Burgemeester in de plaatselijke commissie KNRM

Auteur Topic: Burgemeester in de plaatselijke commissie KNRM  (gelezen 16425 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #50 Gepost op: 2 juli 2009, 17:50:39
De SOAP is nog lang niet afgelopen..
Het is maar zelf wat je wil. Ik blijf bij mijn standpunt, al is die door deze discussie wel iets veranderd.

Nils,  ik lees net op je profiel dat je nog maar 12 bent..  
Ja, en moet nog veel leren ::)

Van een goed gelovige oude knar..  ::)
Is 41 zo oud dan? ::)

Groet,
Nils.l
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #51 Gepost op: 2 juli 2009, 19:32:10
hier weer een stuk die morgen in de gooi en eemlander staat

Redders ondanks waarschuwing IJmeer op

huizen

De reddingsorganisaties Hogé en Jachtservice Huizen hebben dinsdag twee maal hulp geboden bij schepen in nood.

Ze staken de handen uit de mouwen bij een zeilschip waarvan de mast kapot was gegaan en bij schip dat bij IJburg was vastgelopen.
De particuliere bedrijven riskeren daarmee hun ligplaats in Huizen te verliezen.
De gemeente vindt dat de Huizer reddingsbrigade de eerst aangewezen instantie is.
Die instelling rukte wel uit, maar werd later teruggeroep


Geen slimme actie om ondanks alles toch uit te varen.Hiermee geven ze wel een heel duidelijk signaal af,dat ze weigeren zich voorlopig neer te leggen bij de besluiten.Niet de handigste zet op dit moment,ze hadden beter even een afwachtende houding aan kunnen nemen.Het zou mij verbazen als hier geen keiharde sancties op zullen gaan volgen. :-\


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #52 Gepost op: 2 juli 2009, 22:43:33
Geen slimme actie om ondanks alles toch uit te varen.Hiermee geven ze wel een heel duidelijk signaal af,dat ze weigeren zich voorlopig neer te leggen bij de besluiten.Niet de handigste zet op dit moment,ze hadden beter even een afwachtende houding aan kunnen nemen.Het zou mij verbazen als hier geen keiharde sancties op zullen gaan volgen. :-\

volgens mij weet je niet waar je het over hebt Peter71. Waarom niet uit varen als watersporters in nood zijn?
En de aangekondigte sanctie slaat nergens op, het riekt naar belangenverstrengeling van een burgervader... :'(
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #53 Gepost op: 3 juli 2009, 00:25:17
Waar zou die sactie uit kunne bestaan dan? ???
Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #54 Gepost op: 3 juli 2009, 00:35:39
Geen slimme actie om ondanks alles toch uit te varen.Hiermee geven ze wel een heel duidelijk signaal af,dat ze weigeren zich voorlopig neer te leggen bij de besluiten.Niet de handigste zet op dit moment,ze hadden beter even een afwachtende houding aan kunnen nemen.Het zou mij verbazen als hier geen keiharde sancties op zullen gaan volgen. :-\
Ik vind het juist niet zo'n slimme opmerking.

We moeten dus niet gaan redden omdat we anders onze ligplaats kwijt raken. Waarvoor hadden we die ligplaats ook al weer... :P.

Kijk, aan deze onwettige chantage geef ik dus echt niet toe, zo snel geven we ons niet gewonnen. Ik had hier al aangekondigd er een extra schepje bovenop te gaan gooien. De stilte naar de pers ten gunste van de KNRM is nu ook over, persberichten gaan er vanaf nu gewoon weer uit over onze acties.

@Ron, de burgemeester heeft een brief aan ons geschreven waarin hij dreigt de ligplaats op te zeggen in de gemeentelijke haven als wij niet stoppen met eerder te zijn dan de KNRM en de reddingsbrigades.

Ik leg die brief dus gewoon naast mij neer.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #55 Gepost op: 3 juli 2009, 00:39:39
even nog de tekst:

Geachte heer Wijga,
Inleiding
Nummer
Toestel nr.: 435
Bijlagen :
Recentelijk verschenen berichten in de media over activiteiten van HOGE gericht op hulpverlening aan mensen te water.
Zo meldde u zich belemmerd te voelen in de uitvoering van
die hulpverleningswerkzaamheden door het parkeergedrag van bezoekers van het havengebied.
Wij willen u daaromtrent het volgende onder de aandacht brengen.
Redding en hulpverlening te water; primaat reddingsbrigade/KNRM
Voor het redden van mensen te water maakt onze gemeente gebruik van de reddingsbrigade
Huizen, die daartoe nauw samenwerkt met de KNRM. Wij willen ook volstrekt helder
aangeven en benadrukken, dat het primaat voor wat betreft hulpverlening te water dan ook
ligt bij de Reddingsbrigade Huizen. Deze eenheid wordt daartoe door de gemeente gesubsidieerd,
voldoet aan de daaraan te stellen eisen en functioneert wat ons betreft naar volle
tevredenheid.
Ons bereiken de laatste tijd berichten dat naast (en soms zelfs eerder dan) de reddingsbrigade
ook boten van uw organisatie (en derde partijen die wij eveneens aanschrijven) ter
plaatse gaan om hulpverlening aan te bieden. Dit vinden wij geen goede zaak, omdat hierdoor
onduidelijkheid en verwarring ontstaat bij de watersporters, nog los van de kwestie dat
u blijkbaar (een vorm van) medische hulpverlening aanbiedt die wat ons betreft als niet
gecertificeerd moet worden beschouwd.
Deze problematiek speelt overigens ook in breder verband, reden waarom momenteel een
projectgroep in regionaal verband doende is om hiervoor heldere spelregels te gaan voorstellen.
Rol HOGE
Tegen de achtergrond van het bovenstaande hebben wij behoefte aan duidelijkheid over uw
rol te water, in combinatie overigens met de daarvoor ingenomen ligplaats in de gemeentelijke
haven.

