Ik vind het nog niet zo'n gek idee om zo'n voertuig operationeel te laten worden. Ik zie voor zo'n voertuig met name kansen op bijvoorbeeld de ringwegen van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.
Laten we ervan uitgaan dat de politie permanent met ten minste 1 voertuig surveilleert op de ringwegen van deze steden. Door de aanwezigheid op de ringweg kan de politie bij incidenten snel ter plaatse zijn. Zo'n incident zal niet altijd een kop-staart-aanrijding zonder letsel zijn, maar kan ook een ongeval met letsel, een hartstilstand, een autobrand of een bermbrand betreffen. Agenten zijn nu al opgeleid zodat ze de eerste levensreddende handelingen kunnen verrichten, politievoertuigen hebben steeds vaker een AED aan boord, en in alle politiewagens bevindt zich een eenvoudige brandblusser. Maar je zou dit wat kunnen uitbreiden. Dan bedoel ik geen ingewikkelde medische instrumenten, geen uitgebreide reddingsset, geen ladder op het dak en geen ziekenvervoer.
Maar waarom zou je zo'n surveillance-eenheid niet laten rijden in een voertuig die is uitgerust met iets meer dan alleen een ehbo-koffertje en een brandblusser van 10 liter? Als de agenten van deze eenheid een wat uitgebreidere medische opleiding krijgen en wat hulpmiddelen (bijvoorbeeld een zuurstoffles, naalden voor tetanusinjecties, het eenvoudige medische werk) dan kunnen mogelijk veel ambulanceritten (prio 2, of B-ritten) worden voorkomen. Hetzelfde geldt als in het voertuig een kleine watertank met hogedrukslang wordt ingebouwd zodat kleine brandjes kunnen worden geblust. Denk aan beginnende autobranden, containerbrandjes of kleine bermbrandjes. Misschien kan zelfs worden overwogen bepaalde redmiddelen in het voertuig mee te voeren, zodat kleine beknellingen (voet tussen de spaken, enz) kunnen worden verholpen of dat bij ernstige incidenten alvast wat leed kan worden verzacht (bijvoorbeeld door een lichaamsdeel te ontzetten). Of ze te laten rijden op meldingen van een automatisch brandalarm (als verkenner).
Zo'n alles-in-één-voertuig kan uiteraard niet in alle gevallen alles alleen aan. In veel gevallen zal ondersteuning van de ambulance en brandweer gewoon nodig blijven. Het is zeker niet mijn bedoeling dat agenten van deze eenheid al het werk overnemen van anderen overnemen (want o o o, jij kan niet wat alleen ik kan! - hoor je dan al snel). Maar we moeten niet vergeten dat de politie vaak als eerste ter plaatse is bij een incident. Als een beginnende autobrand dankzij 200 liter water snel kan worden geblust, een voet uit een spaak kan worden bevrijd, of op andere wijze relatief kleine ongemakken snel, doelmatig en goed kunnen worden weggenomen, waarom zou je dat dan niet willen? Dat kan voorkomen dat voor relatief kleine incidenten soms een heel circus met blauwe lichten zich door het verkeer moet haasten (met alle risico's en kosten van dien).
Ik zou zeggen: doe eens een proef, en kijk of het wat oplevert. Misschien is een drukke ringweg van een grote stad voor zo'n proef geschikt, maar misschien het platteland van Drenthe, Groningen of Zeeland ook wel.