Uiteraard, ik kom daar binnenkort op terug
En aangezien ik wel van actie hou heb ik m'n 'bewijsvoering' even van een ander forum teruggezocht;
Pagina 29 van de brancherichtlijn;
Quote;
8 De duur van het gebruik van optische en geluidssignalen
Om schrikeffecten in het verkeer zo veel mogelijk te voorkomen worden de optische en geluidssignalen
in principe gedurende de gehele uitruk gevoerd. Wanneer de optische en geluidssignalen geen meerwaarde hebben, zoals tijdens het rijden op een autosnelweg wanneer er geen verkeersopstoppingen zijn, dan worden de signalen beide uitgeschakeld. Op dat moment is er dus geen sprake meer van een voorrangsvoertuig. Unquote
Daarmee is niet gezegd dat de Prio is veranderd, alleen dat je geen voorrangsvoertuig meer bent!
En op Pagina 40 van de brancherichtlijn;
Quote;
Mogen de signalen alleen worden ingeschakeld bij kruisingen om vrije doorgang te verkrijgen?
Het in- en uitschakelen tijdens de rit is
onwenselijk maar wel toegestaan (bij prio1), echter het principe is de signalen vanaf het moment van inschakelen te voeren. Het tijdig lokaliseren van het voorrangsvoertuig door medeweggebruikers vraagt om vroegtijdige en ‘langdurige’ (enkele seconden) waarneming. In- en uitschakelen is dus onwenselijk, maar is toegestaan mits schrikreacties bij overige verkeersdeelnemers worden voorkomen en het overige verkeer voldoende tijd heeft om het voorrangsvoertuig waar te nemen. Unquote
Zegt eveneens niets over het veranderen van je Prio, alleen iets over het feit dat je dan geen voorrangsvoertuig bent.
De brancherichtlijnen zijn er zelfs met het benoemen van Prio1 onverkort duidelijk in.
Bedankt overigens voor de link, maar ik heb het document kant-en-klaar op m'n buroblad staan