Verplaatsingsoefening rampenvloot

Auteur Topic: Verplaatsingsoefening rampenvloot  (gelezen 12013 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 30 september 2010, 08:23:26
En stel nou dat er iets in het hoogseizoen gebeurt en je dus ook de paraatheid in je eigen verzorgingsgebied in stand moet houden... Niet veel brigades beschikken over twee voertuigen, dus kan ik mij voorstellen dat het brigadevoertuig in het verzorgingsgebied blijft en een privévoertuig te vlet gaat trekken.

Of houdt de 'reguliere brigadezorg' op te bestaan als de rampenvloot wordt ingezet?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #31 Gepost op: 30 september 2010, 09:31:25
Daarom wordt er ook gepleit de nieuwe rampen eenheden niet alleen uit te rusten met een vaartuig, maar ook met een trekkend voertuig.

Overigens hebben de meeste brigades die bij deze oefening aanwezig waren een tweede voertuig of kan door assistentie van de buurtbrigade alsnog dekking met een voertuig worden gerealiseerd.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #32 Gepost op: 30 september 2010, 10:02:56
Als je het een beetje volgt dan kan je weten dat er over het rijden met O&G door de reddingsbrigade de laatste jaren veel te doen is geweest. Maar goed, je stelt de vraag en je krijgt antwoord. Vervolgens ga je de waarde van de antwoorden bagatelliseren. Daarmee nijg je naar een negatieve vraagstelling. Kennelijk onbedoeld hetgeen in je voordeel pleit.
Maar als BZK, meerdere veiligheidsregio's en politie met de RB's samenwerken dan ligt het niet voor de hand dat een lokaal verenigingsbestuur eigenhandig dit soort zaken kan sanctioneren.
De vraag op zich is het probleem niet maar de wijze van vragen komt negatief op mij over.


Beste Ko, het is maar net hoe je de vraag wil lezen, positief of negatief.
Ik ben een positief mens, dus !
Maar uiteraard ben ik inderdaad is gaan verder spitten en ik hoor dus dat het rijden met OGS bij sommige brigades alleen is toegestaan als het om " niet" openbare weg gaat.
Kortom het strand e.d
Dat is volgens mij dus een wezenlijk verschil !

Delta00


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #33 Gepost op: 30 september 2010, 10:05:21
Beste Ko, het is maar net hoe je de vraag wil lezen, positief of negatief.
Ik ben een positief mens, dus !
Maar uiteraard ben ik inderdaad is gaan verder spitten en ik hoor dus dat het rijden met OGS bij sommige brigades alleen is toegestaan als het om " niet" openbare weg gaat.
Kortom het strand e.d
Dat is volgens mij dus een wezenlijk verschil !

Delta00

En de relatie tot dit topic?


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #34 Gepost op: 30 september 2010, 10:09:47
Het rijden op de openbare weg, met OGS door de RB, versus de de bevoegde rijopleiding/verantwoordelijkheden, versus de juridische afkadering.

Delta00


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #35 Gepost op: 30 september 2010, 10:28:23
Het rijden op de openbare weg, met OGS door de RB, versus de de bevoegde rijopleiding/verantwoordelijkheden, versus de juridische afkadering.

Delta00

Ik snap niet helemaal waarom je blijft door zagen, waarop een duidelijk, helder antwoord gegeven is.
Reddingsbrigades zijn door het ministerie aangewezen en officiele hulpverleners met stripping en al.
Ja wij mogen met optische en geluidsignalen rijden. 8)


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #36 Gepost op: 30 september 2010, 11:31:25
Wellicht denkt Delta00 aan de verhoogde rijvaardigheidscursus die bv ambu en brw chauffeurs moeten (?) volgen om met ogs te mogen rijden. Ik weet niet of een rbvoertuig met ogs alleen onder begeleiding van politie mag rijden of mag dat ook solo?
Ik kan me wel voorstellen dat het volgen van een theorie cursus voldoende is om je juridische positie te kennen. Dezelfde cursus geeft je niet extra handvatten om je voertuig beter onder controle te houden in ongewenste situaties, in die gevallen zal alleen geoefendheid in het rijden van dergelijke ongewenste situatie je redding kunnen zijn. Maar laten we rieel blijven; het zal niet extreem hard gaan aangezien er toch een boot aan de trekhaak hangt, en er zal door de aangewezen chauffeurs wel geoefend worden om met de trailer te rijden. Ik vermoed dat ze de combinatie "met de ogen dicht" op de trailerhelling kunnen parkeren O0
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #37 Gepost op: 30 september 2010, 11:33:28
Het rijden op de openbare weg, met OGS door de RB, versus de de bevoegde rijopleiding/verantwoordelijkheden, versus de juridische afkadering.

