Opkomsttijden waterhulpverlening

Auteur Topic: Opkomsttijden waterhulpverlening  (gelezen 24799 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #50 Gepost op: 12 september 2010, 11:02:39
In blaricum liggen ook duinen waar je overheen moet rijden!!!

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 12 september 2010, 19:23:47
Ik weet bijna zeker dat alle zoetwaterstations ruim binnen 10 minuten uitvaren.
Dat heeft niet zozeer met druk te maken, maar met de hoeveelheid werk dat moet worden verricht voordat de reddingboot uitvaargereed is.
De 15 minuten zullen wel zijn vastgelegd voor een aantal zeestations, waar de boot eerst via het strand naar het water moet worden gereden en gelanceerd.

Ooh, en daar komen nu dus duinen bij.

Jij wint, die hebben ze in Bllaricum niet. Reddingsbrigade Blaricum heeft weer last van opgebroken wegen waar geen auto meer door komt, wat de gemeente Blaricum opgelost heeft door het ter beschikking stellen van 6 (zes!) scooters aan de alarmploeg van de Reddingsbrigade Blaricum om toch nog de uitruktijden acceptabel te kunnen houden.

Nu jij weer!  0098   ;)

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #52 Gepost op: 12 september 2010, 19:54:32
Eerder had ik in dit topic al over het feit dat je een verschil moet maken tussen 'zwemmers' en boten in nood. Of je nu na 10 minuten uitrukt of na 15 minuten of na 6 minuten (+vaartijd)... Voor een verdwenen zwemmer is dat haast altijd te laat... :-\

Aangezien het niet 'gewenst' is, volgens de mensen in dit topic  ;), om een opkomsttijd vast te leggen weet je als boot eigenaar niet hoelang je je zelf moet redden dus moet je van het slechtste uitgaan en je prepareren op een worse case scenario van enkele dagen...


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #53 Gepost op: 12 september 2010, 20:37:26
Aangezien het niet 'gewenst' is, volgens de mensen in dit topic  ;), om een opkomsttijd vast te leggen weet je als boot eigenaar niet hoelang je je zelf moet redden dus moet je van het slechtste uitgaan en je prepareren op een worse case scenario van enkele dagen...
Dat klopt. Kijk naar die jongens met de catamaran voor de Noord-hollandse kust. 26 uur in het water gelegen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #54 Gepost op: 12 september 2010, 20:43:10
Dat klopt. Kijk naar die jongens met de catamaran voor de Noord-hollandse kust. 26 uur in het water gelegen.


Maar hadden die een positie doorgegeven toen ze in nood kwamen?  ::) ;) Zo een geval vind ik eigen schuld dat het zo lang duurt. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid. Mijn idee in dit topic bij opkomsttijd was dat het schip in nood een noodmelding doet met de juiste positie. ;) :)


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #55 Gepost op: 12 september 2010, 20:45:41
Ooh, en daar komen nu dus duinen bij.

Jij wint, die hebben ze in Bllaricum niet. Reddingsbrigade Blaricum heeft weer last van opgebroken wegen waar geen auto meer door komt, wat de gemeente Blaricum opgelost heeft door het ter beschikking stellen van 6 (zes!) scooters aan de alarmploeg van de Reddingsbrigade Blaricum om toch nog de uitruktijden acceptabel te kunnen houden.

Nu jij weer!  0098   ;)

Henk
Hoezo win ik? Dat van die duinen was niet van mij, hoor...
Al is het natuurlijk wel waar, dat sommige strandstations een flink hoogteverschil moeten overwinnen vanuit het botenhuis.
Wat is je punt?  Dat iedereen scooters beschikbaar gesteld moet ktijgen of zo?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #56 Gepost op: 12 september 2010, 21:22:39
Maar hadden die een positie doorgegeven toen ze in nood kwamen?  ::) ;) Zo een geval vind ik eigen schuld dat het zo lang duurt. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid. Mijn idee in dit topic bij opkomsttijd was dat het schip in nood een noodmelding doet met de juiste positie. ;) :)
Ik kan het bericht even niet terug vinden maar er is alarm geslagen door familie toen de jongens niet terug kwamen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #57 Gepost op: 12 september 2010, 21:27:18
Ik kan het bericht even niet terug vinden maar er is alarm geslagen door familie toen de jongens niet terug kwamen.


http://www.gva.be/Archief/guid/hachelijk-avontuur-op-noordzee-na-omgeslagen-catamaran.aspx?artikel=ae8702cc-93bc-4738-838c-3994541d4903  ;) Wel vuurwerk(?) maar geen verbindingsmiddelen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 12 september 2010, 23:56:29
Hoezo win ik? Dat van die duinen was niet van mij, hoor...
Al is het natuurlijk wel waar, dat sommige strandstations een flink hoogteverschil moeten overwinnen vanuit het botenhuis.
Wat is je punt?  Dat iedereen scooters beschikbaar gesteld moet ktijgen of zo?

Ook bij Blaricum moet de boot over het strand worden gelanceerd. 910001 scoorde een punt en kwam op voorsprong door de duinen in de strijd te gooien. Daarop bracht ik weer naar voren dat Blaricum weer last had van opengebroken wegen in verband met het nieuw te bouwen Blaricummermeent. Om aan te geven dat vaak door creattief optreden snellere uitruktijden gerealiseerd kunnen worden gaf ik als lichtend voorbeeld de scooters die de gemeente aan de alarmploeg  van de Reddingsbrigade Blaricum ter beschikking stelde. Met de scooters kun je best nog komen waar een auto zijn weg versperd ziet.
Nee, hiermee wil ik nu niet zeggen dat scooters overal een oplossing kunnen bieden, maar het is een voorbeeld van één prima, creatieve oplossing.

Henk


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #59 Gepost op: 14 september 2010, 10:57:34
Convenant Kustwacht/KNRM/Zeeland:

7.1.b: Een SAR-eenheid van de KNRM is binnen 30 minuten na alarmering op de plaats incident op het ruime binnenwater aanwezig.

7.1.c: Voor een groot ongeval is de KNRM binnen 1 uur en 45 minuten na alarmering op de plaats incident op de ruime binnenwateren met een minimale gereddenencapaciteit van 25, 50, 100, of 200 personen aanwezig, dit in relatie tot het risicoprofiel van het betreffende vaarwater.