Opkomsttijden waterhulpverlening

Auteur Topic: Opkomsttijden waterhulpverlening  (gelezen 24816 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 8 september 2010, 22:06:02
Dus zou de opkomsttijd (+zoektijd) de tijd moeten zijn die een voorbereid bemanningslid kan overleven. Dus in je normale kleding met een reddingsvest overboord. Hoelang kan je dat je dat overleven?  ???


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #21 Gepost op: 8 september 2010, 23:42:40
Als er geen prestatie norm vast ligt zou je, worse case, met één bemanning + boot de gehele NL kust kunnen bedienen... ::) 0098


foto gemaakt door Arie van Dijk (bron www.kustwacht.nl)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #22 Gepost op: 9 september 2010, 02:04:09
Dus in je normale kleding met een reddingsvest overboord. Hoelang kan je dat je dat overleven?  
En dat is dus het verschil tussen land en water. Knal je tegen een boom dan heb je letsel. In de tijd tussen de knal en de eerste ambulance kan het letsel uiteraard een negatieve invloed hebben maar er komt geen letsel bij (in zijn algemeenheid gesproken).
Spring je gezond en wel van je zinkend jacht dan is er niets aan de hand. Maar tussen de  het springen en het arriveren van hulp kan je gezondheid sterk teruglopen. Dat bedoelt Joost met 'vaak te laat'.

Bovendien is het convenant niet het enige contact tussen Kustwacht en KNRM. Zoals al eerder gezegd houd de Kustwacht bij of reddingboten wel binnen 15 minuten inmelden. Mocht dat niet het geval zijn zullen ze echt wel in overleg treden.

Die 6 minuten die Rolf als acceptabel stelt zullen bij een aantal stations gehaald worden. Alleen kan je een brandweerpost nog in de buurt van je vrijwilligers neerzetten, een reddingsstation is gebonden aan havens of strand. Hierom zou deze 6 minuten voor een aantal stations mogelijk niet haalbaar zijn.

Dat je prestatienormen wilt stellen is prima. Mogelijk dat dat op een aantal plaatsen tot nieuwe inzichten leidt. Maar dan moet het wel een haalbare norm zijn. Vervolgens de vraag of je zoveel tijd moet steken in procedurele zaken. Gaat het zo vaak fout dan?

En in Hansweert is sinds enige jaren een reddingsstation gevestigd omdat de boot van Breskens niet op tijd (30 minuten) in die omgeving kan zijn. Er is dus wel degelijk aandacht voor.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 9 september 2010, 08:29:40
En dat is dus het verschil tussen land en water. Knal je tegen een boom dan heb je letsel. In de tijd tussen de knal en de eerste ambulance kan het letsel uiteraard een negatieve invloed hebben maar er komt geen letsel bij (in zijn algemeenheid gesproken).


Zelfs niet in zijn algemeenheid. Er is altijd sprake van enig of groter gevaar tussen het incident en het arriveren van de eerste hulpdiensten. De boom kan omvallen, er kan nog iemand achterop knallen, onderkoeld raken, bevrijdingspoging door omstanders, brand...

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #24 Gepost op: 9 september 2010, 10:47:56
We gaan wel een beetje OT maar je kan makkelijk een prestatie norm voorschrijven bij een mooie zomerdag zonder wind. Dat kan je dan als standaard invoeren.

Nee dat kan dus niet voor op het water daar zit nu net het probleem als je alles met de landhulpverlening wilt vergelijken.
Want hoe wil je die tijd dan die standaard tijd maken voor een incident 50 mijl uit de kust? Dat kun je nooit exact in een tijd af vangen omdat er veel te veel variabelen zijn.

Dus zou de opkomsttijd (+zoektijd) de tijd moeten zijn die een voorbereid bemanningslid kan overleven. Dus in je normale kleding met een reddingsvest overboord. Hoelang kan je dat je dat overleven?  ???

Ook weer een onrealistisch idee: de zoektijd is van te voren niet aan te geven, hier zitten ook weer te veel variabelen in. Hetzelfde geld voor je overlevings tijd, deze is persoonsafhankelijk maar vooral de watertemperatuur. Dan zou je bijvoorbeeld voor elke 5 graden verschil weer in een andere tabel terechtkomen.

