Waterongevallenwagens

Auteur Topic: Waterongevallenwagens  (gelezen 202847 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #590 Gepost op: 15 oktober 2016, 21:46:47
Citaat van: oma link=msg=1452537 date=1476558205
Ik zat laatst te kijken naar Discovery Channel; bij de Britse marine kreeg een matroos straf van een officier omdat matrozenonderbroek niet netjes opgevouwen achterop het bed lag. De Britse marine weet donders goed dat ze geen oorlog verliezen door kreukels in de onderbroek. Het gaat ze om discipline.

Onze ambulancedienst kent ook een hierarchisch systeem. Ik ben de hoogste in rang (colonel) en hecht zwaar aan discipline. Iedereen bij ons hoort te beseffen dat we werken om de levens van (zwaar) gewonde en/of (dood)zieke mensen te redden. Als een van mijn mensen vergeet de handrem erop te zetten op een helling wil ik weten hoe het heeft kunnen gebeuren en belangrijker wat hij nog meer vergeet tijdens zijn werk.

Immers als je al zo onverschillig bezig bent dat je de handrem op een helling vergeet ben je niet de meest geschikte persoon om in de buurt te komen van doodzieke of levensbedreigend gewonde mensen.

Forumlid Highfield geeft al aan dat straf vele gradaties kent. Ik had ook al aangegeven dat mijn medewerkers voor een groot deel de strafmaat in eigen hand hebben. Als deze chauffeur mij direct zegt dat hij stom is geweest en mij direct kan vertellen hoe hij in de toekomst gaat voorkomen zijn we snel klaar.

Als het gaat om medische fouten geldt bij mij dat iedereen mij direct alles moet vertellen, ongeacht hoe erg of hoe dom er gehandeld is. Ik heb namelijk zelf ook veel medische fouten gemaakt en ik kan geen garantie geven dat ik ze nooit meer zal maken. Ik kan er niet tegen als mijn eigen medewerkers proberen mij te misleiden of mij proberen voor te liegen. Als ik de waarheid zelf moet gaan zoeken krijgen ze van mij ontslag of ik doe aangifte tegen ze bij de openbaar aanklager (Qatar heeft geen medisch tuchtcollege). Als mijn medewerkers eerlijk zijn is de straf een degelijk plan van aanpak dat ik opstel samen met de officier van de ambulancesector (major) en het hoofd van de afdeling opleiding/training.

Mijn mensen zijn wel blij dat ze onder mijn leiding mogen werken. Ze weten dat ik niet aarzel om te straffen als ze blunders maken tijdens hun werk maar ze weten ook dat ik ze bescherm tegen SEH-dokters, cardiologen, chirurgen en ander medisch specialisten gespuis in de ziekenhuizen die klachten formuleren tegen de paramedics. Oma gaat dan uitzoeken of de ambulancedienst de fout gemaakt heeft of dat de dokter in het ziekenhuis zijn eigen gepruts in de schoenen van een paramedic probeert te schuiven. In de afgelopen vier jaar, dat ik hier zit, is het aantal klachten van artsen uit de ziekenhuizen fors gedaald. Ik accepteer het ook niet als artsen in ziekenhuis mijn ambulancemensen onheus bejegenen. Als ze het toch doen weten mijn mensen dat ik zelf naar het ziekenhuis rijdt om die dokter onheus te bejegenen.

Amen, de laatste alinea slaat de spijker op z'n kop. Hoge eisen stellen betekent ook dat je voor 100% voor je mensen in kan staan, en dat schept wederzijds vertrouwen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #591 Gepost op: 16 oktober 2016, 09:57:40
Citaat van: oma link=msg=1452537 date=1476558205

Mijn mensen zijn wel blij dat ze onder mijn leiding mogen werken. Ze weten dat ik niet aarzel om te straffen als ze blunders maken tijdens hun werk maar ze weten ook dat ik ze bescherm tegen SEH-dokters, cardiologen, chirurgen en ander medisch specialisten gespuis in de ziekenhuizen die klachten formuleren tegen de paramedics. Oma gaat dan uitzoeken of de ambulancedienst de fout gemaakt heeft of dat de dokter in het ziekenhuis zijn eigen gepruts in de schoenen van een paramedic probeert te schuiven. In de afgelopen vier jaar, dat ik hier zit, is het aantal klachten van artsen uit de ziekenhuizen fors gedaald. Ik accepteer het ook niet als artsen in ziekenhuis mijn ambulancemensen onheus bejegenen. Als ze het toch doen weten mijn mensen dat ik zelf naar het ziekenhuis rijdt om die dokter onheus te bejegenen.

Dat werkt volgens mij uitstekend als je als baas door kennis en kunde, praktisch inzicht etc. en echte betrokkenheid het nodige respect bij het personeel hebt verworven.


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #592 Gepost op: 16 oktober 2016, 10:16:35
Citaat van: Waterkanon link=msg=1451802 date=1476173241
Valt me op dat niemand zich afvraagt hoe het gebeurd is ?
Inderdaad opvallend.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1451809 date=1476176938
Het ongeval laat niet aan duidelijkheid te over volgens mij?
Is er met de berichtgeving hier te lezen iets duidelijk.

