Opkomsttijden waterhulpverlening

Auteur Topic: Opkomsttijden waterhulpverlening  (gelezen 25200 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 7 september 2010, 23:49:03
Misschien moeten we maar eens een eigen topic maken over dit onderwerp... ;)

Ik vind het vreemd dat de overheid geen prestatie eisen neerlegt als een private dienst voor hun taken uitvoert. Waarom leggen ze dan wel in bijv de wet op de veiligheidsregio's prestatie normen vast? Dan kunnen ze daar toch ook een regel neerzetten dat de veiligheidsregio's naar hun beste vermogen brandweerposten moeten inrichten? (verstopt zit dit er natuurlijk wel in omdat ze gemotiveerd van de tijden kunnen afwijken)

Weet iemand de achtergrond waarom de overheid dit zo expliciet heeft opgeschreven dat "De kwaliteit, kwantiteit, locatie en de
bediening van het reddingmaterieel blijft een zaak uitsluitend van de KNRM"?

Wat nu als in het hypothetische geval de KNRM de boel 'verzaakt', wie is er dan verantwoordelijk, de overheid of de KNRM?

Hebben de reddingsbrigades met een uitrukfunctie ook geen opkomsttijd naar een incident?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #11 Gepost op: 8 september 2010, 00:08:01
Misschien moeten we maar eens een eigen topic maken over dit onderwerp... ;)
Misschien wel handig ;-)

Wat nu als in het hypothetische geval de KNRM de boel 'verzaakt', wie is er dan verantwoordelijk, de overheid of de KNRM?
Ik neem aan dat de Kustwacht de vinger aan de pols houd. Uiteindelijk zijn zij verantwoordelijk. Maar ik zie geen formalisering.


Ik vind het vreemd dat de overheid geen prestatie eisen neerlegt als een private dienst voor hun taken uitvoert. Waarom leggen ze dan wel in bijv de wet op de veiligheidsregio's prestatie normen vast? Dan kunnen ze daar toch ook een regel neerzetten dat de veiligheidsregio's naar hun beste vermogen brandweerposten moeten inrichten? (verstopt zit dit er natuurlijk wel in omdat ze gemotiveerd van de tijden kunnen afwijken)
Land en water zijn niet vergelijkbaar. Het aantal variabelen bij waterpartijen is nu eenmaal groter. Tenzij je het water gaat asfalteren ;-)
(Overigens zet ik bij de brandweernormen ook wel vraagtekens, maar dat ter zijde)


Hebben de reddingsbrigades met een uitrukfunctie ook geen opkomsttijd naar een incident?
In da SAMIJ-regeling heeft de KNRM een formatietijd van 10 minuten (plus 5 als ze brandweer, duikteam of CPA aan boord moeten nemen). Voor de reddingsbrigades is de formatietijd 15 minuten. Vermoedelijk ingegeven door het feit dat niet alle brigades hun materiaal direct bij het water hebben staan.
Voor niet-SAMIJ regio's kan ik het even niet zo snel opzoeken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 8 september 2010, 11:47:48
Het water is wel erg variabel maar je kan een benchmark neerzetten bij windstil weer en een gladde zee. Ook op het land heb je te maken met files en tijdelijke wegafzettingen. Toch heeft men een tijd neergezet.

Hoe weet de KNRM nu dat ze hun stations economisch het beste hebben verdeeld naar de prestatie eisen(?) die de overheid van hun verlangt? Hoe weet de overheid nu dat de KNRM voldoende inzetbaar is? Hoe weet je als 'klant' hoelang je op hulp moet wachten? Hoe lang kan een 'klant' op hulp wachten?

Ik ben het met je eens dat je niet alleen naar de tijd moet kijken maar ook naar de redcapaciteit. Maar als je niet op tijd bent hoef je ook niet meer te redden, of iedereen zit al in een reddingsvlot / reddingssloep.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 8 september 2010, 12:08:40
Het is net als bij de brandweer, je ken niet overal een station of kazerne neer zetten. Er zijn mensen noodzakelijk die op de boot of TAS stappen. Hierbij moet je rekening houden met een gunstige ligging van je station/ kazerne ten opzichte van je bemanning en je werkgebied. Een reddingboot midden op zee neerleggen lijkt mij niet hanig. Ik ga er van uit dat de knrm de opkomsttijden en de vaartijden monitoren en hiervan verslag uitbrengen aan de kustwacht. De kustwacht kan zelf beter in gaten houden of er aan de opkomsttijden wordt voldaan aangezien ze zelf de alarmering doen en de boot bij vertrek zich inmeld.

9910001
9910001


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 8 september 2010, 12:14:54
Het is net als bij de brandweer, je ken niet overal een station of kazerne neer zetten. Er zijn mensen noodzakelijk die op de boot of TAS stappen. Hierbij moet je rekening houden met een gunstige ligging van je station/ kazerne ten opzichte van je bemanning en je werkgebied. Een reddingboot midden op zee neerleggen lijkt mij niet hanig. Ik ga er van uit dat de knrm de opkomsttijden en de vaartijden monitoren en hiervan verslag uitbrengen aan de kustwacht. De kustwacht kan zelf beter in gaten houden of er aan de opkomsttijden wordt voldaan aangezien ze zelf de alarmering doen en de boot bij vertrek zich inmeld.

9910001

Bij de brandweer en ambulance wordt de laatste wel degelijk gekeken naar de plaats van de uitrukposten in relatie tot de rijdtijd van het verzorgingsgebied.

Als ik met mijn baas geen afspraak gemaakt heb over hoeveel loon ik elke maand ontvang, hoe kan ik dan naar mijn baas toegaan om te vertellen dat hij deze maand te weinig overgemaakt heeft?  ???

Naar welke vaartijden moet de kustwacht kijken om te zien of de KNRM aan de eisen voldoet?


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #15 Gepost op: 8 september 2010, 12:21:50
Hoe weet de KNRM nu dat ze hun stations economisch het beste hebben verdeeld naar de prestatie eisen(?) die de overheid van hun verlangt? Hoe weet de overheid nu dat de KNRM voldoende inzetbaar is? Hoe weet je als 'klant' hoelang je op hulp moet wachten? Hoe lang kan een 'klant' op hulp wachten?

Ik ben het met je eens dat je niet alleen naar de tijd moet kijken maar ook naar de redcapaciteit. Maar als je niet op tijd bent hoef je ook niet meer te redden, of iedereen zit al in een reddingsvlot / reddingssloep.
Palmpie,

Maar dat geldt natuurlijk niet voor alleen een KNRM of reddingsbrigade.
Als ik dan de vergelijking naar de ambulancezorg trek en kijk naar een inzet bij de Poldercrash, qua tijden en capaciteit. Ja de eerste ambulance was ruim binnen de 15 minuten ter plaatse. Vervolgens was er een ambulance bijstandsplan dat tijdens kantooruren zorgde dat er binnen een uur 73 ambulances ter plaatse waren.
Kijk ik vervolgens naar de Volendambrand waar de eerste ambulance ook binnen de gezette tijd ter plaatse was, maar duurde het meerdere uren om enigszins aan de gevraagde capaciteit te voldoen.
Ik denk dat de inzet momenteel van inmelden met 6 minuten door een KNRM of reddingsbrigade als acceptabel gesteld moet worden. Dan zou je ook nog kunnen proberen om een uur aan te houden voor alle SAR inzetten binnen het gebeid van de veiligheidsregio. Ook met slecht weer, want dan kunnen de kleinere KNRM eenheden moeizamer uitvaren en kan deze taak overgenomen worden door de grotere haven KNRM eenheden. Hierbij wordt dan ook direct de capaciteit vergroot van gereddene.
Voor de reddingsbrigades geldt hetzelfde, alleen is hun inzet gebied beperkter en kan je stellen dat de grens veiligheidsregio de overeenkomstige inzet grens is voor de reddingsbrigades. Deze is dan wel beperkte qua weer en zeegang. En natuurlijk qua capaciteit komen deze niet in de buurt van het aantal van een havenreddingboot van de KNRM, maar zij kunnen eventueel ondersteunent werk verrichten.