Die 6 minuten die Rolf als acceptabel stelt zullen bij een aantal stations gehaald worden. Alleen kan je een brandweerpost nog in de buurt van je vrijwilligers neerzetten, een reddingsstation is gebonden aan havens of strand. Hierom zou deze 6 minuten voor een aantal stations mogelijk niet haalbaar zijn.
Dat je prestatienormen wilt stellen is prima. Mogelijk dat dat op een aantal plaatsen tot nieuwe inzichten leidt. Maar dan moet het wel een haalbare norm zijn. Vervolgens de vraag of je zoveel tijd moet steken in procedurele zaken. Gaat het zo vaak fout dan?
En in Hansweert is sinds enige jaren een reddingsstation gevestigd omdat de boot van Breskens niet op tijd (30 minuten) in die omgeving kan zijn. Er is dus wel degelijk aandacht voor.

Ko helemaal mee eens O0

6 minuten is niet haalbaar; we praten hier over vrijwilligers die gewoon aan het werk zijn,thuis slapen etc.
Veel stations liggen niet in de woonkern.
10 minuten is al heel snel voor de meesten.

Eigenlijk kun je reeel gezien dus maar 1 eis stellen: 15 minuten na alarmering op het water zijn. En die eis is er dus al ;)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #25 Gepost op: 9 september 2010, 11:16:25
Een norm met een tijd om uit te varen na het maken van alarm is voldoende. Aan de lokatie kan het station veelal weinig aan doen en aan de vaartijd naar incident ook niet. Bij nieuwe stations of boten rekening houden met lijkt mij verstandig maar ik ga er van uit dat de knrm dit wel doet. De haven ligt niet altijd in de buurt waar de opstappers wonen of werken  nieuwe havens graven is niet echt een optie. Het varen vanaf het strand kost gewoon meer tijd als vanuit de haven weg varen. Ik denk dat de 15 min een haalbare norm is en daardoor acceptabel.

9910001
9910001


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 9 september 2010, 12:11:52
Nee dat kan dus niet voor op het water daar zit nu net het probleem als je alles met de landhulpverlening wilt vergelijken.
Want hoe wil je die tijd dan die standaard tijd maken voor een incident 50 mijl uit de kust? Dat kun je nooit exact in een tijd af vangen omdat er veel te veel variabelen zijn.

Mijn idee was een benchmark vast leggen aan de hand waarvan je je posten kan berekenen. Dat je bij storm en andere omstandigheden er langer over doet snap ik ook wel.

Citaat


Ook weer een onrealistisch idee: de zoektijd is van te voren niet aan te geven, hier zitten ook weer te veel variabelen in. Hetzelfde geld voor je overlevings tijd, deze is persoonsafhankelijk maar vooral de watertemperatuur. Dan zou je bijvoorbeeld voor elke 5 graden verschil weer in een andere tabel terechtkomen.

Ik ga van het feit uit dat je altijd zelf verantwoordelijke bent voor je eigen veiligheid en dat je bij meer 'gevaar' ook meer maatregelen neemt. Als je als reddingsdienst een tijd kunt aangeven dat ze bij je aanwezig zijn kan je als 'klant' daarop je maatregelen nemen. Als het water dus erg koud is moet je zelf maatregelen nemen dat je het de tijd tot redding kan overleven als je in het water valt. En hoe verder je van de kust bent hoe langer dit zal duren. Alleen ligt er nu geen tijd vast...



Citaat


Ko helemaal mee eens O0

6 minuten is niet haalbaar; we praten hier over vrijwilligers die gewoon aan het werk zijn,thuis slapen etc.
Veel stations liggen niet in de woonkern.
10 minuten is al heel snel voor de meesten.

Eigenlijk kun je reeel gezien dus maar 1 eis stellen: 15 minuten na alarmering op het water zijn. En die eis is er dus al ;)

Dus je zou thuis ook akkoord gaan als de brandweer de eis zou stellen dat de vrijwilligers binnen 5 minuten op de kazerne moeten zijn maar dat het daarna nog een half uur rijden is naar je brandende woning? ???