Delta00

Wordt hier toch door geprikkeld om nog even een volledig juridisch afgekaderd antwoord te geven ;)

In de regeling optische en geluidssignalen 2009 zijn (naast politie, brandweer en ambulance) de volgende diensten aangewezen die mogen rijden met blauwe signalering en geluidssignalen:
Artikel 1
1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.
2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal;
b. de Stichting Sanquin voor een spoedtransport van bloed of bloedproducten;
c. Prorail voor de inzet van hulpverleningsvoertuigen ten behoeve van ongevallen op het spoor;
d. de door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van Defensie, van Justitie, van Verkeer en Waterstaat, van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer of van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen, onder zijn verantwoordelijkheid vallende diensten ten behoeve van crisisbeheersing of rampenbestrijding;
e. de Stafafdeling Beveiliging, Bewaking & Vervoer van de Arrondissementale Stafdienst Amsterdam;
f. de Milieudienst Zuid-Holland Zuid;
g. de DCMR Milieudienst Rijnmond;
h. de divisie Rotterdam Port Authority van Havenbedrijf Rotterdam N.V. ten behoeve van het gebruik van uitrukwagens;
i. de door de minister van Justitie aangewezen functionarissen van de Landelijke Vervoersdienst Justitie of de Landelijke Bijzondere Bijstandsverlening van de Dienst Justitiële Inrichtingen;
j. het door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen orgaancentrum, bedoeld in artikel 24 van de Wet op de orgaandonatie, ten behoeve van het spoedeisende vervoer van transplantatieorganen en het spoedeisende vervoer van transplantatieteams;
k. de door de Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen aangewezen reddingsbrigades;
l. het wapen der Koninklijke Marechaussee, alsmede andere door de Minister van Defensie aangewezen bijstandseenheden;
m. de militair geneeskundige dienst, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel f, van de Militaire Ambtenarenwet 1931.

Oftewel: de koepelorganisatie is bevoegd om een reddingsbrigade aan te wijzen om blauw te voeren. Daarnaast moeten al deze aangewezen diensten een eigen brancherichtlijn hebben waarin de regels voor gebruik en eisen aan gebruikers staan omschreven.

Reddingsbrigade Nederland heeft dit uitgewerkt in een brancherichtlijn die gebaseerd is op die van de Brandweer. Een Reddingsbrigade kan aangewezen worden middels een schriftelijk verzoek aan de koepel. Daarin verklaart het lokale brigadebestuur dat zij zich zullen houden aan de eisen zoals die zijn gesteld in de brancherichtlijn, wet en regeling optische- en geluidssignalen. Enkele voorbeelden van eisen:

-   Voertuig moet oranje van kleur zijn en aan beide zijden duidelijke het woord ‘reddingsbrigade’ voeren (in de toekomst wordt de uniforme BZK-striping verplicht, maar dit is de overgangsvorm)
-   De chauffeur moet een branchespecifieke cursus ‘O&G’ hebben gevolgd (deze wordt landelijk georganiseerd door de koepel)
-   De chauffeur moet schriftelijk zijn aangewezen door het lokale brigadebestuur, waarbij dat bestuur verklaart dat zij deze persoon competent achten voor deze taak
-   Signalering moet voldoen aan de nieuwe regeling (nieuwe voertuigen ECE65 klasse 2, overgang tot 2014 etc.)
-   De prioriteit van een rit moet gegeven of bevestigd worden door een meldkamer, dit kan de eigen reddingsbrigade-hoofdpost zijn (bij grote kustbrigades) of een GMK waar de Reddingsbrigade lokaal of regionaal afspraken mee maakt. Voor de rampentaak (waarmee hier geoefend werd) kan dit ook gebeuren vanuit de landelijke koepel (via de VC’s).

Natuurlijk zijn er meer regels (zo moet iemand een passend rijbewijs hebben voor de voertuigcombinatie ;)) en kan een brigade ook nog eigen aanvullende eisen hebben. Er wordt door de koepel ook nog gewerkt aan een chauffeursopleiding, waarin een stuk optische- en geluidssignalen terugkomt.

Naast het verhaal rond optische- en geluidsignalen is de Reddingsbrigade landelijk ook aangewezen voor het gebruik van BZK-striping, met de daarbij behorende rechten zoals BPM- en MRB-vrijstelling. Ook zijn ze gelieerd voor C2000.  

Al deze zaken opgeteld is het niet zomaar een kwestie van ‘ineens met blauw rijden voor een leuke oefening’, maar is dit een onderdeeltje in een totaalpakket van maatregelen. Een totaalpakket wat moet leiden tot een vaste ‘eigen’ plek voor de Reddingsbrigade in de hulpverleningsketen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #38 Gepost op: 30 september 2010, 11:44:45
Beste Ko, het is maar net hoe je de vraag wil lezen, positief of negatief.
Ik ben een positief mens, dus !
Maar uiteraard ben ik inderdaad is gaan verder spitten en ik hoor dus dat het rijden met OGS bij sommige brigades alleen is toegestaan als het om " niet" openbare weg gaat.
Kortom het strand e.d
Dat is volgens mij dus een wezenlijk verschil !
Heb je de brancherichtlijn nu gelezen?

Ook staat de Brancherichtlijn OGS Reddingsbrigade  gewoon op internet http://www.reddingsbrigade.nl/rvr/publicaties/313


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #39 Gepost op: 30 september 2010, 11:56:41
Wellicht denkt Delta00 aan de verhoogde rijvaardigheidscursus die bv ambu en brw chauffeurs moeten (?) volgen om met ogs te mogen rijden.

Zoals gezegd is er een chauffeursopleiding in ontwikkeling, de meeste brigades kennen nu een eigen chauffeursopleiding in de een of andere vorm. Dit is wat mij betreft inderdaad nog wel een punt van aandacht, maar juridisch volstaat een theoretische cursus en de verklaring van het lokale bestuur dat jij 'competent' bent.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch