jaarverslag KNRM 2009

Auteur Topic: jaarverslag KNRM 2009  (gelezen 1886 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 27 september 2010, 15:08:03
Een uitermate interessant artikel waarin een hoop onderwerpen van dit forum behandeld worden zoals opkomst tijden, samen werking reddingbrigade,redding cq hulpverlening etc etc:

http://www.knrm.nl/_files/pdf/KNRM_jaarverslag_2009_printversie.pdf

 O0 O0




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 27 september 2010, 17:58:46
Mooi verslag, wat kunnen die mensen dat toch knap! Erin zitten een heleboel boodschappen verpakt.

Zoals het inkleuren van de gebieden die niet binnen de 30 minuten grens vallen.

"Reddingsbrigade Blaricum gelieerd
Op 1 januari 2009 is de reddingsbrigade Blaricum gelieerd aan de
KNRM. Daarmee is het de vierde reddingsbrigade na Andijk,
Wijdenes en Zeevang. Door gelieerde reddingsbrigades hoeven
drukke reddingstations als Enkhuizen, Marken en Huizen minder
ingezet te worden. Dit verlaagt de werkdruk bij vrijwilligers van
die stations. Tevens wordt de dekkingsgraad voor gereddencapaciteit
verhoogd."

Vanzelfsprekend richt ik mij eerst maar even op het door ons "verzorgde gebied", de zuidelijke Randmeren. Daarbij valt op dat beweerd wordt dat Reddingsbrigade Blaricum er voor zorgt dat KNRM Huizen minder wordt ingezet.
Ik weet niet precies hoe het met Marken zit, maar Huizen én Blaricum worden nog steeds gelijktijdig gealarmeerd en varen samen uit en het ligt niet in de bedoeling dat Huizen daarbij omkeert. Er is dus geen sprake van dat Huizen minder ingezet wordt.


"Nijkerkernauw, Nuldernauw en Wolderwijd 0,50% Geen KNRM dekking, wel door Reddingsbrigade Blaricum
(gelieerd aan KNRM), brandweer Harderwijk en brandweer"

Dat is ook bul. Het verschil in aanvaartijd tussen Blaricum en Huizen naar Nuldernauw en Wolderwijd is te verwaarlozen. Dat de KNRM nu gekozen heeft voor een langzame schuit en Blaricum nog steeds 42 knoop haalt is een keuze van de KNRM. Maar de ervoor gelokaliseerde Nijkerkersluis zorgt ervoor dat voor beide stations de 30 minuten onhaalbaar is. Na 20.00 uur tot 07.00 uur is de sluis helemaal gesloten en kun je er dus niet komen.

Sinds de Wijsenbeek klasse in Elburg ligt is van daar uit ook het 30 minuten gebied kleiner geworden.

Nee, ik ben niet tegen de KNRM, maar zie meteen al weer wat "verbeterpuntjes".

De reddingsbrigade Veluwemeer vult dat gat redelijk op, maar wordt niet genoemd.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 27 september 2010, 18:32:58
Wat een heerlijk politiek correct verhaal...

Met betrekking tot 'samenwerken met de reddingsbrigade' wil ik even hiernaar verwijzen ::):

Citaat van: joostvankempen
Heb het verhaal hier al eens eerder verteld, maar de manier waarop de KNRM omgaat met de Reddingsbrigades is gewoon echt onbeschoft:
1) Samenwerken in een pilot met als doel om aan BZK te laten zien dat samenwerking mogelijk is en dan de conclusies van het eindrapport verwerpen nadat het gezamenlijk is opgesteld, gedrukt en verzonden?
2) Als het contract van de Reddingsbrigade met BZK over de rampenvloot afloopt, aangeven dat je hier graag in de toekomst samen mee aan de slag wilt omdat je elkaar zo goed aanvult. Vervolgens met de verkregen inside-information de Reddingsbrigades via de achterdeur proberen te wippen om het hele contract binnen te kunnen slepen.
3) Eerst afspraken maken over samenwerking in 'gelieerde' stations, maar dan vervolgens individuele brigades rechtstreeks benaderen om helemaal over te stappen in een soort van vijandige overname...



Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 27 september 2010, 18:55:51
Wat een heerlijk politiek correct verhaal...

Met betrekking tot 'samenwerken met de reddingsbrigade' wil ik even hiernaar verwijzen ::):


Je hebt misschien wel gelijk: het is politiek correct dit niet op de manier als door jouw beschreven in het jaarverslag te vermelden...

Toch lees ik het wel zo tussen de regels door. Als de KNRM een keer ingebed zit in de veiligheidsregio's lopen alle lijnen naar- en van de KNRM. "Samenwerken op het gebied van hulpverlening, opleiding en materiaal daarbij heb ik wel een idee naar wiens model dat gerealiseerd wordt en wie de touwtjes in handen heeft.

"Kennismanagement
Specialistische kennis en kunde van de KNRM zijn cruciaal voor
het veilig en succesvol uitvoeren van de kerntaken en zijn uniek
in Nederland. Het volledig uitbesteden van opleiding en training
is geen optie. De KNRM werkt zelf aan het behoud en verder
uitbouwen van kennis en kunde omtrent redden. De benodigde
competenties met betrekking tot haar kerntaak worden, ook op
termijn, niet uitbesteed aan derde (internationale) partijen. Dit
moet leiden tot de waarborging van de gebiedspecifieke inhoudelijke
kennis over de kerntaak. De KNRM zoekt hierbij naar
partners op het gebied van educatie en trainingen."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 27 september 2010, 19:37:19
Het zal m'n r**t roesten hoe het uit eindelijk allemaal geregeld wordt... Als je maar netjes met elkaar blijft omgaan tijdens het proces om tot één water HV dienst te komen. Als je truukjes gaat uithalen om andere organisaties buiten spel te zetten ben je niet 'chique' bezig....  ;)