Nablussen: overheids of particuliere brandweer

Auteur Topic: Nablussen: overheids of particuliere brandweer  (gelezen 10627 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 21 september 2010, 14:33:23
Is het nog een taak van de brandweer om, nadat er geen gevaar meer is, nog steeds te blijven nablussen of kan de eigenaar dat prima zelf regelen (ism zijn verzekering) met een commerciele blusploeg?

Als we toch zo hard moeten bezuinigen dan zou dit toch een prima maatregel zijn die geen pijn doet (behalve voor het 'inkomen' van de vrijwilliger ;))?

Wat vinden jullie, moeten dit soort werkzaamheden altijd door de overheidsbrandweer gedaan worden of kan dit ook gedaan worden door particuliere brandwachten?


Zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,44089.0.html

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7712970/__Schip_voert_sloophout_af__.html?sn=binnenland,buitenland

Brand Maastricht: schip voert hout af

MAASTRICHT -  De brandweer is dinsdag begonnen met de afvoer van hout van het terrein aan de Beatrixhaven in Maastricht waar sinds maandag een 15 meter hoge berg (3000 kuub) houtsnippers in brand staat. Het nog niet brandende hout wordt in een schip in de haven aan de achterzijde van het terrein geladen, maakte de brandweer bekend.

Daardoor krijgt de brandweer meer ruimte om de brandende berg houtsnippers met shovels uit elkaar te trekken. Dat maakt effectiever blussen mogelijk. Wel waarschuwt de brandweer dat het blussen nog dagen kan duren.

Volgens de brandweer is er nog steeds sprake van rookontwikkeling en stankoverlast, maar minder dan maandag. Inwoners van Bunde en Meerssen hebben het advies gekregen ramen en deuren dicht te houden.




Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #1 Gepost op: 21 september 2010, 14:48:51
Nee, mooi bij de overheidsbrandweer laten. Bij nablussen kan de brand wel onder controle zijn, echter de mogelijkheid dat een brand mogelijk oplaait blijft bestaan. Wie moet deze brand dan blussen? (Hiermee wil ik niet zeggen dat particuliere brandwachten niet in staat zijn om branden te bestrijden. Tevens zijn er naar mijn idee binnen particulier brandweer Nederland maar weinig tot geen bedrijven die een dusdanig potentieel en wagenpark hebben om een dusdanige brand te bestrijden.


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2 Gepost op: 21 september 2010, 15:04:16
Vind het geen goed plan.
Enerzijds het andwoord van mijn voorganger, anderzijds wordt eigenlijk alles al commercieel. Zal mijn inziens alleen de prijs omhoog drijven.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 21 september 2010, 15:16:59
Vind het geen goed plan.
Enerzijds het andwoord van mijn voorganger, anderzijds wordt eigenlijk alles al commercieel. Zal mijn inziens alleen de prijs omhoog drijven.

Wat kost nu zo'n inzet als in Maastricht voor de belastingbetaler?  ??? Wat als je door deze maatregelen minder hoeft de bezuinigingen op de brandweer?  ???

Nee, mooi bij de overheidsbrandweer laten. Bij nablussen kan de brand wel onder controle zijn, echter de mogelijkheid dat een brand mogelijk oplaait blijft bestaan. Wie moet deze brand dan blussen? (Hiermee wil ik niet zeggen dat particuliere brandwachten niet in staat zijn om branden te bestrijden. Tevens zijn er naar mijn idee binnen particulier brandweer Nederland maar weinig tot geen bedrijven die een dusdanig potentieel en wagenpark hebben om een dusdanige brand te bestrijden.

Als de brand oplaait kan gewoon 112 gebeld worden. Er zijn zelfs particuliere brandweren die hele containerschepen blussen...  ;) In Denemarken nemen ze voor sommige gemeenten zelfs de brandweerzorg over.


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #4 Gepost op: 21 september 2010, 19:42:46
Wat kost nu zo'n inzet als in Maastricht voor de belastingbetaler?  ??? Wat als je door deze maatregelen minder hoeft de bezuinigingen op de brandweer?  ???

We moeten op alles bezuinigen, en dan ook nog de represieve taken afstoten?



Als de brand oplaait kan gewoon 112 gebeld worden. Er zijn zelfs particuliere brandweren die hele containerschepen blussen...  ;) In Denemarken nemen ze voor sommige gemeenten zelfs de brandweerzorg over.
Precies en dat is dus wat ik niet zou willen. Zolang je een contract hebt afgesloten is het goed, en zoniet wordt alleen de boel van buitenaf een beetje nat gehouden om overslag naar de buren te voorkomen (die wel een contract bij Falck hebben afgesloten. Laat die werkwijze maar ver van mijn bed.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #5 Gepost op: 21 september 2010, 20:01:51
Wat kost nu zo'n inzet als in Maastricht voor de belastingbetaler?  ??? Wat als je door deze maatregelen minder hoeft de bezuinigingen op de brandweer?  ???
Denk je nu echt dat als de brandweer taken afstoot,dat er dan minder bezuinigd word ?
Dit zou voor managers juist een reden te meer zijn om nog meer te bezuinigen op de brandweer,en met name op de represieve sterkte.

Als de brand oplaait kan gewoon 112 gebeld worden. Er zijn zelfs particuliere brandweren die hele containerschepen blussen...  ;) In Denemarken nemen ze voor sommige gemeenten zelfs de brandweerzorg over.

Dat gebeurd nu toch ook,alleen blust de brandweer eerst zo ver mogelijk af en als het oplaait nadat ze weg zijn worden ze opgepiept.
Dat afblussen kan m.i. heel goed door de represieve beroepsbezetting van de brandweer,deze zijn toch al ingeroosterd.
De vrijwilligers  heb je nodig om de vuurhaard zover onder controle te krijgen dat de beroepsploeg het nablussen alleen af kan.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 21 september 2010, 20:50:47
We moeten op alles bezuinigen, en dan ook nog de represieve taken afstoten?

Je kan het zien als afstoten maar je kan het ook zien als anders/anders omgaan met je repressieve sterkte

Citaat
Precies en dat is dus wat ik niet zou willen. Zolang je een contract hebt afgesloten is het goed, en zoniet wordt alleen de boel van buitenaf een beetje nat gehouden om overslag naar de buren te voorkomen (die wel een contract bij Falck hebben afgesloten. Laat die werkwijze maar ver van mijn bed.

Klinkt als de repressieve aanpak van Beheersbaarheid van brand panden...  0098 ;) :)


Denk je nu echt dat als de brandweer taken afstoot,dat er dan minder bezuinigd word ?
Dit zou voor managers juist een reden te meer zijn om nog meer te bezuinigen op de brandweer,en met name op de represieve sterkte.

Er zit al niet veel vet meer op de botten dat je er nog af kunt snijden. ;) Als je minder 'variabele' kosten hebt bereik je een deel van de bezuinigingsopdracht zonder dat je daadwerkelijk hoeft te snijden.

Citaat

Dat gebeurd nu toch ook,alleen blust de brandweer eerst zo ver mogelijk af en als het oplaait nadat ze weg zijn worden ze opgepiept.
Dat afblussen kan m.i. heel goed door de represieve beroepsbezetting van de brandweer,deze zijn toch al ingeroosterd.
De vrijwilligers  heb je nodig om de vuurhaard zover onder controle te krijgen dat de beroepsploeg het nablussen alleen af kan.

En wie gaat de beroepsploeg herbezetten?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #7 Gepost op: 21 september 2010, 23:33:29
Zouden er particuliere brandwachten te vinden zijn die 8 uur of meer voor een paar eurotjes aan salaris dat werk willen doen? Of gaan we ze marktconform betalen, met nacht en weekend toeslag, (vergoeding omdat ze dierkt oproepbaar moeten zijn) een reiskosten vergoeding etc. Denk dat het en kostbaar plaatje gaat worden, en daarom niet haalbaar zal zijn.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 24 september 2010, 13:32:40
Zouden er particuliere brandwachten te vinden zijn die 8 uur of meer voor een paar eurotjes aan salaris dat werk willen doen? Of gaan we ze marktconform betalen, met nacht en weekend toeslag, (vergoeding omdat ze dierkt oproepbaar moeten zijn) een reiskosten vergoeding etc. Denk dat het en kostbaar plaatje gaat worden, en daarom niet haalbaar zal zijn.


Een particuliere organisatie kan zelf zijn tarieven bepalen en kijken of ze daarvoor personeel kunnen aantrekken. Moeten wij ons druk maken over wat dit kost voor de persoon die brand heeft of moeten we ons druk maken over de kosten die de brandweer (de samenleving) moet maken terwijl ze dit geld ook anders kunnen gebruiken binnen de brandweer organisatie.

Ik vind of je je kan afvragen of branden die zolang duren wel afgewenteld mogen worden op de samenleving. Blijkbaar heeft de eigenaar van het bedrijf zijn werkprocessen zo ingericht dat een brand zolang kan duren. Hij kan er ook voor kiezen om te werken met kleinere stapels waardoor de brandduur veel korter wordt. Blijkbaar is dat bedrijf economisch niet interessant waardoor er nu zo'n langdurige brand kan ontstaan. Dus het 'voordeel' van de eigenaar wordt afgerekend door de samenleving... Is dat eerlijk tegen een bedrijf die wel maatregelen neemt en die daardoor hogere kosten heeft? Verschillen in brandveiligheidsvoorzieningen (==> kosten) kunnen ook de concurrentie positie van een bedrijf aantasten.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #9 Gepost op: 25 september 2010, 13:38:28
Citaat
Dus het 'voordeel' van de eigenaar wordt afgerekend door de samenleving... Is dat eerlijk tegen een bedrijf die wel maatregelen neemt en die daardoor hogere kosten heeft?
Is het eerlijk dat ik dezelfde lasten betaal aan de gemeente terwijl het risisco op brand bij mij thuis vele malen lager is als bij een andere inwoner? Als we deze discussie doorgaan voren gaan de rijke dus minder betalen omdat ze zich goed kunnen beveiligen tegen de gevolgen van brand en het voorkomen er van, en de sociale onderlaag is bij brand de sigaar. Alles weg, en ze betalen de hoogste bijdrage.
Volgens mij is het juist goed dat we elke burger of bedrijf dezelfde "service" geven tegen dezelfde prijs.
Citaat
Ik vind of je je kan afvragen of branden die zolang duren wel afgewenteld mogen worden op de samenleving
Verwijtbaar gedrag, of is het een ongeluk. Dus als een bedrijg afbrand moet na 8 uur een particulier bedrijf het overnemen. Als de heide bij Eindhoven in brand staat blussen vele vrijwilligers dagenlang, en is het wel geaccepteerd.
Denk dat we hier een hele lange discussie over kunnen krijgen, waarbij in het verleden (verzekeringsbrandweerkorpsen) als is gebleken dat de huisige oplossing het beste en meest eerlijke en betrouwbaarste systeem is.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar