Burgemeester in de plaatselijke commissie KNRM

Auteur Topic: Burgemeester in de plaatselijke commissie KNRM  (gelezen 16624 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Gepost op: 11 juni 2009, 19:32:13
In de Gooi en Eemlander van gister stond weer een lekker modder gooi stukje van de Hoge naar de KNRM en anders om.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2009, 19:35:35
kan je het niet plaatsen??


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2009, 21:00:40
kan je het niet plaatsen??

Het stuk wat in de krant staan gaat om het volgende

in de haven waar de seeker ligt zijn boot huizen gebouwd en daardoor zijn er veel parkeerplekken verloren gegaan.
En op 2de pinksterdag was het zo druk in de nieuwe haven met auto's dat als er wat gebeurt dat de hulpdiensten er niet snel bij kunnen komen.  en daarom  heeft het  afgelopen donderdag met een stuk tekst en een foto in de krant gestaan.
En inplaast dat er een oplossing komt, wordt het alleen maar erger.
En ik maar blijven hopen dat de Burgemeester van Huizen nu een oplossing kan vinden voor dit probleem want dit blijft als er niks veranderd door gaan. en dan zijn we over 10jr nog geen stap verder


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2009, 21:08:48
Het stuk wat in de krant staan gaat om het volgende

in de haven waar de seeker ligt zijn boot huizen gebouwd en daardoor zijn er veel parkeerplekken verloren gegaan.
En op 2de pinksterdag was het zo druk in de nieuwe haven met auto's dat als er wat gebeurt dat de hulpdiensten er niet snel bij kunnen komen.  en daarom  heeft het  afgelopen donderdag met een stuk tekst en een foto in de krant gestaan.
En inplaast dat er een oplossing komt, wordt het alleen maar erger.
En ik maar blijven hopen dat de Burgemeester van Huizen nu een oplossing kan vinden voor dit probleem want dit blijft als er niks veranderd door gaan. en dan zijn we over 10jr nog geen stap verder





Ook idd maar werd ook op ingegaan dat de burgmeester vind dat de HOHE gevaarlijk hard vaart en dat die politie daarvoor moet gaan bekeuren


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2009, 22:21:32
Ook idd maar werd ook op ingegaan dat de burgmeester vind dat de HOHE gevaarlijk hard vaart en dat die politie daarvoor moet gaan bekeuren

Ja daar ging het ook over maar ik vaar altijd als er alarm is met HOGE mee en gevaarlijk varen dat is echt onzin. want zoals in de krant word benoemd dat de seeker met 100 kilometers over het water gaat is ook onzin want dat halen we niet
en er staat ook in dat Henk altijd alleen vaart en dat is ook onzin want als hij uitvaart zijn we of met ze 2 of met ze 3 op de seeker. dus deze 2 dingen die benoemd worden kloppen dus NIET.


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2009, 23:22:04
In de Gooi en Eemlander word inderdaad gesproken over het "vaargedrag" van HOGE. Echter is dat niet de reden van het geplaatste stuk in de krant.

Als eerste draait het om de bereikbaarheid van de ligplaatsen. De ligplaatsen zijn meestal te bereiken. Op zaterdagen en zondagen als iedereen het in zijn hooft haalt om te gaan varen is het een ander verhaal. De parkeer plekken die op dit moment beschikbaar zijn, zijn niet afdoende voor het aantal ligplaatsen. Als er dan ook nog door vrienden en kennissen van ligplaatshouders mee wordt gevaren, zal de druk op de parkeerplaatsen toenemen.

Als alle plaatsen bezet zijn is de enige mogelijkheid voor parkeren ruim 200/300 meter verderop (nog voor de Stichting Jachthaven).
Veel mensen nemen niet de moeite om eventuele rantsoenen en attributen bij de stijger uit te laden en dan de auto ver weg te zetten. Nee, er wordt dubbel geparkeerd met als gevolg dat anderen (lees ligplaatshouders/hulpverleners(niet alleen HOGE)) niet meer ter plaatse kan komen voor een hulpverlening.

