BMH of HBO-V?

Auteur Topic: BMH of HBO-V?  (gelezen 40751 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #20 Gepost op: 14 september 2010, 13:21:03
Het feit dat je arts bent garandeert alleen dat je een wetenschappelijke opleiding hebt gevolgd. Punt. Verpleegkundigen hebben een andere, praktischer opleiding maar om nou te stellen dat een arts per se altijd meer kennis heeft: nee, daar ga ik niet in mee. Het zijn twee totaal verschillende werelden en ik vind het, eerlijk gezegd, nogal arrogant dat je denkt dat je het als arts maar even kan overnemen.

Ik had ook een co-assistent mee die part-time taxi-chauffeur was, hij was ook van mening dat hij ambulancechauffeur kon worden. Dan heb je toch echt niet de zaak begrepen, hoor. Ik zal het je niet kwalijk nemen, want één ding is namelijk helder: je hebt niet zo'n uitgebreide kijk op ons vak. Over kennis gesproken....

Ik blijf erbij: wil je ambulanceverpleegkundige worden? Studeer dan lekker verpleegkunde.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #21 Gepost op: 14 september 2010, 15:40:42
Ik ben nu 5e jaars student geneeskunde, en ik heb de bullk van mijn spoedeisende/ambulance kennis en alle vaardigheden bij de SIGMA en ambulance-stages geleerd. Het ambulance-werk is geen 'spoedeisende geneeskunde', maar een heel andere tak van sport :) Er is dan ook een speciale opleiding voor, de PHTLS: Pre-Hospital trauma life support. Het zit 'm in de Pre-Hospital setting: dat maakt het werk zo anders dan in het ziekenhuis met rontgen, CT, lab en 6 paar handen aan het bed...
Arts  www.alphalog.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #22 Gepost op: 14 september 2010, 16:33:34
Delta begrijpt 'm!  O0
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #23 Gepost op: 14 september 2010, 16:39:18
Er is dan ook een speciale opleiding voor, de PHTLS: Pre-Hospital trauma life support.
Als dat de enige nodige opleiding in de acute zorg is, is het dus Geneeskunde -> PHTLS -> SOSA -> ambulance. Hoe lang ben je gemiddeld bezig met PHTLS?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #24 Gepost op: 14 september 2010, 16:42:42
Ik snap de vraag niet??? ???
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #25 Gepost op: 14 september 2010, 16:49:31
Geneeskunde is geen gebruikelijke studie voor de ambulance. Daarnaast wordt de PHTLS gevolgd nadat je de SOSA hebt gedaan. Tijdens de SOSA komen al wel aspecten van de PHTLS aan bod. Dus Verpleegkunde -> SOSA -> PHTLS.
Geloof niet alles wat je denkt.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #26 Gepost op: 14 september 2010, 16:53:36
Delta zegt dat PHTLS de speciale studie voor ambulancehulpverlening is, die je van het ziekenhuis naar de prehospitale zorg krijgt. Dat zou betekenen dat PHTLS afdoende is voor een arts, die de ambulancezorg in wil. Dan krijg je dus (met aanvulling van Peter) Geneeskunde --> SOSA --> PHTLS en dan kun je op de ambulance.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #27 Gepost op: 14 september 2010, 16:55:57
Oh, OK. Nou snap ik het...
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #28 Gepost op: 14 september 2010, 17:17:17
Ik denk echter niet dat delta bedoelde dat je met de PHTLS ambulanceverpleegkundige wordt...

Wil je dat worden, laat de lotingsplaatsen voor geneeskunde dan lekker voor andere mensen die wel echt arts willen worden....
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #29 Gepost op: 14 september 2010, 18:50:51
Delta zegt dat PHTLS de speciale studie voor ambulancehulpverlening is, die je van het ziekenhuis naar de prehospitale zorg krijgt. Dat zou betekenen dat PHTLS afdoende is voor een arts, die de ambulancezorg in wil. Dan krijg je dus (met aanvulling van Peter) Geneeskunde --> SOSA --> PHTLS en dan kun je op de ambulance.
Als je nou niet eens de klok hebt horen luiden, laat die klepel dan helemaal maar zitten....



PHTLS is een 2-daagse cursus, aanvullend op wat je leert bij de SOSA, het is een op amerikaanse leest geschoeide cursus die "alleen" trauma behandeld, en in 2 dagen leer je wel veel, maar het gaat naturlijk nergens over om na een 2daagse cursus te denken dat je pre-hospitaal aan de gang kunt op een ambulance..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-