Citaat van: Thor link=msg=1452520 date=1476548259
Balkjes of keggen,momenteel al een onderdeel van de standaard inventaris ?
Die liggen standaard niet op alle voertuigen.

Mooi om mensen te straffen zonder de reden te weten van de oorzaak. Het zou niet het eerste voertuig zijn waar de handrem van defect is geraakt. Alleen daar denkt hier blijkbaar niemand aan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #593 Gepost op: 16 oktober 2016, 10:38:17
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1452594 date=1476605795

Het zou niet het eerste voertuig zijn waar de handrem van defect is geraakt. Alleen daar denkt hier blijkbaar niemand aan.

Vandaar mijn eerdere opmerking over balkjes of keggen staande op een helling voor de zekerheid achter de wielen.
Vrachtwagens die veel in de bergen rijden hebben meestal keggen/schoenen aan boord.

Bij het tewater laten van een bootje, rijdende, meelopen met een balk aan een touwtje. Meerdere hulpverleningsvoertuigen zijn volledig te water gaan bij het lanceren van een bootje.

En dan ga ik nog maar even voorbij aan gladde hellingen, glad door aangroei bij trailerhellingen waterhoogteverschillen o.a. grote rivieren en aan de kust of onder winterse omstandigheden


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #594 Gepost op: 16 oktober 2016, 10:49:28
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1452594 date=1476605795
Mooi om mensen te straffen zonder de reden te weten van de oorzaak. Het zou niet het eerste voertuig zijn waar de handrem van defect is geraakt. Alleen daar denkt hier blijkbaar niemand aan.

Zou best een ander licht op dit voorval kunnen werpen. Echter het voertuig was brandnieuw dus een defecte handrem lijkt mij onwaarschijnlijk


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #595 Gepost op: 16 oktober 2016, 15:07:19


Mooi om mensen te straffen zonder de reden te weten van de oorzaak. Het zou niet het eerste voertuig zijn waar de handrem van defect is geraakt. Alleen daar denkt hier blijkbaar niemand aan.

En natuurlijk spreekt het voor zich dat alle feiten en omstandigheden meegewogen worden. Wat een wantrouwen jegens leidinggevenden zeg, ik zou niet in zo'n sfeer willen leidinggeven.

Bijdragen op persoonlijke titel.


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #596 Gepost op: 16 oktober 2016, 20:38:57
Citaat van: Waterkanon link=msg=1452596 date=1476607768
Echter het voertuig was brandnieuw dus een defecte handrem lijkt mij onwaarschijnlijk
Als ik in het recente verlenen zelf niet de ervaring op had gedaan van een defecte handrem bij een nieuw voertuig. Zo ik ook de reden van defecte rem niet geloven, maar helaas bij het oefenen en leren kennen van het nieuwe voertuig trad er wel een defecte handrem op. Gelukkig stond dit voertuig niet op een helling waardoor er geen grote schade optrad bij de ontdekking.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #597 Gepost op: 16 oktober 2016, 22:07:30
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1452640 date=1476643137
Als ik in het recente verlenen zelf niet de ervaring op had gedaan van een defecte handrem bij een nieuw voertuig. Zo ik ook de reden van defecte rem niet geloven, maar helaas bij het oefenen en leren kennen van het nieuwe voertuig trad er wel een defecte handrem op. Gelukkig stond dit voertuig niet op een helling waardoor er geen grote schade optrad bij de ontdekking.

We gaan het horen (of we horen er nooit meer iets van)


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #598 Gepost op: 20 oktober 2016, 20:23:07
Citaat van: Waterkanon link=msg=1452655 date=1476648450
We gaan het horen (of we horen er nooit meer iets van)

Ik hou het op het laatste!

De tip van keggen of balkjes mee ga ik wel mee nemen naar onze RB. Wij lanceren de boten met privé auto's en soms op hele steile hellingen!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #599 Gepost op: 22 oktober 2016, 10:34:07
Citaat van: Markvniel link=msg=1453333 date=1476987787

De tip van keggen of balkjes mee ga ik wel mee nemen naar onze RB. Wij lanceren de boten met privé auto's en soms op hele steile hellingen!

Op zeer steile hellingen is het aan te raden om bij auto s met voorwielaandrijving de aanhanger vast te maken aan het sleepoog aan de voorkant.
Wij hebben verschillende SAAB 90-99-900 (voorwielaandrijving) gehad en waar het normaal, dus aan de trekhaak, vrijwel ondoenlijk was de boot boven te krijgen was het aan de voorkant vast geen groot probleem. N.B. Vooral oppassen bij aangroei op de helling zoals je dat kunt hebben bij laagwater o.a. bijv. getijde wateren.
Wij zijn uiteindelijk voor de veiligheid over gegaan op de JEEP Grand Cherokkee (4wd).