RR (de hulpverlening op de klok)
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 8 september 2010, 15:57:58
Naast het verzorgingsgebied kijkt de brandweer ook naar de tijd van de vrijwilligers om bij de kazerne te komen. Ik ga er van uit dat de knrm met de kustwacht heeft afgesproken waar er welke boot beschikbaar is. Dat de brandweer de afspraken duidelijker heeft zal ook met het prijskaartje samenhangen, moet er een kazerne bij dan moet er ook geld voor zijn zo simpel is het.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #17 Gepost op: 8 september 2010, 16:28:19
Daar komt volgens mij nog bij dat je bij waterhulpverlening gewoon ook heel vaak te laat gaat zijn, hoe kort je opkomsttijd ook is. Zeker bij een verdrinking (zwemmer, man overboord etc.) is het slachtoffer vaak binnen enkele minuten verdwenen en wordt het een zoekactie met weinig overlevingskans in plaats van een redding. Dat is het lastige van waterhulpverlening: mensen gaan pas bellen als ze iemand niet meer zien en verwachten dan dat KNRM/Reddingsbrigade/Brandweer die persoon er nog wel even uit haalt. Maar helaas kunnen die ook niet door het water heen kijken....

Waarom denk je dat Reddingsbrigade Nederland zo graag meer aandacht wil voor preventie. Het preventief aanwezig zijn van Reddingsbrigades op stranden, recreatiegebieden en evenementen is goud waard, omdat dat de enige manier is om een kans op redding te hebben bij een verdrinking. Moet de KNRM/Reddingsbrigade/Brandweer van verder weg komen (kazerne, post, haven) dan zijn ze eigenlijk altijd te laat...

Kijk maar naar Brandweer duik- en reddingsteams die als taak hebben om oppervlaktewaterreddingen te doen. Hoe vaak redden zij iemand? Zelfs met een beroepskorps duurt het al gauw 10-15 minuten voor ze bij het plaats incident zijn (uitrukken, rijtijd, boot erin, varen etc.), dan is die drenkeling allang verdwenen.

Ik maak hier trouwens wel duidelijk het onderscheid tussen gevallen waarbij de slachtoffers nog over drijfvermogen beschikken (boot, vlot, vest etc.) en er alleen een kans bestaat op verdrinking en de gevallen waarin iemand echt aan het verdrinken is (zwemmer, mob zonder vest). In dat eerste geval is het van belang om snel repressief op te treden, daarvoor zou je dus ook moeten kijken naar opkomsttijden. In het tweede geval zou je je eigenlijk bijna moeten afvragen of het wel zin heeft om van een afstand nog repressief op te treden als er geen preventief toezicht ter plaatse is die dat kan doen. Dat kun je niet maken vanwege de publieke opinie die verwacht dat 'de overheid' wel regelt dat je gered wordt als je ergens zwemt en dreigt te verdrinken. Maar eigenlijk zou je als overheid moeten kunnen zeggen: dit strand of deze plas voorzien we van toezicht (preventief) die kunnen ingrijpen als het misgaat (repressief) en als u elders wilt gaan zwemmen dan is dat op eigen risico en komen we u ook niet redden.....

Gaat misschien wel heel ver, maar ik heb nu af en toe het idee dat er 'voor het publiek' inzetten worden gepleegd die eigenlijk geen kans van slagen hebben, maar waar wel de nodige kosten aan zitten. Die kun je beter besteden aan preventieve inzet (strandwacht) en bevorderen van dragen van reddingsvesten etc.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 8 september 2010, 17:23:51
Ik denk dat je een verschil moet maken tussen 'zwemmers' en een jacht wat 20 mijl uit de kust aan het zinken is. Wat mag de 'klant' van de waterreddingsdiensten verwachten of (vind ik) is hij verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid en is een hulpdienst alleen nodig als secondaire redding om hem uit zijn reddingsvlot te halen.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #19 Gepost op: 8 september 2010, 18:17:22
Ik denk dat je een verschil moet maken tussen 'zwemmers' en een jacht wat 20 mijl uit de kust aan het zinken is. Wat mag de 'klant' van de waterreddingsdiensten verwachten of (vind ik) is hij verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid en is een hulpdienst alleen nodig als secondaire redding om hem uit zijn reddingsvlot te halen.

Inderdaad, maar wat je nu nog wel eens ziet is dat er gestreefd wordt naar opkomsttijden waarbij je ook die 'zwemmer' kunt redden. Dat is volgens mij niet reeel, wat mij betreft hoeven de opkomsttijden alleen maar zo te zijn dat je inderdaad die zeiler uit zijn vlot kan halen. Dan blijft het betaalbaar en ook haalbaar met vrijwilligers. En van dat geld kunnen ze dan misschien weer het schoolzwemmen terughalen, dat scheelt een hoop (bijna)verdrinkingen!  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch