Even een vraagje in het algemeen :
Ik denk bijvoorbeeld aan een reanimatie die je op straat treft.
Als ik nu géén reanimatie cursus heb gedaan, en toch probeer om het so te helpen hoe zit het dan wettelijk in elkaar ?
Kunnen ze mij dan verantwoordelijk houden als het so overlijd...?
Je kan strafrechtelijk en civielrechtelijk niets gebeuren, zolang je de goedwillende toevallige passant bent..
En als ik dan wel een cursus heb gedaan ...? ben ik dan ingedekt...??
Het antwoord blijft gelijk.. Een certficaatje of cursus is geen vergunning om toch te helpen, andersom een toevallige passant, is beschermt conform de wet..
Ook denk ik bijvoorbeeld aan een ongevalletje op de snelweg...
Het gebeurd voor je neus, de snelweg is veilig want alles staat stil, je gaat de auto in om het so zijn hoofd te fixeren tot de ambu er is....dan ben ik ook passant....
Hoe zit het dan weer .....?
Het antwoord blijft gelijk.. een toevallige passant, is beschermt door de wetgever door de 'barmhartige samaritaan clausules"
Ook een professioneel getrainde passant (ambulancehulpverlener, arts etc..) word hier door grotendeels beschermt.
Een vorm van georganiseerde hulpverlening die uitrukt naar incidenten of reageert op noodgevallen, levert een dienst.. En als georganiseerde vormen van hulpverleneing is men dat wettelijk gezien een dienstverlener en kan je aangesproken worden op de kwaliteit van de diensten die je levert.. Als je "medische diensten" levert, zal wanneer een inspectie komt kijken direct vragen hoe jij de kwaliteit van je dienstverlening bewaakt, en telkens verbeterd..
Als de organisatie je je zaakjes niet op orde hebt, kan je bij een incident waarbij een vermoeden is van extra schade aan de patient door het optreden door de hulpverleners die namens de organisatie werken, de organisatie nalatigheid worden verweten..