Er zijn hele mooie houten boothuizen gebouwd. (past geweldig in het beeld wat Huizen voor ogen heeft). Het zou jammer zijn als er een in de fik gaat. Het is een aanfluiting als het hele rijtje in de fik gaat omdat de brandweer er niet ter plaatse kan komen (door dubbel geparkeerde auto’s).
Om dit probleem aan te kaarten hebben wij voor de media gekozen, gezien er na melding niets mee gedaan werd.

Blijkbaar is dit zo in verkeerde aarde gevallen dat men het probleem uit de weg gaat en de aandacht op wat anders wil richten.
Wij weten allemaal dat HOGE een vreemde eend is met een eigen mening Niet alleen Dhr. Wijga!!!

Niet raar dus dat de pijlen gericht worden op HOGE ipv parkeerproblemen/bereikbaarheid.

Kan het zo zijn dat dit een ontwerpfout is van de aanleg van de uitbreiding van de haven?

In de reactie op het stuk wat geplaatst is door de Gooi en Eemlander na een tip van HOGE, wordt er gesproken door Dhr. van Gils over de veiligheid op het water. “Volgens van Gils is de suggestie gewekt dat de veiligheid op het water in het gevaar komt.” Hier loopt het volgens mij al spaak. Het gaat niet om de veiligheid op het water of de uitruktijden van HOGE. Het gaat er juist om dat politie, brandweer en ambu niet of nauwelijks ter plaatse kan komen bij een incident in of om de haven. ’s Avonds is het voor de ambu helemaal een probleem gezien zij geen toegang hebben tot het hek dat dan gesloten is.

Voorst word er gesproken door Dhr. van Gils dat anderen dan hulpverleners een maximum snelheid mogen behalen van 12 km/u. 12 km/u is tien jaar geleden. Tegenwoordig is het 9 of 20 km/u.
RWS heeft nog nooit een ontheffing af gegeven voor hulpverleners (ook KNRM/REDNET) om de toegestane snelheid te overschrijden. Iedereen dient zich te houden aan de snelheid. Echter schrijft de wet voor dat er met de grootst mogelijke spoed ter plaatse moet worden gegaan bij een noodgeval.

We zullen morgen even proberen om de krantenstukken te publiseren op het forum.
Lukt wel he Henk :D

Matthijs


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2009, 13:09:13
Is dit het gevraagde stukje???

"Burgemeester Frans-Willem van Gils roept Henk Wijga, redder op het water, op het matje. De burgemeester is niet blij met de uitlatingen van Wijga over de parkeerproblemen in het oude havengebied.

Wijga kaartte de parkeeroverlast vorige week aan. Hij gaf daarbij aan dat het voor hem als hulpverlener moeilijk is om bij zijn reddingboot te komen en hij vreesde problemen voor andere hulpdiensten. Volgens Van Gils is de suggestie gewekt dat de veiligheid op het water in het gevaar komt. De burgemeester vindt dat het niet het geval is en wil juist de veiligheid bij Wijga en zijn reddingsdienst HOGE aankaarten. 'Hij vaart met honderd kilometer over het water en brengt zo eerder de veiligheid in gevaar', aldus Van Gils. Voor niet-redders is de maximum snelheid op 12 kilometer per uur vastgesteld. HOGE, een particulier initiatief, wordt met die uitspraken dus onder de niet-redders geschaard.

Onterecht vindt Wijga: 'Ook passanten op het water zijn verplicht om hulp te verlenen. Die passanten verzorgen negentig procent van de hulpverlening. Ik ben ook een passant. Moet ik dan langzamer gaan varen als er mensen gered moeten worden?'

De discussie over wie er wel en niet mag redden op het water speelt al tijden in Huizen. Op dit moment varen de KNRM en de daarbij ondergebrachte Reddingsbrigade Huizen uit, net als HOGE en de Jachtservice Huizen. Tussen de diverse organisaties is al langer onenigheid. Burgemeester Van Gils is voorzitter van de KNRM Huizen en probeert een oplossing te vinden voor de 'ruzie op het water'

(bron Nieuwsblad voor Huizen)."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2009, 13:19:30
Is dit het gevraagde stukje???

"Burgemeester Frans-Willem van Gils roept Henk Wijga, redder op het water, op het matje. De burgemeester is niet blij met de uitlatingen van Wijga over de parkeerproblemen in het oude havengebied.

Wijga kaartte de parkeeroverlast vorige week aan. Hij gaf daarbij aan dat het voor hem als hulpverlener moeilijk is om bij zijn reddingboot te komen en hij vreesde problemen voor andere hulpdiensten. Volgens Van Gils is de suggestie gewekt dat de veiligheid op het water in het gevaar komt. De burgemeester vindt dat het niet het geval is en wil juist de veiligheid bij Wijga en zijn reddingsdienst HOGE aankaarten. 'Hij vaart met honderd kilometer over het water en brengt zo eerder de veiligheid in gevaar', aldus Van Gils. Voor niet-redders is de maximum snelheid op 12 kilometer per uur vastgesteld. HOGE, een particulier initiatief, wordt met die uitspraken dus onder de niet-redders geschaard.

Onterecht vindt Wijga: 'Ook passanten op het water zijn verplicht om hulp te verlenen. Die passanten verzorgen negentig procent van de hulpverlening. Ik ben ook een passant. Moet ik dan langzamer gaan varen als er mensen gered moeten worden?'

De discussie over wie er wel en niet mag redden op het water speelt al tijden in Huizen. Op dit moment varen de KNRM en de daarbij ondergebrachte Reddingsbrigade Huizen uit, net als HOGE en de Jachtservice Huizen. Tussen de diverse organisaties is al langer onenigheid. Burgemeester Van Gils is voorzitter van de KNRM Huizen en probeert een oplossing te vinden voor de 'ruzie op het water'

(bron Nieuwsblad voor Huizen)."



Doen ze toch goed bij de KNRM.  De plaatselijke burgervader is nu 'verantwoordelijk' voor a. de veiligheid (op het water) in zijn gemeente en b. voor een particuliere organisatie die redden op het water als hoofdtaak heeft.... 1+1=3...

Hoezo verstrengeling van functies... ::) ::) Is dit wel een verenigbare nevenfunctie met zijn hoofdfunctie?  ???


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2009, 15:47:24
Dat heb ik trouwens altijd al vreemd gevonden: in veel plaatsen waar de KNRM een station heeft, is de burgemeester de voorzitter van de lokale stichting.
Dit terwijl er een tijd geleden nog een dringend advies van het Minsterie van BZK is gegeven aan raadsleden om bij de behandeling van onderwerpen die gaan over een club of vereniging waar zij zelf bestuurslid of zelfs maar gewoon lid van zijn, om de zaal bij dat agendapunt tijdelijk te verlaten. Hoe kan een burgemeester, die over het algemeen de portefeuille veiligheid beheert, dan voorzitter zijn van een particuliere veiligheidsorganisatie (KNRM) in die gemeente??? Dan zou de burgemeester (als voorzitter van de raad) bij de behandeling van een agendapunt uit zijn eigen portefeuille (veiligheid op het water) de zaal moeten verlaten zo gauw als de KNRM ter sprake komt???
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2009, 15:55:17
http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=22115&it=3

Lidmaatschap bestuurders en raadsleden van gesubsidieerde instellingen
‘Bijna elke gemeente heeft raadsleden en wethouders die subsidie geven of kapitaal verschaffen aan clubs die ze zelf besturen’ kopt een landelijk dagblad op 20 oktober 2006. Door deze bestuurscultuur is de Amsterdamse deelraad Zuidoost in opspraak geraakt. Maar hoe is het nu geregeld? Hieronder een overzicht.