-vervolgblad- - 2 – HOGE

Ons college kan zich goed voorstellen dat u en andere (markt)partijen een rol kunnen spelen
in het bergen van schepen in situaties waarin geen reddingstaak aan de orde is of waarin
door de reddingsbrigade is aangegeven dat zij niet zal uitvaren omdat er een andere veilige
en adequate inzet kan worden gepleegd voor het bergen.
Wat ons betreft is het echter volstrekt ongewenst indien de reddingsbrigade wordt gefrustreerd
in haar kerntaak. Wij willen graag daarover in gesprek met u. Overigens heeft de
burgemeester u reeds bij brief van 8 november 1996 gewezen op het feit dat wij geen rol
zien weggelegd voor particulieren of particuliere partijen die zich richten op hulpverlening te
water.
Ligplaats in de haven.
De aan u verleende ligplaatsvergunning staat wat ons betreft ter discussie indien door uw
activiteiten de hulpverlening (en daarmee de veiligheid) te water in het gedrang kan komen;
het gesprek is wat ons betreft dan ook mede bedoeld om met elkaar te bezien of de ligplaatsvergunning.
in 2010 in de gemeentelijke haven wel kan worden verlengd (en in het begunstigende geval: tegen welke voorwaarden).
U moet dit vooral zien tegen de achtergrond van ons havenbeleid: onze jachthaven is bedoeld voor het bieden van
ligplaatsen aan mensen die vanuit recreatieve en sportieve doeleinden boten bezitten, en daarmee recreatieve activiteiten verrichten.
De ligplaatstarieven zijn daarop ook afgestemd.
Dit betekent tevens dat bij een grotere vraag dan aanbod een afweging van belangen moet
plaatsvinden waarbij wij de belangen van recreanten voor een ligplaats meer gewicht toekennen
dan organisaties die andere doeleinden nastreven.
Wij zullen u op korte termijn uitnodigingen voor een gesprek.

Hoogachtend,

Burgemeester en Wethouders van Huizen,
De secretaris,           de burgemeester,


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #56 Gepost op: 3 juli 2009, 09:33:15
Dit lijkt mij een duidelijke brief..

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #57 Gepost op: 3 juli 2009, 09:37:30
Dit lijkt mij een duidelijke brief..

9910001

 ;D  ;D  ;D  ;D  !!

Nee, ik twijfel ook niet meer. Ze vinden ons niet aardig.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #58 Gepost op: 3 juli 2009, 11:05:03
Zoals ik de brief lees is de gemeente eigenaar van de jachthaven waarin JSH, de hoge en knrm huizen hun ligplaats hebben. Doordat de jachthaven een recreatief doel heeft is de vraag of hulpverlenen en berging actieivteiten hierin wel wenselijk zijn. Naast een berger moet dan ook een baggeraar/ tankschepen of andere beroepsvaart een ligplaats kunnen krijgen in deze haven. Volgens mij kan je hier iets over zeggen als eigenaar van een jachthaven of je dit soort schepen wilt weren in je jachthaven.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #59 Gepost op: 3 juli 2009, 11:19:50
Er liggen wel meer verenigingen in de haven, zoals "Gooimeerzeilen". Er liggen inderdaad ook een baggerschip, en zandschepen.  Ik heb het vermoeden dat het niet om onze ligplaats in de haven gaat maar dat het alleen een machtsmiddel is om af te dwingen dat we stoppen met de activiteiten die concurrerend zijn naar de KNRM en de Huizer Reddingsbrigade.

Het merkwaardige is dat steeds de Huizer Reddingsbrigade genoemd wordt.

De reddingsboot "De Huizer" heb ik al jaren niet meer gehoord, die dient alleen als reserveboot voor de KNRM. De Huizer Redddingsbrigade bestaat alleen nog op papier en heeft geen activiteiten, dus daar kun je ook niet concurrerend mee zijn.

Iedere jurist die tot nu toe de brief heeft gelezen leest er uit dat de gemeente ons het redden wil verbieden met als stok achter de deur de ligplaats.

Over het algemeen zijn het de leden van reddingsbrigades die dat een slimme zet vinden en een strak plan.

Ja, dank je de koekoek. Die hebben dan ook belang bij het opheffen van HOGE, omdat bij hen niet de mensen in nood op het water centraal staan, maar een groter aandeel in de te verdelen koek.

Wat nou iemand eerder dan wij, schiet 'm neer!

Henk