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #27 Gepost op: 9 september 2010, 12:36:13
Mijn idee was een benchmark vast leggen aan de hand waarvan je je posten kan berekenen. Dat je bij storm en andere omstandigheden er langer over doet snap ik ook wel.
Ik ga van het feit uit dat je altijd zelf verantwoordelijke bent voor je eigen veiligheid en dat je bij meer 'gevaar' ook meer maatregelen neemt. Als je als reddingsdienst een tijd kunt aangeven dat ze bij je aanwezig zijn kan je als 'klant' daarop je maatregelen nemen. Als het water dus erg koud is moet je zelf maatregelen nemen dat je het de tijd tot redding kan overleven als je in het water valt. En hoe verder je van de kust bent hoe langer dit zal duren. Alleen ligt er nu geen tijd vast...
Dus je zou thuis ook akkoord gaan als de brandweer de eis zou stellen dat de vrijwilligers binnen 5 minuten op de kazerne moeten zijn maar dat het daarna nog een half uur rijden is naar je brandende woning? ???

Nogmaals, je kunt de maritieme wereld niet vergelijken met de landkant. (Sterker nog op zee is helemaal geen brandweer beschikbaar ;))
Dat is dus ook een reden dat de hulpverlening over de marifoon gaat en niet over bijv.C2000: hulpverlening van passanten is gebruikelijk.
En ja als ik een afgelegen gebied zou wonen ,50 km van een brandweer kazerne, zou ik er ook akkoord mee gaan dat de brandweer er langer dan 30 minuten over zou doen.
Als ik dat niet zou accepteren zou ik daar niet moeten gaan wonen of in dit geval varen ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 9 september 2010, 13:06:18
Nogmaals, je kunt de maritieme wereld niet vergelijken met de landkant. (Sterker nog op zee is helemaal geen brandweer beschikbaar ;))
Dat is dus ook een reden dat de hulpverlening over de marifoon gaat en niet over bijv.C2000: hulpverlening van passanten is gebruikelijk.
En ja als ik een afgelegen gebied zou wonen ,50 km van een brandweer kazerne, zou ik er ook akkoord mee gaan dat de brandweer er langer dan 30 minuten over zou doen.
Als ik dat niet zou accepteren zou ik daar niet moeten gaan wonen of in dit geval varen ;)

Erg kort door de bocht en niet in gaan op mijn argumenten... Als je weet hoe lang het duurt voordat de brandweer aanwezig is kan je zelf maatregelen nemen om je bezit te beschermen en te zorgen dat je bij brand nooit ingesloten kan raken. Dat heb je zelf in de hand omdat je weet dat het een half uur duurt.

Door geen tijd voor de opkomst van de reddingsboten vast te leggen krijg je een kip / ei verhaal. Hoe ver moeten de maatregelen zijn die een 'klant' moet nemen? Moet hij ook in de zomer permanent een overlevingpak aan boord aan hebben met persoonlijke EPIRB daaraan vast omdat het (gechargeerd) 72 uur duurt voordat er een reddingsboot bij hem kan zijn of moet een watersporter maatregelen nemen omdat het aannemelijk is dat hij binnen 4 uur gevonden wordt als hij een goede initiele positie doorgeeft en voor wat vuurwerk zorgt als ze bij hem in de buurt zijn?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #29 Gepost op: 9 september 2010, 13:20:43
Hier is geen rol voor de knrm of de kustwacht. Je bent zelf verantwoordelijk om maatregelen te nemen dit afhankelijk van het risico. Het is een wereld van verschil of je op de randmeren aan het varen bent of de noordzee over steekt hier pas je de maatregelen op aan. De knrm is niet verantwoordelijk voor de mensen die onvoorbereid op pad gaan er is hooguit een voorlichtingsrol voor nodig. Je kan vast stellen binnwen welke tijd een reddingboot aanwezig kan zijn echter geeft dit zoveel mitsen en maren dat dit geen meerwaarde geeft.

9910001
9910001