Wettelijke bepalingen
De Gemeentewet noemt een aantal verboden handelingen voor raadsleden en wethouders. Zo is het niet toegestaan om als adviseur, advocaat of procureur werkzaam te zijn voor derden indien zij een geschil met de gemeente hebben. Ook geldt een verbod om in bepaalde gevallen rechtstreeks of middellijk een overeenkomst aan te gaan met derden indien de gemeente partij is bij die overeenkomst.

De Gemeentewet bepaalt ook dat een bestuurder of raadslid niet deelneemt aan een stemming over een aangelegenheid die

hem (rechtstreeks of middellijk) persoonlijk aangaat
of waarbij hij als vertegenwoordiger is betrokken
of die de vaststelling of goedkeuring van de rekening van een lichaam betreft waaraan hij rekenplichtig is of tot welks bestuur hij behoort.
Bij aangelegenheden die de bestuurder rechtstreeks of persoonlijk aangaan, kan gedacht worden aan familierelaties, eigendommen, zakelijke belangen zoals aandelenbezit of bestuurslidmaatschappen van gesubsidieerde instellingen. In zo’n geval zal de wethouder of het raadslid af moeten zien van deelname aan stemming. Deze beslissing wordt overigens door de wet geheel aan hem- of haarzelf overgelaten en kan dus niet afgedwongen worden.

Een andere bepaling die ziet op belangenverstrengeling is te vinden in de Algemene wet bestuursrecht: ‘een bestuursorgaan vervult zijn taak zonder vooringenomenheid en waakt ertegen dat de besluitvorming wordt beïnvloed door tot het bestuursorgaan behorende of daarvoor werkzame personen die een persoonlijk belang bij het besluit hebben’.

Ook voor het vervullen van nevenfuncties uit hoofde van het ambt en andere nevenfuncties bestaan wettelijke regels.

Gedragscode
Of er sprake is van belangenverstrengeling in een concreet geval zal afhangen van de feiten en omstandigheden. Omdat dit niet altijd direct duidelijk zal zijn, is het wenselijk dat de bestuurder of het raadslid in het college of de raad in de discussie aangeeft op welke wijze een besluit hem of haar persoonlijk aangaat. Daarnaast kan het college of de raad in algemene zin bespreken hoe hun leden belangenverstrengeling of de schijn daarvan kunnen vermijden.

Ter ondersteuning van de eigen verantwoordelijkheid van de leden dient een gedragscode vastgesteld te worden. Een gedragscode biedt de mogelijkheid om per gemeente nadere afspraken te maken. De afspraken in de gedragscode zijn aanvullend en mogen niet strijdig zijn met de regels die in de Gemeentewet en de Awb zijn vastgelegd.

Op VNG-net zijn voorbeelden van gemeentelijke gedragscodes voor bestuurders te vinden. De VNG heeft in samenwerking met het IPO, de Unie van Waterschappen en het Ministerie van BZK de modelgedragscode voor bestuurders geactualiseerd. Deze verschijnt eind dit jaar.

Verbonden partijen
Verbonden partijen zijn organisaties die in opdracht van de gemeente gemeentelijke taken uitvoeren zoals gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en publiek-private samenwerkingen. Door deelname in dergelijke organisaties dient de gemeente niet alleen een publiek belang, maar ook het belang van de organisatie zelf.

Als voorbeeld kan dienen het beleid van een sociale werkvoorziening. Een raadslid dat tevens bestuurslid is van het werkvoorzieningschap wordt in die rol geacht de belangen van het schap behartigen, maar die belangen hoeven niet gelijk te zijn aan het algemeen belang van de gemeente.

Handboek
Het adviesbureau Deloitte heeft in samenwerking met de VNG en de ministeries van Financiën en BZK het Handboek Verbonden partijen ‘Twee voeten in één sok’ uitgebracht.

Hierin wordt onder meer ingegaan op sturing door de gemeente van organisaties die een publieke taak uitvoeren door middel van prestatie- en budgetafspraken en een verantwoordingsplicht.