niet zo zijn dat het 30 minuten gaat duren voordat er een brandweerwagen op je stoep staat. ;) In de wet staan gewoon verplichte opkomsttijden per gebouw categorie.  :)

Heeft de KNRM ook een maximale tijd tussen melding en aankomst bij incident (bij prio 1 melding)?




Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1 Gepost op: 7 september 2010, 14:25:33
Heeft de KNRM ook een maximale tijd tussen melding en aankomst bij incident (bij prio 1 melding)?
Durf ik niet met zekerheid te zeggen. In enkele plannen zie je een termijn van 30 minuten (o.a. ingeval van een incident met de veerboot Den Helder <-> Texel).
Maar -meer als bij de brandweer- is dat uiteraard sterk afhankelijk van de locatie en het weer.
Ik houd de vraag wel even in gedachten.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #2 Gepost op: 7 september 2010, 15:12:08
Durf ik niet met zekerheid te zeggen. In enkele plannen zie je een termijn van 30 minuten (o.a. ingeval van een incident met de veerboot Den Helder <-> Texel).
Maar -meer als bij de brandweer- is dat uiteraard sterk afhankelijk van de locatie en het weer.
Ik houd de vraag wel even in gedachten.
Wettelijk is er niets geregeld voor wat betreft "aanvaartijden".
De KNRM heeft zich wel als doelstelling gesteld om op de ruime binenwateren binnen maximaal 30 minuten ter plaatse te willen zijn (wat ze met haar huidige positionering van haar stations niet in alle gevallen lukt).
Ik vermoed dat diezelfde 30 minuten ook een streven is tot een aantal kilometer uit de kust op zee.
Maar de wetgever heeft zich hierover nooit uitgelaten.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 7 september 2010, 15:16:54
Ok, bedankt.

Als de (vrijwillige) brandweer niet altijd kan uitrukken dan worden er extra maatregelen genomen om te zorgen dat er een andere TAS binnen de voorgeschreven tijd aanwezig kan zijn. Het kan niet zo zijn dat het 30 minuten gaat duren voordat er een brandweerwagen op je stoep staat. ;) In de wet staan gewoon verplichte opkomsttijden per gebouw categorie.  :)

Heeft de KNRM ook een maximale tijd tussen melding en aankomst bij incident (bij prio 1 melding)?

Nee. In de overeenkomst (wat de basis vormt voor alle andere afspraken) met de kustwacht, bijgevoegd aan het OplanSAR staat alleen dat de kustwacht er van uit mag gaan dat de KNRM zijn uitetste best zal doen de gealarmeerde eenheden zo snel mogelijk te laten uitvaren.

Als er een station uitvalt wordt "zo snel mogelijk" gewoon wat minder snel...

Ko, had ik de aankomende bemanning mee moeten rekenen in de bemanningswisseling? Als in hoera!!!  098uo Ik ben aankomend zwanger?
Knap als aankomende bemanning verantwoordelijk geacht kan worden voor de sluiting van een heel station...

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 7 september 2010, 15:51:55
Durf ik niet met zekerheid te zeggen. In enkele plannen zie je een termijn van 30 minuten (o.a. ingeval van een incident met de veerboot Den Helder <-> Texel).
Maar -meer als bij de brandweer- is dat uiteraard sterk afhankelijk van de locatie en het weer.
Ik houd de vraag wel even in gedachten.

Het lijkt mij dat je je stations kan positioneren waarbij een prestatie eis kan gelden per afstand vanaf de kust. Bijvoorbeeld(!!) dat je binnen 30 minuten na melding een incident 5 km uit de kust kan bereiken bij windstil weer, 1 uur voor 15 km, enz, enz. Zo kan je ook een verdeling maken in welke soort (/grote/ motorvermogen) boot waar moet komen te liggen. Je kan dan, rekening houden met ondieptes, simpel cirkels trekken.

Alleen als je dat opgelegd krijgt, krijg je bij het uitvallen van een station direct een prestatie probleem.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #5 Gepost op: 7 september 2010, 16:41:00
Het lijkt mij dat je je stations kan positioneren waarbij een prestatie eis kan gelden per afstand vanaf de kust. Bijvoorbeeld(!!) dat je binnen 30 minuten na melding een incident 5 km uit de kust kan bereiken bij windstil weer, 1 uur voor 15 km, enz, enz. Zo kan je ook een verdeling maken in welke soort (/grote/ motorvermogen) boot waar moet komen te liggen. Je kan dan, rekening houden met ondieptes, simpel cirkels trekken.
Dat is voor zo ver ik weet niet aan de orde. Verder laten stations zich lastig positioneren zoal jij dat wilt. Ze zijn gevestigd daar waar vrijwilligers wonen en veel zijn van oudsher bepaald. Wel zijn een aantal nieuwe stations op dit soort argumenten bepaald. Kijk naar station Hansweert.

Het soort boot wordt bepaald aan de hand van een aantal criteria: haven of strand, wat ligt er bij de buurtstations, kenmerken van het werkgebied. Daarnaast is er met de Kustwacht wel een afspraak over gereddenencapaciteit. Bij evacuatie van een passagiersschip is dit van belang:

Arie Visser klasse:              120 personen
Johannes Frederik klasse:   75 personen
Valentijn klasse:                 50 personen
Nikolaas Wijsenbeek klasse:20 personen
Atlantic 21 klasse:               12 personen
Atlantic 75 klasse:               15 personen
Diverse klasses:                  5-30 personen

Nu wil je daar niet tussen zitten want je wordt wel hutje-mutje op elkaar geperst met een schoenlepel ;-) En de snelheid zal dan niet hoog liggen (Ik zou het bij een oefening wel eens willen zien).

Alleen als je dat opgelegd krijgt, krijg je bij het uitvallen van een station direct een prestatie probleem.
Het is niet opgelegd, maar er is voor zover ik weet wel rekening mee gehouden.
Bovendien is dat bij de brandweer ook het geval (Brandweer Beverwijk naar IJmuiden voor een VKO: 10 minuten).


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #6 Gepost op: 7 september 2010, 16:57:32
Heeft de KNRM ook een maximale tijd tussen melding en aankomst bij incident (bij prio 1 melding)?
Zojuist gevonden in een recent document dat de Kustwacht in ieder geval bijhoud wanneer een KNRM-vaartuig niet binnen 15 minuten na de melding uitvaart.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #7 Gepost op: 7 september 2010, 22:33:56
Heeft de KNRM ook een maximale tijd tussen melding en aankomst bij incident (bij prio 1 melding)?

Nee die is er inderdaad niet. Ook wel te verklaren want vergeet niet dat de uiterste uithoek van het Nederlands SAR gebied meer dan 100mijl varen is.
Theoretisch kan hier ook een KNRM reddingboot met een prio 1 voor worden ingezet.
Ook de zeegang is van grote invloed: vaar je onder rustige zee omstandigheden misschien met 30 knopen naar een incident, met een flinke zeegang op zee haal je misschien nog maar 8 knopen.
De eis is wel dat, na alarmering, de boten binnen 15 minuten uitvaren.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 7 september 2010, 22:43:50
Nee die is er inderdaad niet. Ook wel te verklaren want vergeet niet dat de uiterste uithoek van het Nederlands SAR gebied meer dan 100mijl varen is.
Theoretisch kan hier ook een KNRM reddingboot met een prio 1 voor worden ingezet.
Ook de zeegang is van grote invloed: vaar je onder rustige zee omstandigheden misschien met 30 knopen naar een incident, met een flinke zeegang op zee haal je misschien nog maar 8 knopen.
De eis is wel dat, na alarmering, de boten binnen 15 minuten uitvaren.


We gaan wel een beetje OT maar je kan makkelijk een prestatie norm voorschrijven bij een mooie zomerdag zonder wind. Dat kan je dan als standaard invoeren. Dat je bij een flinke zeegang minder snel kan varen is logisch maar volgens mij stelt de overheid aan elke professionele HV dienst een prestatie norm voor opkomsttijd (politie?). De brandweer krijgt straks in de wet op de veiligheidsregio's tijden vast gelegd en de ambulance heeft tijden wanneer een patiënt in een ziekenhuis moet liggen.

Als er geen prestatie norm vast ligt zou je, worse case, met één bemanning + boot de gehele NL kust kunnen bedienen... ::) 0098


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #9 Gepost op: 7 september 2010, 23:27:21
Als er geen prestatie norm vast ligt zou je, worse case, met één bemanning + boot de gehele NL kust kunnen bedienen... ::) 0098
Ja, ja, je weet zelf wel dat dat niet aan de orde is ;-)

Uit de overeenkomst tussen de Kustwacht en de KNRM:

Citaat
1. De SAR-dienst kan 24 uur per dag gebruik maken van de diensten en van het
beschikbare materieel van de KNRM. De kwaliteit, kwantiteit, locatie en de
bediening van het reddingmaterieel blijft een zaak uitsluitend van de KNRM.
Citaat
3. De SAR-dienst kan ervan uitgaan dat de KNRM naar beste vermogen zal
reageren, en de gevraagde middelen, voor zover beschikbaar en verantwoord, zo
snel mogelijk in zal zetten.
Bron: OPPLAN SAR 2004